بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱
ماده ۱۴۱ قانون تجارت گریبان گیر شیر پاستوریزه پاک می شود؟

رفت و آمد "غپاک" در راهرو های دادگاه

رفت و آمد
در آخرین صورت مالی سالانه تلفیقی که شیر پاستوریزه پاک در شهریورماه سال جاری منتشر کرد به زیان خالص ۱۰۹ میلیارد تومان دست‌یافت.
کد خبر : ۲۶۲۳۳۲

رفت و آمد

 

بورس نیوز:

نگاهی خواهیم داشت به آخرین صورت مالی حسابرسی شده شرکت پاستوریزه پاک در تاریخ ۷ شهریورماه منتشر کرد، این شرکت لبنی همان‌طور که مشخص است در حوزه تولید و توزیع و فروش کلیه محصولات لبنی و بستنی و شیر خام در بازار داخلی و صادراتی حضور دارد.

این شرکت سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم و یا مشارکت در امر خرید، ساخت، توسعه، تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های تولیدی فعالیت دارد.

حال نگاهی خواهیم داشت به آخرین صورت مالی که شرکت پاستوریزه پاک در سامانه کدال بارگزاری کرد:

• زیان خالص، عضوی جدانشدنی از "غپاک"

• وجه پرداختی برای خرید کرده وارداتی باید برگردد

• عدم‌کفایت در پوشش بیمه‌ای

• تعزیرات یقه "غپاک" را گرفت

• ماده ۱۴۱ قانون تجارت درب پارکینگ فتح ایستاد

زیان خالص، عضوی جدانشدنی از "غپاک"

در آخرین صورت مالی سالانه تلفیقی که شیر پاستوریزه پاک در شهریورماه سال جاری منتشر کرد به زیان خالص ۱۰۹ میلیارد تومان دست‌یافت و این در صورت است که در سال مالی گذشته زیان خالصی که به سهامداران اطلاع‌رسانی شد بالغ‌بر مبلغ ۲۲ میلیارد تومان بود اما؛ طی یک سال گذشته زیان خالص این شرکت لبنی دچار کاهش ۳۸۸ درصدی شده است.

رفت و آمد

شیر پاستوریزه پاک در پایان دوره مالی خود در ازای هر سهم خود نزدیک به ۸ ریال زیان شناسایی کرد و این عدد در مقایسه با سال مالی گذشته ۳۸۸ درصد اُفت پیدا کرد.

وجه پرداختی برای خرید کره وارداتی باید عودت داده شود

شرکت شیر پاستوریزه پاک در خصوص واردات کره تعهداتی دارد مبنی بر آنکه از محل منابع ارزی بانکی این تعهدات به "غپاک" تخصیص‌ یافته است.

مبلغی که جهت واردات کره به "غپاک" اختصاص یافته برابر با ۱۲ میلیون یورو بوده و به دلیل آن‌که این محصول در سیستم گمرک ثبات ندارد در بازار به فروش رسیده است.

بخشی از کارمزد نقل‌وانتقال وجوه ارزی، ایفا نشده و بر اساس طرح شکایتی که بعضی از بانک‌ها انجام داده‌اند و رأی صادرشده توسط سازمان تعزیرات حکومتی، این شرکت لبنی به بازگرداندن تمام و پرداخت ارز یا معادل ارز دریافتی محکوم شد، در خصوص این شکایت غپاک به‌حکم صادرشده اعتراض کرده اما؛ تاکنون نتیجه آن اعلام‌نشده است.

عدم‌کفایت پوشش بیمه‌ای شیر پاستوریزه پاک

دارایی‌های ثابت مشهود گروه تا ارزش ۹۷۷ میلیارد تومان و شرکت اصلی تا ارزش ۸۵۴ میلیارد تومان در مقابل خطرات احتمالی از پوشش بیمه‌ای برخوردار است.

موجودی مواد اولیه و بسته‌بندی، کالای ساخته‌شده، قطعات و لوازم‌یدکی گروه تا مبلغ ۴۲۴ میلیارد تومان و شرکت اصلی تا ۲۷۲ میلیارد تومان در مقابل خطرات ناشی از آتش‌سوزی و اتفاقات غیرمترقبه بیمه‌شده است.

این شرکت لبنی دارایی‌های ثابت مشهود، موجودی مواد و کالا تحت پوشش بیمه‌ای هستند، اما با بررسی‌های صورت گرفته عدم‌کفایت پوشش بیمه‌ای برای دارایی‌ها و موجودی مواد کالا در نظر گرفته‌شده است.
تعزیرات حکومتی بالاسر پاک ایستاد

شرکت پاستوریزه پاک به دلیل گران‌فروشی که در سال‌های ۹۴ و ۹۵ داشت، توسط سازمان تعزیرات حکومتی مورد جریمه ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی قرار گرفت.

شرکت پاستوریزه پاک و سازمان تعزیرات حکومتی در خصوص این موضوع در رفت‌وآمد راهرو‌های دادگاه هستند، در سال مالی منتهی به اسفندماه ۱۴۰۰ بر اساس تجدیدنظرخواهی سازمان تعزیرات حکومتی ضمن نقض دادنامه بدوی شرکت را محکوم‌به پرداخت مبلغ موردنظر کرده است و هرچند که این شرکت لبنی نسبت به این رأی اعتراض کرده، اما تاکنون رأی نهایی صادر نشده است.

ماده ۱۴۱ قانون تجارت گریبان گیر غپاک

مطابق با ماده ۱۴۱ قانون تجارت اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود، هیئت‌مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت نماید تا موضوع انحلال یا بقاء شرکت مورد رأی‌گیری واقع شود، در حال حاضر میزان سرمایه شرکت برابر با ۱۳۸ میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

رفت و آمد

به بیان ساده‌تر اگر نیمی از دارایی‌های یک شرکت از بین برود، نشانگر مواجهه شرکت با مشکلات جدی مالی است. در حقیقت این قانون اعضای هیئت‌مدیره را موظف می‌کند که چاره‌ای برای این موضوع بیندیشند.

شرکت شیر پاستوریزه پاک در آخرین صورت مالی حسابرسی شده خود میزان زیان انباشته خود را طی این دوره سالانه برابر با مبلغ ۱۰۵ میلیارد تومان اعلام کرد و این مبلغ نسبت به سال گذشته ۲۰۳ درصد افزایش یافت، در سال گذشته رقم این زیان انباشته نزدیک به ۳۵ میلیارد تومان، اما در سال مالی منتهی به اسفندماه ۱۴۰۰ این بخش ۷۱ میلیارد تومان افزایش‌یافته است.

 

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
ارسال نظر