بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۹
بازارهای موازی توان رقابت با بازار سهام را ندارند / لزوم جلوگیری از دست‌اندازی دولت به سود شرکت‌‎ها
شرایط فعلی حاکم بر بازار سرمایه ناشی از عوامل خارجی است و عوامل درونی بازار سهام ریسک خاصی را متحمل آن نمی‌کند.
کد خبر : ۲۶۲۹۵۵

شرایط حاکم ناشی از عوامل خارج بازار است / دست‌اندازی دولت به سود شرکت‌‎ها

بورس نیوز: شرایط فعلی حاکم بر بازار سرمایه ناشی از عوامل خارجی است و عوامل درونی بازار سهام ریسک خاصی را متحمل آن نمی‌کند.

سیاوش وکیلی، کارشناس بازار سهام در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد: شرایط فعلی حاکم بر بازار سرمایه ناشی از عوامل خارجی است. عوامل درونی بازار سهام ریسک خاصی را متحمل آن نمی‌کند. در شرایط فعلی تنها نگرانی دولت عدم تحقق بحث بودجه است. اگر توافق برجامی صورت نگیرد، دولت با کسری بودجه مواجه شده و به ناچار به سود شرکت‌ها دست‌اندازی می‌کند. از طرفی فصل بودجه بندی هم نزدیک است و این موضوع تهدیدی جدی برای بازار سرمایه تلقی می‌شود.

وی افزود: ابهام در آینده فعالان بورسی را کم تحرک کرده است. در چنین حالتی ریسک بودجه می‌تواند بازار سرمایه را با رکود مواجه کند. در این شرایط حقیقی‌ها نیز اگر نتوانند منابع جدید وارد کنند تماشاگر می‌شوند. مگر اینکه کور سوی امید برجام و مذاکرات مجددا پررنگ شود.

ابهامات همچنان پابرجاست

وکیلی با تاکید بر ابهامات موجود تشریح کرد: سرمایه‌گذاران در برخورد با بازار سهام محتاط هستند. مگر اینکه در برخی نماد‌ها که سرمایه‌گذاران با دیدی بلندمدت در آن‌ها فعالیت خواهند داشت. این نماد‌ها از صنایع پتروشیمی‌ها و معدنی‌ها هستند. معدنی‌ها در قیمت‌های ارزنده ای معامله می شوند و برای افرادی که دید بلندمدت دارند مناسب ارزیابی می شود. از طرفی اگر سرمایه‌گذاری روند را نزولی ببیند، به امید اینکه بتواند در قیمت پایین‌تر ورود کنند، منتظر می‌ماند.

دست‌اندازی دولت به سود شرکت‌‎ها

این فعال بورسی با اشاره به هماهنگی میان بازار پول و سرمایه تشریح کرد: افزایش نرخ بهره متوقف شده و تنها ریسکی که از داخل کشور بازار سهام را تهدید می‌کند تصمیمات دولتی است. آن هم ناشی از عدم تحقق لوایح بودجه است و تجربیات هم نمایانگر آن بوده که در زمان بودجه ریزی (آذر) تکانه‌های منفی در بورس ایجاد شده است. هرچند که در طول ادوار این تکانه‌ها رفع شده، ولی باعث نظاره‌گر شدن فعالان می‌شود. با توجه به از بین رفتن خوش‌بینی‌ها به توافق برجامی سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند که دولت برای ایجاد هماهنگی میان دخل و خرج خود، به سمت ابزار‌های حقوق مالکانه و نرخ خوراک پتروشیمی‌ها برود.

وی افزود: در پتروشیمی‌ها اتخاذ تصمیمات این چنینی ممکن است منجر به خروج آن‌ها از چرخه سودآوری شود و موضوع به طور مستقیم بر بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود. باید تصمیمات حساب شده باشد چراکه بسیاری از افراد جامعه با بازار سهام درگیر هستند.

افزایش ۱۰ درصدی دلار هم بی فایده بود

وکیلی در جای دیگر از سخنان خود بیان کرد: بازار سرمایه برخلاف همیشه عمل کرده و با توجه به افزایش نزدیک به ۱۰ درصدی نرخ دلار همچنان منفی است. چراکه ابهام و ریسک‌ها در بازار سهام زیاد است و اخبار تحریم نیز از فروش برخی شرکت‌ها جلوگیری می‌کند. باید گفت محتاط شدن سهامداران در این شرایط طبیعی است.

وی درپایان به بورس نیوز گفت: دلار ۱۰ درصد افزایش را به خود دید، اما همیشه تاکید می‌شود که دلار نمی‌تواند به عنوان ابزاری مناسب برای سرمایه‌گذاری تلقی شود و کالایی مبادله است. دلار در بازه کوتاه مدت و با سرمایه‌های کوچک شاید به عنوان رقیب بازار سرمایه تلقی شود. سرمایه‌گذاری در مسکن هم نیاز به سرمایه هنگفت دارد نتیجه میگیریم که در بازار‌های موازی شرایط به نحوی نیست که بتوانند با بازار سهام رقابت کنند.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
آلبرت بغزیان، اقتصاددان در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

بازار سهام به شدت ارزنده است اما اجازه رشد ندارد

۳ مانع اصلی رشد بازار سهام
همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز عنوان کرد:

۳ مانع اصلی رشد بازار سهام

مصطفی امید قائمی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

منتظر رونق در ماه های آتی باشید

بازار سهام ارزنده است اما نیاز به محرک دارد
مصطفی محبی مجد، کارشناس بازار سهام در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

بازار سهام ارزنده است اما نیاز به محرک دارد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶
سهام بازار به شدت ارزنده هستند دولت و سازمان بورس عمدا با معاملات الگوریتمی، بازارگردانی ، دستکاری در شاخص، قیمت گذاری دستوری کالاهای تولیدی شرکتها، افزایش تعرفه و عوارض بر صادرات شرکتها،دست کردن دولت در جیب شرکتها مانع رشد بازار هستند.
این دولت فریبکارترین و دروغگوترین دولت تاریخ بعد از انقلابب خواهد بود که به هیچ چز رحم نخواهد کرد.
سهامدار خرد دزد زده
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶
دولتیهای دزد دارایی مردم را براحتی در بورس میدزدندو کسی هم کاری نمیکند اغلب قیمت سهام یک دهم قله های قبلی شده درحالیکه طی 2 سال گذشته همه کالاها چندصددرصد رشد قیمت دارند.هیچ مسئول باخدایی در کشور وجود ندارد و همگی سخت در حال اختلاس و چپاولند.