بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶
در همین راستا نوید قدوسی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد:

سهام کامودیتی برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

سهام کامودیتی برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟
شاخص کل بورس تهران روز گذشته با ۱۲۶ واحد، کاهش در ارتفاع یک میلیون و ۴۲۶ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن نیز با یک هزار و ۴۴۹ واحد افزایش به ۴۱۰ هزار و ۳۷۵ واحد و شاخص قیمت با ۸۶۶ واحد رشد به ۲۴۵ هزار و ۴۹۲ واحد رسید.
کد خبر : ۲۶۲۱۱۳

سهام کامودیتی برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

شاخص کل بورس تهران امروز و تا پایان ساعت ۱۲ و ۲۰ دقیقه بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ واحد نزول کرده است. شاخص کل هم وزن، اما در رفتاری متفاوت روند صعودی در پیش گرفته و بیش از ۴۱۳ واحد رشد را تجربه کرده است. در این راستا و در خصوص وضعیت بازار سهام به سراغ یکی از کارشناسان بازار سرمایه رفتیم .

نوید قدوسی، کارشناس بازار سرمایه به بورس نیوز گفت: به نظر می‌رسد بازار فردا متعادل و کم حجم باشد. به دلیل آنکه تا زمانی که بورس با ابهاماتی همچون مذاکرات برجامی و قیمت‌های جهانی رو به رو باشد نه خریدار و نه فروشنده اقدامی را انجام نمی‌دهند. قیمت دلار از بحث برجام تبعیت می‌کند اما؛ قیمت‌های جهانی به تازگی در بازار سرمایه نقش پررنگی را ایفا می‌کنند. در چنین شرایطی فضا مبهم است و با وجود این ابهامات اتفاق خاصی رخ نخواهد داد.

وی تشریح کرد: شرایط هر یک از کامودیتی‌ها متفاوت است. به طور مثال در زنجیره فولاد با کمبود تقاضا مواجه هستیم. موجودی انبار این کالا‌ها افزایش یافته و در این بین فروش نیز دچار مشکل شده است. اگر پتروشیمی‌ها را بررسی کنیم الفین‌ها و متانول روند نزولی داشته‌اند و تقاضای بالای ندارند. اما؛ اوره تنها کامودیتی است که در سطح ایران اوضاع مطلوبی دارد. دلیل آن هم مصارف کشاورزی و بالا بودن قیمت گاز است که منجر به ابقای قیمت بالای این کالا شده است.

قدوسی افزود: دیگر کامودیتی‌ها دچار رکود هستند. بخشی از کامودیتی‌های خاص که در بحث زنجیره عرضه دچار محدودیت هستند شاید رفتار قیمتی متفاوتی نشان دهند. در مجموع می‌توان بازار کامودیتی را راکد دانست.

این فعال بازار سرمایه با اشاره به بالا بودن تاثیر کامودیتی‌ها بر بازار سهام گفت: نمی‌توان گفت که تاثیر برجام بیشتر بوده یا کامودیتی ها. این مقایسه مشکل است اما؛ هرکدام به نوبه خود تاثیرگذار هستند. به نظر می‌رسد که تاثیر برجام در شرایط فعلی بیشتر است. تحولات برجام در کوتاه مدت اثر بزرگتری خواهد گذاشت و در بحث میان مدت و بلند مدت با توجه به عمده شرکت‌های بورسی که کامودیتی محور هستند، قیمت کامودیتی عامل مهمتری است. یعنی در صورت همزمانی توافق برجامی و ریزش کامودیتی‌ها شاید در کوتاه مدت بازار حرکت رو به بالا داشته باشد. در میان مدت و بلند مدت اوضاع سخت می‎شود. عکس این موضوع هم محتمل است و با وجود احتمال سودآوری شرکت‌های بورسی، رشد بازار ممکن است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
تفکر
مهدی سوری ، کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

تفکر "سهامدار حرفه ای" تفکر خوبی است

منتظر شاخص یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحدی باشید
آراد پورکار کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز عنوان کرد:

منتظر شاخص یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحدی باشید

از این صنایع غافل نشوید!
مهدی افنانی ، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

از این صنایع غافل نشوید!

حامد فقرایی کارشناس بازار سهام در گفتگو با بورس نیوز بیان کرد:

رقابت جذاب میان سهام دلاری و ریالی

ارسال نظر