بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴
شیوا رکوعی کارشناس بازار سهام در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد:

دخالت مخرب دولت در بازار سهام + معرفی گروه های پیشرو بازار سهام

دخالت مخرب دولت در بازار سهام + معرفی گروه های پیشرو بازار سهام
بازار سهام هفته جاری را با نوسان قابل توجهی آغاز کرده است ، ابتدای هفته رشد شاخص های بورسی رقم خورد اما در ادامه و در معاملات روز جاری ، عموم قیمت ها در بازار سهام عقب گرد کردند.
کد خبر : ۲۶۱۲۹۸

سهامداران بازار سهام به نتیجه برجام خوشبین نیستند/پالایشی‌ها آینده درخشانی خواهند داشت

بورس نیوز:

بازار سهام هفته جاری را با نوسان قابل توجهی آغاز کرده است ، ابتدای هفته رشد شاخص های بورسی رقم خورد اما در ادامه و در معاملات روز جاری ، عموم قیمت ها در بازار سهام عقب گرد کردند.

شیوا رکوعی ، کارشناس بازار سهام درخصوص وضعیت این روز‌های بازار سرمایه و تاثیر مذاکرات برجامی بر قیمت سهم ها به بورس نیوز گفت : آینده مبهم مذاکرات وین، بازار سهام را تحت تاثیر قرار می دهد و خروج روزانه پول نیز گواه این موضوع است که همچنان بی اعتمادی دربازار سهام وجود دارد.

 وضعیت مبهم برجام

رکوعی در خصوص وضعیت بازار سهام با وجود ابهام در انجام توافق برجام عنوان کرد: در نتیجه ی بی اعتمادی موجود در بازار سهام، افراد جامعه ترجیح می‌دهند،  سرمایه شان را در بازار‌های دیگری مانند بازار ارز سرمایه گذاری کنند ، تا از این طریق بتوانند توانایی مقابله با اتفاقات مبهم آینده را داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: درباره بازارسرمایه باید گفت که غالبا سهامداران به دو دسته تقسیم می‌شوند، عده‌ای که به آینده مذاکرات خوشبین هستند و احتمال انجام توافق را بالا می‌بینند و عده‌ای دیگر بر این باور هستند که توافقی صورت نمی‌گیرد. شخصا امیدی به انجام توافق ندارم و اگر تغییرات خاصی در سیستم اقتصادی کشور ایجاد نشود، درنتیجه تاثیر این موضوع بر روی بازار ارز صعودی خواهد بود؛ لذا سهام گروه‌هایی که بر اساس قیمت‌های دلاری شکل گرفته اند، برای خرید و بررسی مناسب‌تر می بینم. هرچند بازار جهانی نیز دچار تلاطم شده و نرخ‌ها احتمالا در چند ماه آینده هم ریزشی خواهند بود، اما سهم‌های بنیادی که اساس دلاری دارند و شرایط کسب و کار خوبی هم دارند، ریسک‌های کمتری را متحمل می‌شوند و فروش خوبی را می‌توانند داشته باشند و برای سرمایه گذاری مناسب  تر هستند.

دخالت مخرب دولت در بازار سهام 

وی درخصوص دخالت‌های دولت در بازار سهام عنوان کرد: دخالت‌های دولت شبیه به آن است که شما بخواهید یک موجود زنده را به کام مرگ بفرستید چرا که ماهیت اقتصاد و از جمله بازار سرمایه مبتنی بر نیرو‌های عرضه و تقاضا است. هنگامی که شما به صورت مداوم با این متغیر‌ها مقابله می کنید، شاید در کوتاه مدت نتیجه مطلوب اخذ کنید ، ولی در بلند مدت قطعا آسیب خواهید دید. نمونه آن را در چند ماه اخیر در کالا‌های اساسی مانند روغن و مرغ مشاهده کردیم، این دخالت‌های پیوسته در بازار ،قطعا نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

رکوعی ادامه داد: فعالان بازر سرمایه در تلاش هستند تا این موضوعات را به مراجع بالاتر انتقال دهند، چرا که اگر نفعی در این دخالت‌ها باشد بسیار کوتاه مدت خواهد بود و فنر این موضوع در نهایت در خواهد رفت و آسیب‌ها دوچندان خواهد شد. یکی از راه‌هایی که شاید بتواند رکود بازارسرمایه یا رکود اقتصادی را بهبود بخشد توقف این دستکاری‌ها و نرخ گذاری‌های دستوری است.

نمادهای پتروشیمی‌ پیشتاز آتی بازار سهام 

رکوعی همچنین درخصوص گروه‌های پیشرو در بازار سرمایه به بورس نیوز گفت: با توجه به این که هنوز گزارش تابستان پالایشی‌ها ارایه نشده است. احتمالا پالایشی‌ها گزارش خوبی خواهند داشت. به همان صورت که در بهار هم انتظار می رفت نمادهای گروه پالایشی ، گزارش‌های خوبی را ارایه کردند. گرچه در طی دو هفته اخیر ، قیمت نفت مقداری افت کرده است، ولی با اینحال احتمالا گزارش‌های درخشانی در پیش رو داشته باشیم و از آنجایی که شانس عدم توافق برجام را بالا در نظر می گیرم ، دلار صعودی خواهد بود. درنتیجه بین گروه‌های پتروشیمی می توانیم سهم‌های خوبی پیدا کنیم. به دنبال افزیش نرخ ارز احتمالا یکسری از سهم‌های ریالی ما مجددا به دنبال افزایش نرخ محصولات خواهند بود ، چرا که بهای تمام شده آنها رشد خواهد کرد و به ناچار افزایش نرخ صورت خواهد گرفت مخصوصا گروه کالا‌های اساسی همچون گروه‌های غذایی، که در این گروه‌ها هم می توان سهم‌های خیلی خوبی پیدا کرد.

 

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
چرا برخی سبدگردان ها زیان ده شدند؟
همایون دارابی ، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد:

چرا برخی سبدگردان ها زیان ده شدند؟

تاثیر مثبت نرخ تورم و دلار بر بازار سرمایه
نائب رئیس هیئت مدیره شرکت سبدگردان نوین نگر آسیا گفت:

تاثیر مثبت نرخ تورم و دلار بر بازار سرمایه

ارسال نظر