بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۷
دبیر سندیکای تولیدکنندگان صنعت برق در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد:

راه حل قطعی برق صنایع چیست؟

راه حل قطعی برق صنایع چیست؟
در صورتی که سرمایه گذاری های جدید در صنعت نیروگاهی جذابیت پیدا کند شاید بتوان هر سال ۸ هزار مگاوات به ظرفیت برق نیروگاه ها اضافه کرد. در این صورت ۷ سال دیگر مشکل کمبود برق نخواهیم داشت. در غیر این صورت، معضل قطعی برق هر سال پررنگ تر از سال قبل خواهد بود!
کد خبر : ۲۵۹۸۱۸

چاه بلای بی برقی، عمیق تر‌ می شود

به گزارش بورس نیوز، قطعی برق یکی از دغدغه های جدی این روزهای صنایع و مردم است.

پرویز غیاث الدین دبیر سندیکای تولیدکنندگان صنعت برق در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: ظرفیت برق تولیدی توسط نیروگاه‌های کشور پاسخگوی نیاز کشور به برق نیست. افزایش ظرفیت برق نیروگاه ها نیازمند سرمایه گذاری های جدید در این حوزه است و سرمایه‌گذاری در حوزه نیروگاهی پروسه‌ای زمان‌بر بوده و راه اندازی یک نیروگاه جدید حداقل ۲ الی ۳ سال به طول می انجامد. افزایش ظرفیت برق نیروگاه ها نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی است و با توجه به هزینه های سنگین راه اندازی نیروگاه های جدید و حاشیه سود پایین این صنعت، سرمایه گذاران رغبتی به ورود به این حوزه ندارند. در حال حاضر، با کسری ۱۵ هزار مگاواتی در زنجیره تامین برق مواجه هستیم که البته برقی که توسط نیروگاه ها وارد شبکه می شود کمتر از ظرفیت اسمی نیروگاه ها خواهد بود. ضمن اینکه این حجم کسری برق، مربوط به حال حاضر بوده و مصرف برق هر سال افزایش خواهد داشت. راه اندازی یک نیروگاه ۷۰۰ مگاواتی نیاز به سرمایه گذاری تقریبا ۵۰۰ میلیون یورویی داشته و افزایش حداقل ۱۵ هزار مگاواتی در صنعت نیروگاهی، نیازمند سرمایه گذاری حداقل ۱ میلیارد یورویی خواهد بود. علاوه بر این در صورت توافق و رشد اقتصادی، تقاضای برق افزایش خواهد داشت.

وی افزود: از سال قبل که چالش قطعی برق در کشور جدی تر شد، مذاکراتی در راستای راه اندازی نیروگاه های جدید صورت گرفته؛ ولی از اینکه آیا کلنگ احداث یک نیروگاه جدید زده شده یا نه، اطلاعی ندارم.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان صنعت برق در رابطه با تاثیر تحریم ها بر وضعیت نیروگاه ها گفت: البته که خودتحریمی ها به مراتب چالش بزرگتری بر سر راه توسعه صنعت نیروگاهی کشور بوده است. نرخ پایین و غیر اقتصادی خرید برق از نیروگاه ها، جذابیتی برای سرمایه گذاری در صنعت نیروگاهی باقی نگذاشته است. در شرایطی که در سال های اخیر قیمت تمامی کالاها و خدمات در کشور ما رشد چند برابری داشته و هزینه های تولید به شدت افزایش یافته و حتی برخی کالاها از ابتدای سال جاری تا کنون ۲ یا ۳ بار افزایش نرخ داشته اند، نرخ خرید برق از نیروگاه ها افزایش چندانی نداشته و افت حاشیه سود نیروگاه های بورسی با بررسی صورت های مالی به راحتی امکانپذیر است. در نظر داشته باشید که نرخ خرید برق از نیروگاه ها با تعرفه برق مشترکین خانگی و صنعتی متفاوت است و افزایش تعرفه برق مشترکین به معنای افزایش درآمد نیروگاه ها نیست.

چاه بلای بی برقی، عمیق تر‌ می شود

غیاث الدین ضمن تاکید بر اثر منفی قطعی برق بر صنایع اظهار کرد: طبیعی است که با ناترازی برق، در پیک مصرف برق ناچار به قطع برق کارخانجات تولیدی خواهیم بود و این معضل، تورم کالاها را به همراه خواهد داشت. دولت در حالی وعده احداث ۴ میلیون واحد مسکونی در کشور طی ۴ سال را داده که فکری برای تامین برق این واحدها نکرده است! امیدوارم شرایطی فراهم شود که سرمایه گذاری های جدید در صنعت نیروگاهی جذابیت پیدا کند تا شاید بتوان هر سال ۸ هزار مگاوات به ظرفیت برق نیروگاه ها اضافه کرد. در این صورت ۷ سال دیگر مشکل کمبود برق نخواهیم داشت. در غیر این صورت، معضل قطعی برق هر سال پررنگ تر از سال قبل خواهد بود!

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در قطعی برق خط ۲ فولادسازی را نصب کردیم/بومی سازی با راهنمایی چادرملو
مدیرعامل شرکت فولاد شاهرود در نشست "یک دیدار یک عرضه":

در قطعی برق خط ۲ فولادسازی را نصب کردیم/بومی سازی با راهنمایی چادرملو

رئیس انجمن سنگ آهن ایران در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

نگرانی بزرگ سنگ آهنی ها برطرف می شود؟

قطعی برق فولادسازان و افزایش نرخ ارز ؟ بله ارتباط دارند
عضو هیات مدیره انجمن‌ فولاد ایران در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد:

قطعی برق فولادسازان و افزایش نرخ ارز ؟ بله ارتباط دارند

افزایش ریسک تخلفات در بازار سرمایه با
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

افزایش ریسک تخلفات در بازار سرمایه با "سوت زنی"

ارسال نظر