بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
از ابتدای امسال تاکنون در مجموع ۲۲.۷۴۵ میلیارد تومان از طریق انتشار اوراق نقدی توسط دولت فروخته شده که از این میان حدود ۳۲ درصد از طریق بازار پول و ۶۸ درصد از طریق بازار سرمایه تامین مالی شده است.
کد خبر : ۲۶۰۵۷۴

تامین مالی ۶۸ درصدی دولت از طریق بازار سرمایه

بورس نیوز: وزارت امور اقتصادی و دارایی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در ادامه اقدامات این وزارتخانه برای تامین مالی اقتصاد کشور با هدف کاهش تبعات تورمی، خزانه‌داری کل کشور در سال جاری نسبت به انتشار و عرضه اوراق بهادار دولتی با استفاده از روش‌های مختلف از جمله انتشار اسناد خزانه اسلامی و برگزاری نه هفته عرضه اوراق بدهی میان بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی و نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه (از قبیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تامین مالی) و یک مرحله پذیره نویسی اوراق از طریق کارگزاری بانک مرکزی و سیستم مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران اقدام کرد.

بر اساس این گزارش حسب تصمیمات اتخاذ شده در راستای تأمین مالی بهینه، نهمین هفته عرضه اوراق بدهی برگزار شد که پس از اخذ سفارش‌های خرید اوراق از متقاضیان یادشده در سامانه‌های بازار بین‌بانکی کارگزاری بانک مرکزی و مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در مجموع مبلغ ۸۲۹ میلیارد تومان اوراق به صورت نقدی به فروش رسید.

همچنین با احتساب مبلغ مندرج، تاکنون در مجموع ۲۲.۷۴۵ میلیارد تومان از طریق انتشار اوراق نقدی، حدود ۳۲ درصد از طریق بازار پول و ۶۸ درصد از طریق بازار سرمایه تامین مالی شده است.

این گزارش خاطر نشان می‌سازد: علاوه بر مبالغ فوق‌الذکر مبلغ ۳۰,۰۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی نیز، منتشر شده که به مرور توسط دستگاه‌های اجرایی به گیرندگان واگذار خواهد شد. با احتساب اسناد خزانه اسلامی، مجموع عملکرد انتشار (اعم از نقدی و غیرنقدی) تا تاریخ فوق‌الذکر معادل ۵۲.۷۴۵ میلیارد تومان است.

شایان ذکر است، در مقابل مبلغ تامین شده از طریق انتشار اوراق نقدی در سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۲۲.۷۴۵میلیارد تومان، مبلغ ۵۰.۱۶۱ میلیارد تومان توسط خزانه‌داری کل کشور برای تسویه اصل و سود اوراق در سال جاری پرداخت شده است که بر همین اساس مجموع نقدینگی جذب شده توسط دولت از طریق انتشار اوراق نقدی منفی می‌باشد.

علاوه بر مبالغ منتشره اوراق مالی اسلامی (از جمله اوراق مرابحه عام و اسناد خزانه اسلامی) به مبلغ ۶۲.۲۰۰ میلیارد تومان از ابتدای سال تاکنون، تا پایان سال‌جاری نیز نسبت به انتشار مبلغ ۵۵.۸۰۰ میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی اقدامات لازم صورت می‌یابد. مزید اطلاع ظرفیت‌های قانونی سال ۱۴۰۱ برای انتشار اوراق مالی اسلامی توسط دولت مبلغ ۱۱۸.۰۰۰ میلیارد تومان می‌باشد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
دریافت تسهیلات بانکی با توثیق هوشمند سهام
معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذار مرکزی:

دریافت تسهیلات بانکی با توثیق هوشمند سهام

آغاز به کار سامانه مودیان فروشگاهی
وزیر امور اقتصاد و دارایی خبر داد:

آغاز به کار سامانه مودیان فروشگاهی

ارسال نظر