بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۶
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ضرورت افزایش قیمت پایه سیمان در بورس کالا

ضرورت افزایش قیمت پایه سیمان در بورس کالا
کد خبر : ۲۵۹۶۵۱

سیمان ایران در مقایسه با فولاد، بسیار ارزان است!/ضرورت افزایش قیمت پایه سیمان در بورس کالا

بورس نیوز:

در روزهای اخیر انتقاداتی به افزایش قیمت سیمان مطرح شده است. به نظر منتقدان، تحت تاثیر قطعی برق، قیمت سیمان بیش از قیمت فولاد افزایش داشته و این میزان افزایش قیمت، آن هم در شرایطی که در دولت قبل سیمان تغییر قیمت چندانی نداشته، منطقی نیست.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: در دولت قبل، سیمان مشمول قیمت گذاری دستوری بود و به همین دلیل هم افزایش چندانی نداشت. اواخر دولت آقای روحانی، سیمان وارد بورس کالا شد و به نوعی از شمول قیمت گذاری دستوری خارج شد و قیمت ها بر اساس عرضه و تقاضای بورس کالا تعیین شد. آخرین افزایش نرخ سیمان در تاریخ ۱۴۰۰/۱/۳۱ به میزان ۴۰ درصد و به سبب رشد هزینه های تولید صورت گرفت.

وی افزود: به هر حال قیمت گذاری دستوری و عدم تناسب نرخ فروش سیمان با بهای تمام شده تولید، به تولید لطمه خواهد زد و شاید نگاه دولت فعلی بیش از دولت قبل متوجه حمایت از تولید و حفظ اشتغال بوده است. اما سیمانی ها در دولت آقای رئیسی افزایش نرخ نگرفته اند و قیمت ها بر اساس عرضه و تقاضای بورس کالا تعیین شده اند. البته که نمی توان از تاثیر قطعی برق بر تلاطم بازار و افزایش قیمت سیمان غافل شد. عرضه و تقاضای سیمان در بورس کالا به هیچ عنوان دستکاری شده نبوده و قطعی برق و کاهش عرضه سیمان، خود سیگنالی برای افزایش تقاضای سیمان در بازار بوده است.

این فعال صنعت سیمان در رابطه با دلایل افزایش قیمت بیشتر سیمان نسبت به فولاد اظهار کرد: فراموش نکنید که در بازارهای جهانی نسبت استاندارد قیمت سیمان به فولاد، ۱ به ۷ است؛ ولی در کشور ما نسبت قیمت سیمان به فولاد حدودا ۱ به ۳۵ است. به عبارتی سیمان ایران در مقایسه با فولاد بسیار ارزان است و مقایسه فولاد و سیمان اصولا مقایسه صحیحی نیست. معتقدم با توجه به افزایش هزینه های تولید، قیمت واقعی سیمان بالاتر از قیمت پایه فعلی در بورس کالا است. فروش سیمان با این قیمت پایه، هزینه های تولید را پوشش نمی دهد و تداوم حیات واحدهای تولیدی در گرو تعدیل (افزایش) قیمت پایه سیمان در بورس کالا خواهد بود. تاثیر افزایش قیمت سیمان بر قیمت واحدهای ساختمانی هم آنقدر با اهمیت نیست که به بهانه جلوگیری از افزایش قیمت املاک، مانع واقعی سازی قیمت سیمان شویم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
جهش رشد شاخص با کاهش فاصله نرخ دلار آزاد و نیمایی
در گفتگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

جهش رشد شاخص با کاهش فاصله نرخ دلار آزاد و نیمایی

عرضه خودرو در بورس کالا نیازمند فرهنگسازی
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

عرضه خودرو در بورس کالا نیازمند فرهنگسازی

با اعلام شرکت سیمان مازندران؛

"سمازن" هیات مدیره جدید انتخاب کرد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
سید اصغر حسینی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷
سه ساله ما سهام ستران و سباقر خریدیم به قیمت خرید نرسیده مدیریتتان به نفع خودتان هست دردی از خرید سهامداران دوا نکرده