بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱
حقایق جالب در مورد رنگ چشم افراد مختلف
قطعا همه ما شنیده ایم که چشم؛ آیینه روح است؛ اما آیا می‌دانستید که رنگ چشم درست مانند اثر انگشت، کاملاً منحصر به فرد است و هیچ کسی با دیگری رنگ چشم یکسان و مشابهی ندارد.
کد خبر : ۲۵۹۸۶۰

حقایق جالب در مورد رنگ چشم افراد مختلف

بورس نیوز:  قطعا همه ما شنیده ایم که چشم؛ آیینه روح است؛ اما آیا می‌دانستید که رنگ چشم درست مانند اثر انگشت، کاملاً منحصر به فرد است و هیچ کسی با دیگری رنگ چشم یکسان و مشابهی ندارد. در واقع، برخی از مطالعات اخیر نشان می‌دهند که رنگ چشم ما بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که قبلا فکر می‌کردیم. در این قسمت از نمناک قصد داریم در مورد این موضوع با شما صحبت کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

چشم قهوه‌ای قدیمی‌ترین رنگ چشم است

شاید برایتان عجیب به نظر برسد؛ اما همه افراد در مقطعی از تاریخ فقط چشمان قهوه‌ای داشته اند که یک روز جهش ژنتیکی در ژنی که رنگ چشم را تعیین می‌کند؛ اتفاق افتاد. این جهش تولید ملانین را به حدی کاهش داد که برای رنگ قهوه‌ای چشم‌ها کافی نبود و چشم‌های آبی برای اولین بار به وجود آمدند. امروزه قهوه‌ای هنوز هم رایج‌ترین رنگ چشم در جهان است. به لطف سطوح بالاتر ملانین، چشم‌های قهوه‌ای در برابر برخی از انواع بیماری‌های چشمی مقاوم‌تر هستند.

حقایق جالب در مورد رنگ چشم افراد مختلف

همه چشم آبی‌ها یک ژن مشترک داشته اند

یک جهش در ژن باعث شده است که ملانین به گونه‌ای متفاوت در بدن افراد ترشح شود که از آن به بعد رنگ چشم آبی، سبز، طوسی و فندقی ایجاد شد. این جهش ژنتیکی باعث شده است که این افراد یک جدِ مشترک داشته باشند. درصد چشم آبی‌ها در اروپا امروزه بین ۲۰ تا ۴۰ درصد است. در حالی که در کل جهان این درصد بین ۸ الی ۱۰ درصد می‌باشد و به خاطر همین رنگ آبی برای چشم در قسمت شمالی اروپا رایج‌تر است.

حقایق جالب در مورد رنگ چشم افراد مختلف

مهاجرت اجداد باعث تغییرات رنگ چشم شده است

دانشمندان این نظریه را مطرح می‌کنند که تکامل رنگ چشم با مهاجرت اجداد ما از آب و هوای گرم به سرد اتفاق افتاده است. امروزه بیشترین تنوع رنگ چشم را می‌توان در بین اروپایی‌ها یافت که از آبی روشن تا قهوه‌ای تیره را شامل می‌شود. دلیل این که چشم‌های تیره در آب و هوای گرم‌تر دیده می‌شود، وجود ملانین بیشتر است که از چشم در برابر نور خورشید و آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند.

حقایق جالب در مورد رنگ چشم افراد مختلف

کم‌تر از یک درصد مردم رنگ چشم طوسی دارند

سال‌ها پیش این گونه تصور می‌شد که یک ژن برای تغییر رنگ چشم وجود دارد؛ اما در واقع اینگونه نیست. تقریباً ۱۶ ژن هستند که نقش مهمی در تعیین رنگ چشم ایفا می‌کنند که باعث ایجاد رنگ‌های خاص و منحصر به فرد می‌شود و جالب اینجاست که کمتر از یک درصد جمعیت جهان چشم طوسی دارند که خیلی از رنگ‌های طوسی به رنگ دودی یا سبز متمایل می‌شود.

حقایق جالب در مورد رنگ چشم افراد مختلف

چشم روشن‌ها آستانه تحمل بیشتری دارند

طبق مطالعات انجام شده؛ ۵۸ درصد خانم‌های بارداری که رنگ چشم روشن دارند، معمولا آستانه دردشان بیشتر از خانم‌هایی است که رنگ چشم قهوه‌ای یا فندقی دارند. افرادی با رنگ چشم سبز یا آبی معمولاً هنگام زایمان درد کم تری را احساس می‌کنند و در مورد تحملِ دیگر درد‌ها هم این چنین هستند.

حقایق جالب در مورد رنگ چشم افراد مختلف

رنگ چشم سبز در اروپای مرکزی و شمالی بیشتر یافت می‌شود

فقط دو درصد جمعیت جهان رنگ چشم سبز دارند و در بین رنگ چشم‌های طبیعی، این رنگ کم‌ترین میزان رواج را دارد. رنگ سبز در همه نژاد‌ها دیده می‌شود؛ اما تقریباً ۱۶ درصد آن‌ها در بین مردم آلمان است. اگر بخواهیم دقیق‌تر این موضوع را بررسی کنیم، ۸۶ درصد مردم چشم سبز در ایرلند و اسکاتلند هستند.

حقایق جالب در مورد رنگ چشم افراد مختلف

کهربایی جزء منحصربه‌فرد‌ترین رنگ چشم‌ها است

به این رنگ چشم، رنگ طلایی هم گفته می‌شود که از خانواده رنگ چشم قهوه‌ای محسوب می‌گردد و یک رنگ بسیار منحصر به فرد است که افراد آن را از رنگ چشم قهوه‌ای فندقی جدا می‌کنند که معمولا این افراد در اسپانیا، آمریکای جنوبی، آفریقای جنوبی یا مناطق آسیایی هستند.

حقایق جالب در مورد رنگ چشم افراد مختلف

چشم فندقی معمولاً با قهوه‌ای اشتباه گرفته می‌شود

چشم فندقی شاید شبیه قهوه‌ای روشن به نظر برسد؛ اما رنگش متفاوت از آن است. در رنگ چشم فندقی ترکیبی از رنگ قهوه ای، سبز و کهربایی یا همان طلایی را مشاهده می‌کنیم که ممکن است به صورت نقاط و حلقه‌های کوچکی در داخل چشم دیده شوند. کسانی که چشم فندقی دارند، معمولاً ملانین در بدن آن‌ها کمتر ترشح می‌شود.

حقایق جالب در مورد رنگ چشم افراد مختلف

رنگ چشم کاملا مشکی وجود ندارد

شاید چشم خیلی از افراد مشکی به نظر برسد؛ اما طبیعتاً رنگ چشم آن‌ها مشکی نیست، بلکه قهوه‌ای بسیار پررنگ است که مشکی به نظر می‌رسد. در واقع اگر چشم مشکی باشد، توانایی بینایی به طور کامل از بین می‌رود و در چنین حالتی اشعه فرابنفش زیادی را به خود جذب کرده و آسیب خواهد دید؛ به خاطر همین رنگ چشم مشکی نداریم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر