بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸
همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز عنوان کرد:

۳ مانع اصلی رشد بازار سهام

۳ مانع اصلی رشد بازار سهام
منفی های تمام نشدنی بازار سهام بیشتر ریشه در محقق نشدن وعده‌ها و نگرانی‌ها دارد.
کد خبر : ۲۶۲۷۹۶



سه‌گانه مشکلات بازار

بورس نیوز :

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، تصریح کرد: منفی خوردن بازار سهام بیشتر ریشه در محقق نشدن وعده‌ها و نگرانی‌ها دارد. همچنین بورس در سه‌گانه اختلاف نرخ نیما و دلار آزاد، قیمت‌گذاری دستوری و نرخ بهره درگیر است. از طرفی برخی عوامل رونق بازار سرمایه مانند عرضه بلوکی خودرویی‌ها، پالایشگاه‌ها و اصلاح شرایط صندوق‌های دارا و پالایش محقق نشد، همه موارد منجر به ایجاد ناامیدی و نگرانی در بورس شده است. از سوی دیگر گزارش‌های ۶ ماهه در شرف انتشار بوده و همین‌طور تأثیرات مخرب قیمت‌گذاری دستوری در برخی صنایع مشهود است دراین‌بین صنایع شوینده، پتروشیمی و خودرویی‌ها تحت‌فشار هستند.

نرخ بهره فراتر از تصور

وی افزود: از سوی دیگر نرخ بهره به‌صورت آشکارا ۲۳ تا ۲۴ درصد بوده و بیش از نرخ بهره تعادلی برآورد شده است. اگر قرار است برای تولید و خدمات، اتفاقی رخ دهد باید نرخ بهره بین ۱۲ تا ۱۴ درصد باشد. از طرفی نرخ دلار در بازار آزاد به‌صورت عادی ۲۵ درصد ضرر را به تولیدکننده وارد می‌کند. باید گفت مسائل این‌چنینی بازار سهام را با چالش مواجه کرده و تا زمانی که اتفاقی درباره سه معضل عنوان‌شده رخ ندهد وضعیت چنین باقی می‌ماند.

این فعال بازار سرمایه تبیین کرد: بورس در کف دلاری نیست، بلکه در اوج نگرانی قرار دارد، چراکه دلار مرجع در بازار سهام دلار نیماست و دلار بازار آزاد با نرخ دیگری معامله می‌شود. اختلاف این دو، صادرکنندگان را با زیان روبه‌رو می‌کند. صادرکننده اگر صادراتی را انجام می‌دهد با انتظار تغییر نرخ دلار در آینده ورود ارز را با تأخیر مواجه می‌کند. به همین دلیل است که گزارش شرکت‌های صادراتی چندان چنگی به دل نمی‌زند. رشد دلار نیما در مقابل دلار بازار آزاد ناچیز بوده و عامل مشکلات در بحث صادرات دلار نیماست.

دارابی در پایان به بورس نیوز، گفت: چند صندوق سرمایه‌گذاری وجود دارد و باید گفت در شرایط فعلی عملکرد برخی صندوق‌ها نسبت به بازار سرمایه بهترِ بوده است. بهترین ابزار بادید بلندمدت برای سرمایه‌گذاران همین صندوق‌ها هستند، ولی در تمام ابزار‌های مالی ریسک وجود دارد همچنین صندوق‌های سهامی کمی مشکل‌دارند که طبیعی است چراکه همان‌طوری که بازده بالایی می‌دهند، ریسک بالایی نیز دارند.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
۳ عامل اصلی در ریزش‌های مداوم بازار سهام
عباسعلی حقانی نسب، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

۳ عامل اصلی در ریزش‌های مداوم بازار سهام

زمان ورود به بازار سهام فرارسیده است؟
نوید حیدری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد:

زمان ورود به بازار سهام فرارسیده است؟

حمیدرضا طریقی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

بازار سهام در اوج ارزندگی قرار دارد

به صعود بازار رمز ارزها امیدوار باشیم؟
محمد ابراهیم سماوی، کارشناس بازار رمزارزها در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد:

به صعود بازار رمز ارزها امیدوار باشیم؟

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
سلام معلوم شد ان متخصصها وسواددارهاچکاره هستند هیجی نیستنذ جز مزدور اوضاع امروز نتیجه کودتای اشیخ حسن هست