بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴
در هفته گذشته اتفاق افتاد؛

افت ۲۵ دلاری قیمت پروپیلن CFR

افت ۲۵ دلاری قیمت پروپیلن CFR
قیمت پروپیلن CFR چین در هفته گذشته با ۲۵ دلار کاهش به ۸۹۱ دلار به ازای هر تن رسید.
کد خبر : ۲۶۰۸۹۰

کاهش ۲۵ دلار قیمت پروپیلن CFR

بورس نیوز: در این هفته معاملات آتی پلی پروپین بسیار ضعیف بود که همین امر موجب جو بدبینانه در بازار پروپیلن شد. البته حمایت‌هایی برای بازار پلی پروپیلن چین به منظور حمایت از بازار پروپیلن صورت گرفت.

مروری بر صنایع بالا دستی پروپیلن: اسپرد منطقی بین نفتا-پروپیلن حدودا ۴۰۰ دلار ارزیابی می‌شود. این در حالیست که در ماه‌های اخیر این اسپرد بسیار کاهش یافته و به ۱۵۰ دلار رسیده است. همین امر حاشیه سود تولید کنندگان پروپیلن را تحت تاثیر قرار داده است.

مروری بر صنعت پایین دست: اسپرد منطقی پروپیلن-پلی پروپیلن حدودا ۱۵۰ دلار ارزیابی شده است. طی ماه‌های اخیر اسپرد بین این دو محصول به زیر ۸۰ دلار رسیده است. همین امر موجب تحت فشار قرار گرفتن حاشیه سود صنایع پایین دست و عدم تمایل به خرید پروپیلن و بدنبال آن کاهش تقاضای این محصول شده است. خریداران پروپیلن نرخ‌های پایین‌تر پیشنهاد دادند و پیشبینی می‌شود تقاضا در ماه آگوست کاهش یابد.

اثرات تحریم روسیه نیز بر بازار پروپیلن بی تاثیر نبوده است. در حالی که ظرفیت‌های تولید روسیه در مقیاس جهانی کوچک هستند، اما اختلال در صادرات این کشور بر بازار پروپیلن تاثیر خواهد داشت. در حال حاضر روسیه صادرات را افزایش داده است و طرف عرضه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

شنیده می‌شود یک واحد تولید پروپیلن در شمال چین زیر ظفیت اسمی خود کار میکند. همچنین واحد‌های PDH در چین به دلیل کاهش شدید حاشیه سود زیر ظرفیت اسمی فعالیت می‌کنند. در چین ظرفیت عملی واحد‌های MTO به ۷۷ درصد رسیده است.

در جنوب شرق آسیا قیمت‌های پروپیلن در هفته گذشته نوسان کمی داشتند و تقاضا ضعیف بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر