بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
علی رحمانی کارشناس ارشد بازارهای مالی در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد؛

نگاه هیجانی و خوشبینی مفرط به برجام ، ممنوع!

نگاه هیجانی و خوشبینی مفرط به برجام ، ممنوع!
کد خبر : ۲۶۱۲۹۲

بورس نیوز:

 خوشبینی به توافق و احیای برجام، سیگنال مثبتی هم برای بازار سرمایه بوده و ارزش معاملات خرد در دو روز گذشته رشد قابل توجهی داشته است. این در حالی است که در فضای مجازی هم تبلیغات بورسی شدت گرفته و عده ای، وعده شاخص ۳ الی ۴ میلیون واحدی تا پایان سال جاری می دهند.

علی رحمانی کارشناس ارشد بازارهای مالی در گفتگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر احیای احتمالی برجام بر اقتصاد کشور و بازار سرمایه بیان کرد: به هر حال احیای برجام بر اقتصاد کشور تاثیرگذار خواهد بود؛ ولی خیلی هم نباید هیجانی و خوشبینانه به موضوع احیای برجام نگاه کرد.

وی افزود: با احیای برجام، صادرات نفت ایران افزایش یافته و دولت برای کسری بودجه، کمتر به سراغ انتشار اوراق و اعمال فشار به بازار سرمایه خواهد آمد. همچنین باید دید آیا دولت برای اصلاح زیرساخت ها، موفق به جذب سرمایه گذار خارجی خواهد شد یا نه. به نظر می رسد رویکرد دولت و حکومت، تعامل با اروپا و آمریکا نیست و رغبت چندانی به جذب سرمایه گذار خارجی از این دو حوزه مهم اقتصادی وجود ندارد. بنابراین احتمالا باید به سمت جذب سرمایه گذار از چین متمایل شویم که این مورد هم مشکلات خاص خود را خواهد داشت. فراموش نکنید چینی ها در این سال ها، در ایران سرمایه گذاری مستقیم نکردند و بیشتر سرمایه گذاری چینی ها در قالب فاینانس و بدهی بوده است. در عین حال، چینی ها خریدار سنگ آهن و نفت و محصولات پتروشیمی و‌... ایران هستند. از سوی دیگر، برای جذب سرمایه گذار در کشور ما مطالعات کافی صورت نگرفته و پروژه های کافی و مشخصی هم وجود ندارد و به لحاظ اقتصادی هم با موانع و مشکلاتی برای جذب سرمایه گذار مواجه هستیم. اما به هر حال تسهیل فرآیند فروش نفت و وصول درآمدهای نفتی، موجب بهبود وضعیت اقتصادی کشور شده و اثر مثبتی بر افزایش قدرت خرید مردم خواهد داشت. ضمن اینکه توافق، کاهش ریسک های سیاسی در کشور را هم به دنبال خواهد داشت و همه این موارد، مزایای احیای برجام و توافق خواهد بود. البته بهبود روابط و تعامل با کشورهای منطقه هم ضرورت دارد و امیدواریم این موضوع هم مورد توجه قرار بگیرد.

رحمانی ادامه داد: علاوه بر این، باید در نظر داشت که در این سال ها هم با فرار سرمایه ها و هم خروج جوانان و کارآفرینان از کشور مواجه بودیم و این مشکلات، ناشی از تحریم نبوده و شیوه نادرست سیاست گذاری در اداره کشور، موجب خروج سرمایه ها و سرمایه گذاران از کشور شده است.

کارشناس ارشد بازارهای مالی با اشاره به مزایای احیای برجام و توافق برای بازار سرمایه، تصریح کرد: البته با توجه به تجربه تلخ و بی اعتمادی که از سال ۹۹ در بازار سرمایه ما به یادگار مانده، باید با تردید به موضوع تاثیر احیای برجام روی بازار سرمایه نگاه کرد. قطعا توافق و احیای برجام اثر مثبتی روی افزایش صادرات، کاهش هزینه های واردات و افزایش ظرفیت تولید بعضی شرکت ها خواهد داشت؛ ولی کماکان سایه ناکارآمدی و سیاست گذاری های نادرست بر سر اقتصاد ما سنگینی می کند و باید بپذیریم که اثرگذاری احیای برجام در گرو تعامل با تمامی کشورها است و این تعامل هم کمی بعید به نظر می رسد.

رحمانی تصریح کرد: احیای برجام و رفع محدودیت های فروش نفت ایران، از فشار کسری بودجه بر دوش شرکت های بورسی می کاهد. امیدواریم با کاهش فشار کسری بودجه دولت، شاهد افزایش شفافیت در تعیین نرخ خوراک، اصلاح نظام قیمت گذاری و... هم باشیم تا رونق به اقتصاد کشور و نیز بازار سرمایه بازگردد.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
چشم انداز وضعیت آتی بازار ارز، بازارهای جهانی و بازار سرمایه
علی بهشتی روی در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

چشم انداز وضعیت آتی بازار ارز، بازارهای جهانی و بازار سرمایه

بازار سرمایه بدون اراده دولت سبز می شود؟
عظیم ثابت کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز پاسخ داد:

بازار سرمایه بدون اراده دولت سبز می شود؟

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹
ایشون بسیار انسان ..، .باز و .ای هستن. ایشون تو دانشگاه الزهرا بلایی ک سر دانش پذیران دوره MBA آوردن رو هیچ جایی انجام نمیدن. کلا هم بعداز گندی ک زدن و قول و وعده و وعید به ورودیهای 98، کلا مخفی شدن و هر سری 1 حرفی زدن. نهایتا خود دانش پذیران افتادن دنبال کارای مدرارک و فراغت از تحصیل و..... خدا لعنتش کنه این آدم و امثالهم را