بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶
نیم نگاهی به بازارسرمایه ۲۳ اسفندماه؛

"بورس" سوار بر خودروسازان / روز ملی "معاملات بلوکی"

در حالی بازارسرمایه به استقبال آخرین روز معاملاتی خود می‌رود که امروز خودرویی‌ها به سرعت تاختند و در این سبقت گرفتن‌ها، ۲۵ نماد با ثبت "معاملات بلوکی" رکورد جالبی را از خود به نمایش گذاشتند.
کد خبر : ۲۵۶۱۲۷

به گزارش بورس‌نیوز؛ شاخص‌ها امروز کمی جلوه صعودی گرفتند و سوار بر گروه خودروسازان به مسیر رشد بازگشتند.

البته وقتی سخن از افزایش به میان می‌آید باید رشد‌های نسبی را درنظر گرفت و سطح توقعات را پایین آورد اما؛ هر صعود بازار حتی به صورت متعادل می‌تواند شرایط را برای آینده سهامداران امیدوارتر کند.

در ادامه می‌توان به وضعیت گروه بانکی‌ها نیز اشاره داشت که چندان احوالی از روز‌های گذشته نداشتند و امروز وضعیت مناسبی را به ثبت رساندند.

سه لیدر این هفته بازارسرمایه یعنی پتروپالایش، خودرو و بانکی‌ها کماکان مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار دارند و شاید یکی از این سه گروه بتواند روند سودآوری را در آینده ایجاد نماید.

پله‌ای که شاخص بر آن ایستاد

با نگاهی به تابلوی مرجع بازارسرمایه می‌توان مشاهده کرد که امروز شاخص‌ها سبز به استقبال آخرین روز بازاسرمایه رفت و شاخص‌کل با رشد ۲ هزار و ۴۹۲ واحدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۱۹ درصد رشد داشته و به پله یک میلیون و ۳۳۷ هزار واحدی نزول پیدا کرده است.

اما؛ شاخص هم‌وزن گویای آن بود که سبزی به این شاخص بازگشت و امروز یک هزار و ۲۲۱ واحد صعود به کام بازار بود و رشد ۰.۳۶ درصدی را نسبت به روز گذشته شاهد بودیم.

تاثیرگذار امروز که شاخص را بدین گونه ترسیم کردند شامل "کگل"، "خودرو"، "کچاد"، "وبملت" و "شتران" بود.

ولی اگر بخواهیم به پرتراکنش‌های بازار نگاه ویژه‌تری داشته باشیم، باید به سهم‌هایی مانند "خودرو" با تعداد ۱۴,۲۰۸ معامله، "شستا" با تعداد ۱۲,۳۲۳ معامله، "شتران" با تعداد ۱۰,۲۱۱ معامله، "خساپا" با تعداد ۱۰,۲۱۱ معامله، "خگستر" با تعداد ۷,۰۵۵ معامله، "شپنا" با تعداد ۵,۵۱۴ معامله و "شبندر" با تعداد ۵,۴۱۷ معامله اشاره داشت.

مجموع ارزش معاملات امروز بازارسرمایه به ۴ هزار و ۸۰۶ میلیارد تومان رسید و این درحالی است که ارزش نقدی امروز بورس تهران بیش از ۲ هزار و ۹۹۳ میلیارد تومان حکایت می‌کرد.

امروز در بازارسرمایه ۸ میلیارد و ۹ هزار برگه سهم را در بیش از ۳۱۸ هزار معامله در خود به ثبت رساند.

برپایه این گزارش باید اشاره داشت که گروه‌های «خودرو» با حجم معامله ۴۲۸ میلیارد تومان، «فلزات اساسی» با حجم معامله ۲۵۷ میلیارد تومان، «فراورده‌های نفتی» به ارزش معامله ۲۲۴ میلیارد تومان، و «کانه فلزی» با حجم معامله ۱۳۰ میلیاردتومان جزو برترین‌های صنعت امروز بودند.

جریان نقدینگی و صف‌ها به کدام سمت و سو حرکت کرد

با نگاهی به وضعیت ورود و خروج نقدینگی امروز می‌توان دریافت که تعداد ۳۰۲ سهم در بخش مثبت قرار داشته و  تعداد ۸۵ سهم نیز جزو قفل در صف‌های خرید هستند که ارزش (۲۳۵.۸ میلیارد تومان) را دارند و از سوی دیگر، تعداد ۳۰۰ در بخش سرخ بازار حضور داشته که ۷۱ نماد در صف‌فروش ایستاده‌اند و ارزش آن نیز به (۱۹۵.۲ میلیارد تومان) می‌رسد.

برپایه این گزارش، ارزش صف خرید و ورود نقدینگی به تک‌سهم‌ها بیشتر واکنش نشان داده و نماد‌هایی مانند "وسالت" به ارزش ۲۷,۴ میلیارد تومان، "خگستر" به ارزش ۱۶,۵ میلیارد تومان، "ورنا" به ارزش ۱۶ میلیارد تومان، "وساپا" به ارزش ۱۴,۵ میلیارد تومان، و "خاور" به ارزش ۱۳,۳ میلیارد تومان، جزو ارزشمندترین‌های صف‌نشین سبزپوش بودند.

از سوی مقابل نیز جریان خروجی نقدینگی از سهم‌ها کماکان ادامه دارد؛ نماد‌های "انرژی ۱"، "وحافظ"، "غدشت"، "سدبیر" و "توسن" جزو نماد‌های غضب کرده نقدینگی هستند.

روز ملی معاملات بلوکی

در مجموع می‌توان اینگونه بیان کرد که بازارسرمایه از ۳۶۶ میلیارد تومان پول هوشمند پذیرایی کرد و به میزان ۵۹۰  میلیارد تومان نیز خروج پول هوشمند در بازار ثبت شد و خروج نقدینگی (خرید حقوقی)  ۳۴۳ میلیارد تومانی را متاسفانه مشاهده کردیم.

"تجلی" ۷ میلیارد تومان، "مبین" ۷ میلیارد تومان، "فنفت" ۴ میلیارد تومان، "دکپسول" ۴ میلیارد تومان، "فولاد" ۴ میلیارد تومان، بیشترین ورود پول حقیقی را به خود اختصاص دادند.

از طرف دیگر، "شلرد" ۵۹ میلیارد تومان، "شبندر" ۲۸ میلیارد تومان، "بپاس" ۲۶ میلیارد تومان، "شپنا" ۲۵ میلیارد تومان خروج نقدینگی را به ثبت رساندند.

معاملات بلوکی و کد به کد

نماد‌های "وبملت"، "آریان"، "شپنا، "وگردش"، "وپاسار" و "کنور"، "تاپیکو"، "پارسان"، "میدکو"، "خبهمن" "مبین"، "فخوز"، "غپاک، "فملی"، "کگل" و "وصندوق"، "خدیزل"، "شیراز"، "تپمپی"، "خراسان"، "گنگین"، "وامید، "ومعادن"، "سمگا" و "آریا"جزو نماد‌های بلوکی امروز بازار بودند و نماد‌ی تاکنون در  بخش کد به کد مشاهده نشده است.

حجم‌های مشکوک در روز متعادل بازارسرمایه

امروز نیز می‌توان در جست‌وجوی سهم‌های با حجم مشکوک گشت به نماد‌های "بشهاب" با حجم معامله ۳.۱ میلیون برگه سهم (سه و نیم‌برابر میانگین حجم ماه)، "کگل" با حجم معامله ۱۹.۴ میلیون برگه سهم (بیش از سه‌برابر میانگین حجم ماه)، "منگنز" با حجم معامله ۱۲.۷۲ میلیون برگه سهم (چهار و نیم‌برابر میانگین حجم ماه)، "فاسی" با حجم معامله ۳۳ میلیون برگه سهم (بیش از هفت و نیم‌برابر میانگین حجم ماه) و "وآتی" با حجم معامله ۱۰.۵ میلیون برگه سهم (چهار و نیم‌برابر میانگین حجم ماه) اشاره کرد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
حقوقی‌ها، غایب/ خروج نقدینگی حقیقی از کف بزرگان بازار
نیم نگاهی به بازارسرمایه ۲۲ اسفندماه؛

حقوقی‌ها، غایب/ خروج نقدینگی حقیقی از کف بزرگان بازار

نیم نگاهی به بازارسرمایه ۲۲ اسفندماه؛

"مقاومت" مچ سرخ بازار را خواباند

وقتی شیره بازار را می‌کشند/ شاخص کل ۱.۱۴ درصد افت کرد
نیم نگاهی به بازارسرمایه ۲۱ اسفندماه؛

وقتی شیره بازار را می‌کشند/ شاخص کل ۱.۱۴ درصد افت کرد

ارسال نظر