بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹
تجارت خارجی ایران نیازمند تحول، نوآوری و رویکرد فعالانه
کارشناس اقتصادی با بیان اینکه عملکرد درخور توجه و قابل‌تحسینی از بخش تجارت خارجی ایران را شاهد نبودیم، گفت: این امور به تحول، برنامه محوری، نوآوری، خلاقیت و رویکرد فعالانه نیاز دارد.
کد خبر : ۲۵۹۶۲۰
نویسنده :
مینا علیزاده

تجارت خارجی ایران نیازمند تحول، نوآوری و رویکرد فعالانه

بورس نیوز: وحید شقاقی شهری، کارشناس اقتصادی درباره دو محور سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: دو محور مهم در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی متنوع نمودن شرکای تجاری و تنوع در کالا‌های صادراتی است؛ برای تحقق این دو هدف مسئله توسعه دیپلماسی اقتصادی موردتوجه قرار گرفته و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راهبرد‌ها برای توسعه صادرات غیرنفتی به آن اشاره شده است.

شقاقی شهری با تأکید بر نقش وزارتخانه‌های امور خارجه و صمت در گسترش دیپلماسی تجاری، گفت: محوریت عمده وزارت امور خارجه از زمان تأسیس تاکنون بیشتر در حوزه‌های توسعه دیپلماسی و بهبود روابط بین‌الملل بوده است، ولی در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی برای تقویت صادرات غیرنفتی به این مسئله اشاره شده که دیپلماسی اقتصادی باید به‌عنوان یک رویکرد جدید قلمداد شود؛ بنابراین نیاز به تغییر رویکرد در وزارت امور خارجه وجود دارد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: وزارت امور خارجه تاکنون پارادایم توسعه و تقویت دیپلماسی اقتصادی را نداشته است. پس از سیاست‌گذاری‌های جدید، در وزارتخانه معاونت اقتصادی با رویکرد شکل‌گیری دیپلماسی اقتصادی به وجود آمد، ولی میزان موفقیت این تصمیم مشخص نیست.

وی افزود: سیاست‌های تجاری ایران به تغییر نگرش و پارادایم نیاز دارد؛ از همین رو باید سفرا و رایزن‌های بازرگانی ایران با دیپلماسی اقتصادی، جذب سرمایه‌گذار خارجی و معرفی ظرفیت‌های ایران به کشور‌های مختلف دنیا و بالعکس آشنا بوده و در همین مسیر حرکت کنند.

شقاقی شهری با اشاره به اینکه با اقتصاد سنتی وابسته به نفت نمی‌توان صادرات غیرنفتی را افزایش داد، گفت: اگر به دنبال توسعه صادرات غیرنفتی هستیم با یک اقتصاد سنتی نمی‌توان این هدف را محقق کرد، زیرا این موضوع در گرو بهبود و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان است؛ اقتصاد سنتی ظرفیت اقتصاد بین‌المللی را نداشته و با این بازار نمی‌توان پیروزی بازار‌های جهانی و تصاحب بازار‌های هدف را مدنظر قرارداد بنابراین باید اقتصاد دانش‌بنیان در کشور جاری شود.

وی عنوان کرد: توسعه صادرات کالا‌های غیرنفتی به برنامه راهبردی بلندمدت احتیاج دارد و تا زمانی که در کشور راهبُرد‌های توسعه صنعتی و تجاری وجود نداشته و بر اقتصاد کشور نیز یک نگاه بلندمدت حاکم نباشد؛ با تغییرات راهبرد‌ها و روزمرگی نمی‌توان بازار‌های هدف جهانی را تصاحب کرد.

شقاقی شهری افزود: برای توسعه صادرات کالا‌های غیرنفتی به برنامه راهبردی صنعتی تجاری باهدف صادرات غیرنفتی نیاز است؛ در ایران چند بار راهبُرد توسعه صنعتی و تجاری نوشته شده و پس از مدتی تغییر کرده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که با تغییر آن نمی‌توان شاهد رونق صادرات غیرنفتی بود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه عملکرد درخور توجه و قابل‌تحسینی از بخش تجارت خارجی ایران را شاهد نبودیم، گفت: این امور به تحول، برنامه محوری، نوآوری، خلاقیت و رویکرد فعالانه نیاز دارد.

وی ادامه داد: برای تحقق اهداف مذکور نیاز است که وزارت صمت، سازمان توسعه تجارت، وزارت امور خارجه با وزارت‌خانه‌های اقتصادی، دانشگاه‌ها و معاونت‌های علمی فناوری تعامل خوبی برقرار کند تا کشور در حوزه صادرات غیرنفتی توسعه پیدا کند.

شقاقی شهری با بیان اینکه فعال‌کردن ظرفیت‌های صادراتی ایران در بازار‌های هدف، نیازمند تحولات اساسی در سازمان توسعه تجارت است، گفت: ساختار سازمان توسعه تجارت نیازمند تحول اساسی است تا با رویکردی فعالانه باهدف جلب بازار‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با زیرمجموعه‌های اقتصادی و علمی کشور جهت ایجاد صادرات دانش‌بنیان تعامل ایجاد کند

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
اسدالله غلامپور مدیرعامل پتروشیمی کیان در گفتگو با بورس نیوز :

انتقال تجربه از یک مدیر صنعت پتروشیمی

ارسال نظر