بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۱
همایون دارابی ، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد:

چرا برخی سبدگردان ها زیان ده شدند؟

چرا برخی سبدگردان ها زیان ده شدند؟
سرمایه لازم برای تاسیس یک شرکت سبدگردان در حال حاضر ۱۰ میلیارد تومان است که ‌بخش قابل توجهی از سرمایه اولیه شرکت های سبدگردان صرف تاسیس صندوق ها خواهد شد.‌‌
کد خبر : ۲۶۱۱۲۶

چرا سبدگردان ها زیان ده شدند

 بورس نیوز:

 در دو سال اخیر اکثر فعالان بازار سرمایه به خصوص اشخاصی که سال ۹۹ به این بازار وارد شدند، متحمل ضرر و زیان شده اند. عده ای، کم تجربگی تازه واردها را دلیل این وضعیت می دانند و معتقدند سرمایه گذاری مستقیم توسط غیر حرفه ای ها، چندان صحیح نیست. یکی از روش های سرمایه گذاری حرفه ای، سپردن مدیریت پرتفوی به سبدگردان ها است. حال آنکه بررسی ها نشان می دهد بعضی از سبدگردان ها هم در این دو سال، از گزند زیان مصون نمانده اند.

همایون دارابی مدیرعامل شرکت سبدگردان داریوش در گفتگو با بورس نیوز، در این خصوص بیان کرد: وقتی درمورد سرمایه گذاری صحبت می کنید، باید "مستر مارکت" را هم در نظر داشت.‌ واقعیت این است که وقتی بازاری روند نزولی دارد، تمامی فعالان، اعم از حقیقی و حقوقی را تحت تاثیر قرار می دهد.  اما نکته اینجاست که وقتی سرمایه گذاری غیر مستقیم در این بازار صورت می گیرد، کنترل ریسک بیشتری صورت گرفته و سبدگردان ها تلاش می کنند مدیریت ریسک را از طریق ابزارهای مختلفی که در پرتفوی قرار می دهند، انجام دهند. به همین دلیل هم در اکثر موارد عملکرد سبدگردان ها بهتر از عملکرد حقیقی های کم تجربه بوده است.

وی اضافه کرد: معتقدم سرمایه‌گذاری غیرمستقیم برای اشخاصی که تجربه ی کمتری داشته یا زمان کافی برای مدیریت پرتفوی ندارند، ابزار مناسبی است و ریسک کمتری متوجه سرمایه گذاران خواهد کرد. البته سبدگردان ها، تامین سرمایه ها و صندوق های سرمایه گذاری با بحث رقابت هم مواجه هستند و اگر بازدهی مورد نظر کسب نشود، مشتری خود را از دست خواهند داد. علاوه بر این، بخشی از زیان سبدگردان ها در دو سال اخیر ناشی از الزاماتی بوده که سبدگردان ها می بایست رعایت می کردند و این الزامات هزینه‌بر بوده‌است. بیش از نیمی از سبدگردان ها در دو سال اخیر مجوز فعالیت خود را اخذ کرده اند؛ یعنی هم هزینه سنگینی بابت راه اندازی متحمل شده اند و هم با بازار نزولی مواجه بوده‌اند که در آن مشتری کمتری وجود داشته است. در کشور ما در روندهای صعودی هر بازار مشتری جذب میشود و هر موج مثبتی، سرمایه گذاران جدیدی را وارد آن بازار می کند. کما اینکه در حال حاضر به رغم آنکه قیمت ها در بازار مسکن به سقف تاریخی دلاری خود رسیده است، خرید و فروش ها در جریان است و سرمایه‌گذارانی تمایل به ورود به این بازار را دارند. در مقابل در روندهای نزولی، بخشی از معاملات متوقف شد و عده ای از سرمایه گذاران از آن بازار خارج می شوند. مشابه این شرایط را در بازار سرمایه هم شاهد هستیم و در دو سال گذشته، بازار سرمایه و حجم معاملات به شدت افت داشته است. در چنین شرایطی، سبدگردان ها ناچار به تحمل هزینه‌های نگهداری دفتر و نیروی انسانی نیز هستند و منطقی است که سبدگردان‌ها عملکرد ضعیف تری داشته باشند. اما انتظار می‌رود با بهبود وضعیت بازار سرمایه سبدگردان ها هم رشد پایدارتری را تجربه کنند.

دارابی افزود: صورتهای مالی شرکت های سبدگردان و همینطور گزارش‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد شرکت های سبدگردان به صورت کاملا شفاف روی سامانه کدال قرار دارد و علاقمندان به سرمایه گذاری از طریق سبدگردان ها می توانند با بررسی صورتهای مالی شرکت های سبدگردان، مناسب ترین گزینه را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه در رابطه با نحوه سرمایه گذاری سرمایه هر شرکت سبدگردان اظهار کرد: سرمایه لازم برای تاسیس یک شرکت سبدگردان در حال حاضر ۱۰ میلیارد تومان است که ‌بخش قابل توجهی از سرمایه اولیه شرکت های سبدگردان صرف تاسیس صندوق ها خواهد شد.‌‌ ضمن اینکه سبدگردان ها متعهد می‌شوند ظرف مدت زمان یکسان از تاریخ تاسیس اقدام به خرید یک دفتر اداری کنند که این مورد هم هزینه‌بر خواهد بود و سایر هزینه ها از جمله هزینه های حقوق و دستمزد را هم باید در نظر داشت. با این تفاسیر سرمایه ۱۰ میلیارد تومانی اولیه شرکت های سبدگردان معمولاً جوابگوی تامین نیاز این شرکت ها نبوده و بعد از این یک دوره یکساله، شرکت های سبدگردان اقدام به افزایش سرمایه می کنند.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶
سبدگردان ها خودشون منبع فساد هستن
همین داریوش تو فزر

بازدهی شون هم از بازدهی یک آماتور کمتر هست. دلیلش رو هم خودشون میدونن

یبار گوش یه عده رو بریدن ولی دیگه نمیتونن. همون یبار فرصت بود که اعتماد جلب کنن که برعکس شد