بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
سجاد بوربور، کارشناس بازار سهام در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

بازار سهام رشد می کند اما نه به اندازه بازارهای موازی / نرخ واقعی دلار ۳۷ هزار تومان است

ورود نقدینگی و افزایش حجم معاملات، افزایش نرخ دلار و رشد قیمت کامودیتی‌ها در سطح جهانی سه عاملی هستند، که می‌توانند بازار سرمایه را برای رشد تحریک کنند.
کد خبر : ۲۶۲۸۶۸

بازار رشد می‌کند، اما در رقابت با دلار شکست می‌خورد

بورس نیوز

نرخ واقعی دلار ۳۷ هزار تومان است/ قیمت دلار در پایان سال به ۴۰ هزار تومان می رسد

سجاد بوربور، کارشناس بازار سهام در گفتگو با بورس نیوز، بیان کرد: با نقدینگی بیش از ۵ همت فعلی ، رشد اقتصادی خوش‌بینانه ۴ درصدی و تورم جهانی در نزدیکی ۵ درصد، قیمت واقعی دلار ۳۷ هزار تومان است مگر اینکه  قیمت نرخ ارز ، سرکوب شود. از طرفی با صادرات غیرنفتی و واردات خدمات ، دولت امکان سرکوب نرخ دلار را ندارد، مگر اینکه به‌واسطه برجام منابعی آزاد شود. منابع هم اگر آزاد شود برای جلوگیری از قطعی گاز در زمستان و برق در تابستان مصرف می‌شود، دولت برای این موضوع باید ۵۰ میلیارد دلار هزینه کند.

وی ادامه داد: در چنین حالتی منابع آزادشده را اگر در جهت ارز پاشی استفاده کنند و برای زیرساخت هزینه نکند، تکرار اشتباه گذشته است. از سوی دیگر به‌واسطه اعتراضات خروج سرمایه از کشور تشدید شده است، با این شرایط قیمت دلار رو به بالاست و باوجود نقدینگی فعلی تا پایان سال، دلار به ۴۰ هزار تومان هم می‌رسد.

مشکلات فراوان در حوزه سرمایه گذاری در کشور وجود دارد

این فعال بازار سرمایه با اشاره به حوزه فعالیت خود تشریح کرد: به‌عنوان معامله‌گر به دنبال خلل‌ها هستم تا کسب سود کنم، ولی یک اتفاق یا تصمیم معقول نمی‌تواند دلار را به مسیر درست خود بازگرداند، این کار نیاز به سلسله تصمیمات درست دارد تا مسیر هموار شود و دلار به ثبات برسد. هم‌زمان باید رشد اقتصادی در کشور ایجاد شود که آن‌هم با منابع انسانی خوب، فنّاوری و سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر می‌شود. از دهه ۹۰ تاکنون سرمایه‌گذاری کافی انجام نشده است و هیچ سرمایه خارجی هم وارد کشور نمی‌شود، از دیگر سو فنّاوری هم وارد کشور نشده است و در آخر با نبود بستر، منابع انسانی هم کاربرد خود را از دست می‌دهند. باید گفت یکسری مشکلات ساختاری با راه‌حل مشخص وجود دارد که هیچ اقدامی برای رفع آن انجام‌نشده است.

سه عامل اصلی محرک بازار سهام

بوربور با اشاره به وضعیت فعلی بازار سرمایه تشریح کرد: ورود نقدینگی و افزایش حجم معاملات، افزایش نرخ دلار و رشد قیمت کامودیتی‌ها در سطح جهانی سه عاملی هستند، که می‌توانند بازار سرمایه را برای رشد تحریک کنند. بررسی‌ها در ۴ الی ۵ ماهه گذشته نمایانگر آن است که حاشیه سود خالص شرکت‌ها به نصف رسیده است. پالایشگاه‌ها ۱۴ درصد حاشیه سود خالص داشته‌اند که به ۱۰ درصد رسیده است، در چنین شرایط به چه امیدی جریان نقدینگی وارد بازار سهام شود. شرکتی خوب تلقی می‌شود که سوددهی سنواتی خود را تکرار کند و با شیب ملایم رشد کند که در بازار سهام این‌ چنین شرکتی وجود ندارد.

دولت بی پول به شرکت ها دست درازی می کند

وی افزود: در کنار تمام این‌ها دولت بی‌پول است، تصمیمات خلق‌الساعه می‌گیرد و به‌راحتی به بودجه شرکت‌ها دست‌درازی می‌کند، چه تضمینی وجود دارد که برای شرکت‌های بورسی مالیات وضع نشود. از سوی دیگر با بالا رفتن نرخ بهره در اقتصاد جهانی، تولیدکنندگان کامودیتی به دلیل ناتوانی در دریافت وام تولید خود را کاهش می‌دهند و افزایش قیمت را منجر می‌شوند. تأثیرگذارترین کشور در نرخ کامودیتی‌ها چین است و شاخص‌های ارائه‌شده در این کشور حاکی از ایجاد رکود است، با رکود در چین و هند کامودیتی‌ها ریزشی می‌شوند.

بازار سهام رشد می کند اما در رقابت با بازارهای موازی عقب می ماند

بوربور در پایان با تاکید بر سه عامل محرک بازار سهام به بورس نیوز گفت: احتمال ایجاد جریان نقدینگی در بازار سهام کم بوده، از طرفی احتمال صعود نرخ دلار قوی است و کامودیتی‌ها متزلزل هستند. نمی‌توان امیدی به بازار سهام برای کسب بازدهی همچون مسکن و دلار داشت، هرچند بازار سهام رشد می‌کند، اما در رقابت با بازار‌های موازی مانند دلار عقب می‌ماند.


پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
آلبرت بغزیان، اقتصاددان در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

بازار سهام به شدت ارزنده است اما اجازه رشد ندارد

۳ مانع اصلی رشد بازار سهام
همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز عنوان کرد:

۳ مانع اصلی رشد بازار سهام

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۱
خیلی بدبینانه بود
حسن
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۹
معلومه ایشون تو دلار سرمایه‌گذاری کردن. چطور تا الان بازدهی بازار سهام از همه بازارها بیشتر بود از این به بعد کمتر شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶
دست از دزدی در بورس بردارید
مملکت آرام میشه