بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸
آلبرت بغزیان در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد:

رشد بازار سرمایه از چه زمانی آغاز می شود؟

رشد بازار سرمایه از چه زمانی آغاز می شود؟
با وجود آنکه معمولا تورم، رشد بازارهای مالی از جمله بازار سرمایه را به همراه دارد؛ بازار سرمایه اما در چند ماه اخیر واکنش چندانی به تورم افسارگسیخته نداشته است.
کد خبر : ۲۵۹۹۱۱

بورس نیوز:

با وجود آنکه معمولا تورم، رشد بازارهای مالی از جمله بازار سرمایه را به همراه دارد؛ بازار سرمایه اما در چند ماه اخیر واکنش چندانی به تورم افسارگسیخته نداشته است.

آلبرت بغزیان ، اقتصاددان در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: قبل از هر توضیحی، بد نیست بدانیم چرا تورم باید بازار سرمایه را متاثر کند. به هر حال در شرایط تورمی، نرخ فروش محصولات شرکت های فعال در بازار سرمایه نیز افزایش یافته و بعضا سودآوری شرکت ها نیز(به لحاظ ریالی) رشد می کند. بنابراین می توان گفت تورم منجر به رشد سودآوری شرکت های بورسی خواهد شد.

وی افزود: نکته اینجاست که اشخاصی که بازار سرمایه را مدیریت می کنند، توزیع سود شرکت ها را هم مدیریت می کنند. سود تقسیمی شرکت ها معمولا با وقفه ای طولانی و گاها ماه ها بعد از تشکیل مجامع به دست سهامداران می رسد و بعید نیست که بخشی از این سود هم در قالب افزایش سرمایه و... توزیع نگردد، با این تفاسیر سهامداران عملا نمی توانند روی سود تقسیمی حساب چندانی کنند. از سوی دیگر، تورم باعث افزایش ارزش دارایی های شرکت ها هم خواهد شد و منطقی است که تورم روی قیمت سهام تاثیر مثبت بر جای گذارد. اما اینجا هم مشکل دیگری وجود دارد و آن هم این است که شناوری سهم ها پایین بوده و حجم قابل توجهی از سهام شرکت در دست سهامداران عمده است و اگر سهامداران عمده قصد کنترل قیمت ها را داشته باشند، بازار رشد معناداری نخواهد کرد.

بغزیان تصریح کرد: از اوایل ریزش بازار سرمایه بارها تکرار کرده ام که آنچه در ۲ سال اخیر بر این بازار گذشت، طبیعی نبوده و دست های پنهانی، بازار سرمایه را کنترل می کنند‌. این بازیگران پنهان فعلا عزمی برای رشد بازار سرمایه ندارند و از نوسان قیمت ها بهره می برند. به همین خاطر است که به رغم منفی بودن روند کلی بازار، هر از چند گاهی شاهد رشد یک سهم و عدم تحرک سایر نمادهای آن گروه هستیم.

 

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
نابودی شفافیت با اجرای طرح قیر تهاتری
یک اقتصاددان در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

نابودی شفافیت با اجرای طرح قیر تهاتری

آیا املاک مسکونی گران خواهد شد
نایب رییس اول صنف مشاوران املاک تهران در گفتگو با بورس نیوز پاسخ داد:

آیا املاک مسکونی گران خواهد شد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹
چرا واکنش نداشته ۵۰ درصد حتی در بعضی نماد ها ۷۰ درصد از اذر ۱۴۰۰ ریزش داشته است هزار دور خودمان نچرخیم تا دامنه نوسان و حجم مبنا کاملا حذف نشود همیش اشو همین کاسه حتی بازی با درصد چه ۱۰ چه ۳۰ و چه ۵ و ۲ درصد هیچ فایده ندارد چون باز همان سیستم دامنه حکم فرماست فقط حذف کامل پایان چه کنیم چه کنم برای بورس کشور است و زودتر باید این جراحی صورت گیرد تا یک روز جلو باشیم قرار گرفتن بورس کشور در مسیر و ریل اصلی ان با حذف دامنه نوسان و حجم مبنا میسر است نه هر بار مشکلا ت و بهانه های بورس را با تحلیل های ابکی به این مورد ان مورد ربط دهیم نشان داده بورس که از هیچ کسی حساب نمی برد و صد در صد دستوری است و تمام این مشکلات ریشه در دامنه نوسان و حجم مبنا دارد جایی دیگر دنبال مشکل بورس نگردیم و دور خودمان نچرخیم اگر هم که قادر و قدرت به حذف کامل دامنه نوسان و حجم مبنا نداریم لطفا با تحلیل های الکی و با ظاهر با سوادانه سر با سوادان را درد نیاورید تشکر سهام داران قدیمی
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹
واقعا اصل مطلب بورس همینه که بیان فرمودید در اینجا هم دستهای نا مرعی بازار را به هرسو بخواهند میبرند وفقط سهامداران عمده که از همه اطلاعات حتی سری سهام باخبرند سود برده ومانند نهنگ بموقع دهانشان را باز وتمام سرمایه سهامداران خرد را میبلعند وهیچ کس هم ککش نگزه واین شائبه رو دامن میزنه که مسولین بورس هم سود خودرا از این تله برده وفقط حرف میزنند سه سوته وسه روزه حل کردن بورس هم فقط شعار بوده وبس ممنون از واقعیت گویی جنابعالی
نسترن
Germany
دوشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲
خدا لعنتشون کنه خون مردم رو کردن تو شیشه پول خودمون رو هم نمیدن از بورس خراب شده خارج بشیم اینا اعتقاد به هیچ خدایی ندارن ولی دور نیست اون روز که نتیجه کاراشونو میبینن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷
شما با حجم مبنا و دامنه نوسان پا تو نو محکم گذاشتین رو پدل ترمز بعد از طرف دیگه میگین چرا ماشین حرکت نمی کنه جالب تر هر کس برای پیدا مشکل و عیب گردن یه قطعه ماشین می دازنه که اصلا ربطی به اون نداره مشکل کار بسیار اسان است پای مبارک را از پدال ترمز بردارید تمام قطعات ماشین سالم است و تا حرکت نکند ان قطعات خوشان را نشان نمی دهند اگر هم در طول را ه مشکلی داشت راحت می شود تعویضش کرد و نتیجه عمل کرد دامنه نوسان این قیمتهای فشل در بورس است که سهام عدالت استانی که بقول حضرات از مرغوب ترین و سوده ترین سهام های شرکتها است قیمت هر عدد ان به ۶۰ تومان رسید و فاجعه این که با صف فروش میلیونی که سازمان از رسوایی های قیمتی نماد انها را بسته حال هر بیسوادی قضاوت کند که با ۲۰۰۰ هزار تومان بی ارزش که کف خیابان کسی جمعش نمی کند تبدیل به ۳۰ عدد سهام عدالت میشود یعنی بی ارزش ترین پول رایج کشور فقط می تواند ان را نه به یک عدد سهام بلکه به ۳۰ عدد سهام تبدیل شود و افتضاح کار در صف فروش میلیونی برای فرو ختن هر عدد سهام عدالت به مبلغ هبچ و پوچ که همان ۶۰ تومان است فاجعه دوم همان حباب گویان هستن که انها را کجای دلمان بگذاریم ؟ . حال خوش سوادان ایا با فشار دادن پدال ترمز انتظار حرکت از این ماشین را دارید ؟
علی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷
مملکت بی صاحب بی ناظر سر گردنه کسی هم کنترل نمیکنه یک‌مشت دزد کلاش بی همه چیز مردم رو در بورس سر کیسه میکنند این تفسیر کامل بورس ایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰
جذابیت ندارد بازار سرمایه.شما یه جذابیت پیدا کنیدکه مردم بیایندسرمایه گذاری کنند.نه سود خوب نه ابزار مالی نه کلرگزاری ها با امکانات خوب.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۲
خدا ازشون نگذره اونهایی که با پو ل مردم بدبخت و بیچاره ااینطور میکنند انشالله خودشون و خانواده هاشون به امراض لاعلاج دچار شوند و بسوزند و چاره ندا شته باشند
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۶
ببندیددربورسوداریدپولهای مردم رومیسوزونیدخداازتون نگذره
سعید
Germany
دوشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۳
بغزیان چی می گی!؟ جان من نوسانهای بورس انعکاس ترس و طمع همه اهالی بازار است. در همه جا بازیگر پول درشت، آگاه و صبور تبدیل می شود به دست پنهان. ولی اگر فکر کنی در دولت و حقوقی عقلای سالمی باشند که طرف خودشان نکشند اشتباه می کنید. اما همه چیز در قیمت نهفته است الان همان موقع ای هست که ترس سهامدار خرد باعث انتقال سهام به بزرگان می شود.
عباس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۴
علی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۹
سلام چون بورس دستوری واز طر ف دیگر حوققوقیها عمدتابازارگردانان کارگزاریها در منفی کردندبورس تاثیر دارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸
دست پنهان چیه دزدان پنهان که سهامداری که بی خونه و اواره شده و پولش بی ارزش در بورش تنها صدایس ناله و نفرین