بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰
یک کارشناس صنعت دارو در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد

احیای برجام، به سود یا زیان دارویی ها است؟

احیای برجام، به سود یا زیان دارویی ها است؟
کد خبر : ۲۶۱۵۹۴

احیای برجام، برای دارویی ها فرصت است یا تهدید

بورس نیوز:

انتظار می رود احیای برجام آثار مثبتی هم برای صنایع تولیدی کشور به همراه داشته باشد. به نظر می رسد صنعت دارو هم جزو صنایعی است که از تحریم ها آسیب دیده و عرضه برخی اقلام دارویی در یکی دو سال اخیر کاهش داشته و یا حداقل متناسب با افزایش تقاضا، رشد نکرده است. ضمن اینکه به رغم افزایش نرخ های چشمگیر در این صنعت، صورت های مالی دارویی ها چنگی به دل نمی زند.

امیر حکمت کارشناس صنعت دارویی در گفتگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر احیای برجام بر این صنعت بیان کرد: احیای برجام اتفاق بسیار مثبتی برای صنعت دارو خواهد بود، چرا که  تسهیل مراودات بین المللی در نتیجه احیای برجام و همینطور کاهش احتمالی نرخ ارز، تاثیر مثبتی در افزایش سودآوری و نیز ارتقا و نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات تولید در شرکت های دارویی خواهد داشت. در نظر داشته باشید که با وجود افزایش نرخ دارو در سال های اخیر، ارزش بازار بسیاری از شرکت های دارویی بورسی از سال ۹۸ تا کنون افزایشی نداشته و حتی ارزش بازار این شرکت ها متناسب با تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی رشد نکرده است. امیدواریم مزایای برجام موجب رشد سهم های دارویی هم شود.

وی اضافه کرد: یکی از دلایل عدم رشد دارویی ها، افزایش هزینه های تولید و تامین ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز این صنعت بوده که از جذابیت سرمایه‌گذاری در صنعت دارو کاسته است. در صورت احیای برجام و فراهم شدن شرایطی برای تسهیل مراودات مالی بین المللی و همینطور کاهش نرخ ارز، سرمایه گذاری در این صنعت مجدداً توجیه پذیر خواهد شد. همچنین فارغ از اینکه سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت امکان تامین منابع کافی برای اجرای طرح دارویار را خواهند داشت یا نه، افزایش نرخ برخی از داروها هنوز نتوانسته تولید داروها را سودآور کرده و رضایت تولیدکنندگان دارو را تامین کند. به همین خاطر معتقدم در نتیجه احیای برجام احتمالاً شاهد کاهش نرخ ارز هم خواهیم بود و کاهش احتمالی نرخ ارز در افزایش حاشیه سود داروی ها تاثیر مثبتی خواهد داشت.

حکمت در رابطه با تاثیر احیای برجام بر کیفیت داروهای تولیدی در ایران اظهار کرد: داروهای تولیدی در ایران در سالهای گذشته افت کیفی نداشته‌اند و به نظر می رسد یرخی گلایه ها بابت کیفیت دارو به سبب تلقین بیماران و تاکید بعضی پزشکان به استفاده از داروهای خارجی بوده است. به طور مستند نمی توان گفت کیفیت داروهای ایرانی نسبت به محصولات خارجی پایین تر است. اما اتفاق خوبی که می تواند در این رهگذر رخ دهد، این است که امکان ورود داروهای خارجی در نتیجه احیای برجام و رفع تحریم ها موجب افزایش رقابت در صنعت دارو و احتمالا تلاش داروسازان برای ارتقای کیفی محصولات تولیدی خواهد شد. حضور محصولات خارجی در بازار هر محصولی سبب ارتقای کیفی و افزایش رقابت در بازار آن محصول میشود و واردات دارو، تهدیدی برای صنعت دارو نبوده و اتفاقا می تواند فرصتی برای ارتقای کمی و کیفی داروهای تولیدی در ایران باشد.

این کارشناس صنعت دارو در پاسخ به این سوال که آیا تحریم ها موجب کاهش میزان تولید دارو در کشور شده یا خیر، گفت: در برخی اقلام دارویی ظرفیت تولید مازاد بر تقاضای فعلی کشور بوده و در این حوزه ها پتانسیل صادرات وجود دارد. (البته در مورد حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد از داروها، نیاز به واردات است) نکته اینجاست که در دو_سه سال گذشته به سبب مشکلات در تامین مواد اولیه، تولید برخی اقلام دارویی در کشور ما کاهش داشته و یا متوقف شده است. ضمن اینکه در چند سال گذشته سرمایه‌گذاری در صنعت دارو هم کاهش داشته و این موضوع هم روی کاهش میزان داروهای تولیدی در کشور تاثیر گذار بوده است. در صورت رفع مشکلات و محدودیت های ناشی از تحریم و افزایش میزان تولید اقلام دارویی در کشور احتمالاً به شرایطی مشابه شرایط ۵ سال قبل خواهیم رسید و شرکت های دارویی برای فروش بخشی از محصولات خود باید یا اقدام به اعطای تخفیفات و جوایز یا به نوعی خودزنی می کنند و یا راهی برای ورود به بازارهای صادراتی پیدا کنند.

حکمت در خاتمه تصریح کرد: صنعت دارو برای افزایش ظرفیت تولید و نوسازی ماشین آلات و تجهیزات و همینطور ارتقای GMP نیازمند سرمایه گذاری های جدید است. در غیر این صورت در چند سال آینده برای تامین داروی مورد نیاز کشور با مشکلاتی مواجه خواهیم شد. احیای برجام می تواند فرصتی برای افزایش جذابیت سرمایه گذاری در این صنعت و رفع نگرانی ها در سال های آتی باشد.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
صنعت بیمه نقش پیشران دارد/ آسیب پذیری برخی از حوزه های بیمه
قائم مقام مدیرعامل شرکت فن آوران اطلاعات خبره:

صنعت بیمه نقش پیشران دارد/ آسیب پذیری برخی از حوزه های بیمه

دارویی ها تا پایان سال مجددا سبز می پوشند؟
رئیس اداره سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری سامان مجد در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد :

دارویی ها تا پایان سال مجددا سبز می پوشند؟

ارسال نظر