بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۷
وضعیت بازار سرمایه عادی نیست!/سایه ترسی بی جا بر سر بازار سرمایه/فرصتی برای خرید در بازاری که کف آن را خون گرفته
قطعا شرایط فعلی بازار سرمایه عادی و منطقی نیست و به رغم ارزندگی بسیاری اکثر سهم ها، این بازار اوضاع مساعدی نداشته و توان حرکت ندارد.
کد خبر : ۲۶۰۶۷۹

وضعیت بازار سرمایه عادی نیست!/سایه ترسی بی جا بر سر بازار سرمایه/فرصتی برای خرید در بازاری که کف آن را خون گرفته

به گزارش بورس نیوز، سوم مردادماه روز تلخی برای بازار سرمایه بود و شاخص کل با افت ۲۴ هزار و ۳۸۷ واحدی به سطح ۱ میلیون و ۴۳۹ هزار سقوط کرد. شاخص‌ هم وزن نیز ۲.۲۴ درصد افت داشت. ارزش معاملات خرد بورس به ۲ هزار و ۳۹۸ میلیارد تومان رسید و ۹۰ درصد نمادهای بازار یعنی ۵۴۹ نماد رنگ سرخ به تن داشتند. این وضعیت موجب انتقاد و اعتراض سهامداران در فضای مجازی شده است. البته عده ای، منفی های بازار سرمایه را ناشی از دغدغه رکود و احتمال افت بیشتر قیمت های جهانی می دانند.

علی دهدشتی نژاد، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری پارند در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: بخشی از مشکلات فعلی بازار سرمایه، ماترک اتفاقاتی است که سال ۱۳۹۹ در این بازار رقم خورد. به هر حال در آن مقطع هم نقدینگی زیادی وارد بازار سرمایه شد و هم با ورود شرکت های جدید، ناگهان عمق این بازار افزایش یافت و به نوعی می توان گفت موتورهای کشتی بازار سرمایه تقویت شد. ولی به یکباره با خروج نقدینگی از این بازار، سوخت بازار سرمایه تخلیه شد و دیگر تکان دادن این کشتی بدون سوخت، کار آسانی نیست!

وی افزود: بخشی از مشکلات هم ناشی از مصوبات و مقررات و وضعیت اقتصادی کشور بوده که تاثیر منفی بر این بازار داشته است. قطعا شرایط فعلی بازار سرمایه عادی و منطقی نیست و به رغم ارزندگی بسیاری اکثر سهم ها، این بازار اوضاع مساعدی نداشته و توان حرکت ندارد. نکته اینجاست که در هر بازاری، ممکن است ارزش ذاتی ها به موقع کشف نشود و در برهه ای از زمان، سهم ها کمتر از ارزش ذاتی معامله شوند و بورس با تاخیر زمانی نسبت به سایر بازارها حرکت کند. به همین دلیل هم بین فعالان وال استریت، اصطلاحی رایج است که "زمانی باید اقدام به خرید کرد که خون کف بازار را گرفته" و این سرخی بازار سرمایه و خسته شدن سهامداران شاید فرصتی برای خرید باشد. از سوی دیگر، با توجه به واکنش بازارهای کالایی و طلا و خودرو و مسکن به تورم، چه بسا عده ای در شرایط تورمی حتی دست به فروش سهام بزنند تا نقدینگی لازم برای خرید و نوسان گیری در سایر بازارها را تامین کنند و به فشار فروش سهام دامن بزنند. از این رو، بازار سرمایه همواره با تاخیر زمانی نسبت به سایر بازارها به تورم واکنش نشان داده است. اما حرکت بازار سرمایه تحت تاثیر تورم، حتمی و قطعی است و امکان ندارد تمامی بازارها با تورم رشد کنند و بازار سرمایه از تورم جا بماند‌. چرا که در شرایط تورمی، نرخ فروش محصولات شرکت های بورسی هم افزایش یافته و سودآوری شرکت ها رشد می کند. ضمن اینکه رشد بازار املاک و... ارزش جایگزینی شرکت ها را تحت الشعاع قرار می دهد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه در رابطه با تاثیر افزایش نرخ بهره فدرال رزرو بر بازارهای جهانی و به تبع آن، بازار سرمایه ایران اظهار کرد: افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، در راستای جبران و جلوگیری از تورم در اقتصاد امریکا صورت می گیرد و احتمالا شاهد افزایش نرخ بهره فدرال رزرو خواهیم بود. افزایش نرخ بهره فدرال رزرو سبب تقویت دلار آمریکا و افت بازار سرمایه آمریکا خواهد شد. تقویت دلار آمریکا، اثر منفی بر بازارهای جهانی داشته و قیمت کامودیتی ها را تضعیف خواهد کرد. از سوی دیگر، افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، از شتاب رشدهای اقتصادی در دنیا کاسته و تقاضای کامودیتی ها در بازارهای جهانی را کاهش خواهد داد. البته که افت قیمت کامودیتی ها اثر منفی بر سهم های کامودیتی محور بازار سرمایه ما هم خواهد داشت؛ ولی نکته اینجاست که با توجه به وضعیت بازار سرمایه نسبت P/E پایین سهم های کامودیتی محور بازار و نیز احتمال افزایش نرخ ارز، نگرانی بابت افت سودآوری شرکت های کامودیتی محور بازار منطقی نیست. علاوه بر این، در صورت عدم توافق، افزایش نرخ ارز نه فقط افت احتمالی قیمت های جهانی را جبران خواهد کرد که حتی می تواند منجر به رشد سودآوری شرکت های بازار سرمایه ما شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
چشم انداز وضعیت آتی بازار ارز، بازارهای جهانی و بازار سرمایه
علی بهشتی روی در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

چشم انداز وضعیت آتی بازار ارز، بازارهای جهانی و بازار سرمایه

بازار سرمایه بدون اراده دولت سبز می شود؟
عظیم ثابت کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز پاسخ داد:

بازار سرمایه بدون اراده دولت سبز می شود؟

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

زیر سوال رفتن امنیت سرمایه گذاری؛ علت اصلی کمبود نقدینگی در بازار سرمایه

۳ علت اصلی عقبگرد مجدد بازار سرمایه
فردین آقابزرگی در گفتگو با بورس نیوز:

۳ علت اصلی عقبگرد مجدد بازار سرمایه

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۶
تا میتوانید دعا به جان فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد دولت روحانی کنید که این بلا رو بر سر بورس آورد تا خودش را شیرین کند و کسری بودجه دولت را از جیب مردم در بورس تامین کرد. این فضای بی اعتمادی نتیجه اقدامات ایشان است. دعای خیر برایش فراموش نشود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۸
لطفا پیدا کنید پرتقال فروش را ؟ لوبکات 60% گران شده حتی با افزایش 25% روغن موتور حاشیه سود ناخالص روغن موتور به نصف کاهش پیدا کرده و وزارت صمت دائم شرکتهای روغن موتور را تهدید میکند بدون آنکه حتی ساده ترین مسائل اقتصادی را بداند حالا من پولم ار در این سهام نگهدارم تا مانند صنایع خودرو و شوینده و دارو و غیره ......... رو به نابودی برود خیلی بده که این بنده خدا حتی اصول اولیه محاسبه ارزش ذاتی رو نمیدونه --- خدایا چطور میشه توی این مملکت کاری کرد مسئولین پیامد و بهای تصمیماتی رو که میگیرند بپردازند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۶
فقط جلوی معاملات الگوریتمی را برای کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی وابسته ممنوع کنند بعلاوه یک ربع سفارش گیری تار شروع معاملات را حذف کنند بسیاری از مشکلات بورس حل خواهد شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲
بازار دست ربات ها و معاملات الگوریتمی شرکتهای فاسد سرمایه گذاری و کدهای اجاره ای گیر کرده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸
قیمت کف بازار سهام درست ، اما اعتماد به عملکرد مدیران اقتصادی جای هزاران سوال دارد ، مصداق آن سهام بانک دی ، که عملکرد آن با هیچ منطق مدیریتی همخوانی ندارد مگر سواستفاده از موقعیت ، بانک تجارت که رتبه اول وام های میلیاردی به کارمندان خود دارد و امسال سود بیست ریالی تقسیم کرد ، فلزات و پتروشیمی ها و پالایشی ها هم که به صادرات وابسته اند ، با بلاتکلیفی برجام پا در هوا ماندند ، خدماتی ها هم که به نوعی وابسته به همین سهام پایه هستند ، حال با کدام منطق می توان دیدگاه مطمئن یکساله داشت؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶
بزرگان بورس یه کاری بکنید تا کی این دزدان دولتی باید اموال ما مردم را بدزدند و کسی صدایش در نیاید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳