بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲
آیا احتمال نابودی ارز های دیجیتال وجود دارد؟
از آنجایی که ارز‌های دیجیتال قدرت فناوری ساخت بالایی دارند، همواره مدعی بوده اند که طول عمر ابدی خواهند داشت و احتمال نابودی آن‌ها تقریباً غیرممکن است.
کد خبر : ۲۶۱۷۹۵

آیا احتمال نابودی ارز های دیجیتال وجود دارد؟

بورس نیوز: از آنجایی که ارز‌های دیجیتال قدرت فناوری ساخت بالایی دارند، همواره مدعی بوده اند که طول عمر ابدی خواهند داشت و احتمال نابودی آن‌ها تقریباً غیرممکن است. اما در این بین منتقدانی نیز وجود دارند که فناوری ارز‌های دیجیتال را ستت می‌خوانند و عقیده دارند روزی تمام ارز‌های دیجیتال از بین خواهند رفت. اما آیا احتمال نابودی ارز‌های دیجیتال وجود دارد؟

آیا امکان نابودی و از بین رفتن ارز‌های دیجیتال وجود دارد؟

طول عمر و آینده ارز‌های دیجیتال به کامپیوتر‌هایی وابسته است که تراکنش‌های مربوط به آن در سراسر دنیا تایید می‌شوند. در واقع می‌توان گفت یک توکن یا ارز دیجیتال زمانی نابود می‌شود که یک کامپیوتر حاضر نشود آن را استخراج کرده و تراکنش‌های مربوط به آن را تایید کند. همچنین اگر ماینری بتواند کنترل بیش از نیمی از استخراج هر ارز دیجیتال در شبکه را به عهده بگیرد، می‌تواند منجر به نابودی آن ارز دیجیتال شود. اما در حالت کلی نابودی مطلق یک ارز دیجیتال امکان پذیر نیست.

چرا نابودی کلی یک ارز دیجیتال سخت است؟ آیا امکان نابودی و از بین رفتن رمز ارز‌های معروف مانند بیت کوین، اتریوم وجود دارد؟

برای پاسخ به این سوال و بررسی این احتمال که آیا امکان نابودی ارز‌های دیجیتال در صرافی ارز دیجیتال وجود دارد یا خیر، باید مفهوم فناوری بلاکچین بررسی شود. می‌توان گفت فناوری بلاکچین، با گرد آوری کامپیوتر‌های غیرمتمرکز در کنار یکدیگر قدرت محاسباتی آن‌ها را در اجرای یک هدف مشترک، به اشتراک می‌گذارد. در زمینه رمز ارز‌های دیجیتال این هدف مشترک، شامل تایید تراکنش‌های انجام شده و استخراج توکن‌های جدید با الگوریتم مشخصی است. این همان تفاوت اصلی بین یک وب سایت و یک رمز ارز دیجیتال است. در واقع می‌توان گفت یک وب سایت توسط کامپیوتر‌های مختلف کنترل می‌شود و مالک آن یک سازمان است و هر زمان که این سازمان تصمیم بگیرد دیگر میزبان این وب سایت نباشد، وب سایت از بین می‌رود. ارز‌های دیجیتال نیز توسط کامپیوتر‌های مختلف به شکل غیرمتمرکز نگهداری می‌شوند و شرکت یا سازمان مرکزی مسئول آن‌ها نیست که توانایی بازداری کامپیوتر‌ها از تایید تراکنش‌های مربوط به آن‌ها را بگیرد؛ بنابراین می‌توان گفت اگر حتی یک کامپیوتر در دنیا وجود داشته باشد که ارز دیجیتالی را استخراج کند، با وجود اینکه دیگر غیرمتمرکز نخواهد بود، اما از نظر تئوری این توکن کارایی خواهد داشت و امکان نابودی قطعی آن ارز دیجیتال وجود نخواهد داشت.
آیا ارز‌های دیجیتال قابلیت هک شدن و نابودشدن برای همیشه را دارند؟
همانطور که می‌دانید ارز‌های دیجیتال قدرت خود را مدیون فناوری بلاک چین هستند که محاسبات مربوط به آن‌ها را میان تمامی کامپیوتر‌های سراسر جهان توزیع می‌کند. اما آیا این سیستم قدرتمند ضد هک است؟ می‌توان گفت که تنها راه شناخته شده برای هک یک توکن یا ارز دیجیتال و در اختیار گرفتن کنترل آن، به استخراج بیشتر آن ارز دیجیتال بستگی دارد و از آنجایی که هر تصمیم و یا تغییر در شبکه ارز‌های دیجیتال نیازمند این مورد است که ۵۰ درصد از استخراج کنندگان با آن موافقت کنند و از آنجایی که بلاکچین و شبکه ارز‌های دیجیتال به گونه‌ای کار می‌کنند که در آن ماینر‌ها تصمیم اصلی را به عهده دارند، تنها فردی که ۵۰ درصد از قدرت استخراج شبکه را در اختیار دارد، می‌تواند کد رمز ارز مورد نظر را نیز تغییر داده و تصمیم به نابودی آن بگیرد. این هک به عنوان حمله ۵۱ درصد نیز شناخته می‌شود. اما احتمال وقوع هک ۵۱ درصدی چقدر است؟ احتمال وقوع این هک برای ارز‌های دیجیتال، مانند بیت کوین که نیاز به کامپیوتر‌هایی دارد که قدرت محاسباتی آن‌ها از ۵۰ درصد قدرت ماینینگ در دنیا بیشتر باشد، تقریبا صفر و غیر ممکن است و هکر‌ها و ماینر‌ها قادر به انجام این کار نیستند. ساتوشی ناکوموتو خالق بیت کوین نیز، در وایت پیپر بیت کوین اظهار کرده است که اگر فردی بتواند ۵۰ درصد از قدرت ماینینگ بیت کوین را در اختیار داشته باشد، ادامه دادن ماینینگ این ارز به نفع او خواهد بود، چرا که از این طریق می‌تواند پول و سرمایه زیادی را با دریافت پاداش توکن‌ها به دست بیاورد. ساتوشی ناکوموتو همچنین در این باره گفته است؛ از آنجایی که هیچ هکری حاضر نیست ثروت و سرمایه خود را نابود و بی ارزش کند، احتمال از بین رفتن بیت کوین وجود نخواهد داشت. با این وجود حتی اگر هک ۵۱ درصدی نیز برای یک ارز دیجیتال اتفاق بیفتد، احتمال نابودی آن توسط هکر‌ها بسیار کم است؛ بنابراین خرید ارز‌های دیجیتال و سرمایه گذاری در آن‌ها مانند خرید دوج کوین، بیت کوین وکاردانو و ... یک سرمایه گذاری ایمن و ایده آل محسوب می‌شود.

آیا ارز‌های دیجیتال امن هستند؟

آیا احتمال نابودی ارز های دیجیتال وجود دارد؟

ارز‌های دیجتال هنوز هم جزو طبقه دارایی‌ها با نوسانات قیمتی شناخته می‌شوند و با وجود ماهیت غیرمتمرکز آن ها، تراکنش‌ها در اکثر شبکه‌های ارز‌های دیجیتال به صورت کاملاً امن انجام می‌شوند. با توجه به اینکه بیشتر ارز‌های دیجیتال نوسانات قیمتی دارند، نوع دیگری از ارز‌های دیجیتال که استیبل کوین نامیده می‌شوند، قیمت ثابتی دارند که آن‌ها را به گزینه ایده آلی برای خرید و سرمایه گذاری تبدیل می‌کند.

خرید تتر یکی از روش‌های عالی برای سرمایه گذاری در ارز‌های دیجیتال بدون نوسان است. تراکنش‌های ارز دیجیتال پس از تأیید غیرقابل برگشت هستند و این در مقایسه با ارز‌های فیات که به دلیل اطلاعات شخصی مورد نیاز برای انجام تراکنش‌ها و احتمال بازپرداخت وجه، امنیت کمتری دارند، سرمایه شما را در برابر هر گونه هک محافظت می‌کنند. ارز‌های دیجیتال همچنین توسط فناوری بلاک چین قدرت می‌گیرند که کپی کردن آن‌ها را تقریبا غیرممکن می‌کند. همچنین رمز ارز‌ها غیرمتمرکز و مستقل هستند، به این معنی که توسط یک نهاد حاکم مرکزی مدیریت نمی‌شوند. عدم حضور دولت‌ها و بانک‌ها در تراکنش‌های ارز‌های دیجیتال، به شما امکان کنترل بیشتری بر نحوه مدیریت سرمایه تان می‌دهد. از سوی دیگر سرمایه گذاری در رمز ارز‌ها نه تنها امن است، بلکه هزینه‌های معاملات را نیز کاهش می‌دهد. برای مثال خرید کاردانو و سایر ارز‌های دیجیتال مانند خرید دوج کوین حداقل کارمزد تراکنش را خواهید داشت. ساختار شبکه‌ای که توسط فناوری بلاک چین امکان پذیر شده است، نیاز به نهاد‌های واسطه را برای تسهیل تراکنش‌ها از بین می‌برد و از این طریق نه تنها هزینه‌های کمتری نسبت به انتقال ارز‌های فیات پرداخت می‌کنید، بلکه نظارت بر روند و پیگیری وجوه خود نیز برای شما آسان خواهد بود، که این مورد امنیت ارز‌های دیجتال و امنیت سرمایه گذاری شما را دو چندان می‌کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر