بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۲
فرشید جهانی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز عنوان کرد:

روند بازار سهام مثبت خواهد بود/ برای انتخاب شرکت به تقسیم سود نقدی توجه کنید

با خبری که از اضافه شدن فروش متانول به لیست تحریم‎ها علیه روسیه منتشر شد، گمانه زنی برای فروش متانول از سمت شرکت‌های ایرانی وجود دارد.
کد خبر : ۲۶۳۲۲۴

روند بازار سهام مثبت خواهد بود/ برای انتخاب شرکت به تقسیم سود نقدی توجه کنید

بورس نیوز
با خبری که از اضافه شدن فروش متانول به لیست تحریم‎ها علیه روسیه منتشر شد، گمانه زنی برای افزایش فروش متانول از سمت شرکت‌های ایرانی وجود دارد. از طرفی تقاضا در بازار سهام همچنان پایین ارزیابی می شود و سهام شرکت ها  در حداقل نسبت پ بر ای تاریخی در حال معامله شدن می باشند.

تقسیم سود نقدی معیار مناسبی برای سرمایه گذاری است/ دو صنعت پیشرو در ماه های آتی

فرشید جهانی، مدیرعامل کارگزاری جهان سهم در گفتگو با بورس نیوز عنوان کرد: بازار سرمایه در شرایطی قرار دارد که پیش‌بینی روند قیمت آن مشکل است، زمانی که ابهامات در بازار سهام کاهش پیدا کند ،  شرایط بازار سهام نیز بهبود می‌یابد. در این بین قیمت‌ها هم با وضعیت مطابق شده است، باید شرکت‌هایی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرد که سود نقدی خوبی در ۷ الی ۸ ماه آتی در سال آینده پرداخت می‌کنند. نکته مهم در شرایط فعلی یافتن شرکتی برای سرمایه گذاری با میزان تقسیم سود بالا است.
وی افزود: این دست شرکت‌ها که هم سود خوبی داشته باشند، هم سود نقدی مطلوبی را ارائه کنند در دو صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی وجود دارد. در این گروه‌ها برخی از شرکت‌ها نسبت DPS به EPS بالایی دارند. با بررسی EPS و DPS می‌توان بهترین سهم را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرد که عمدتا در این گروه به آسانی یافت می‌شود.

تاثیر مثبت تحریم متانول روسیه بر شرکت های داخلی

جهانی با اشاره به اضافه شدن متانول به لیست تحریم‌های علیه روسیه گفت: به نظر می‌رسد با شرایط فعلی ایران می‌تواند جایگزین روسیه برای فروش متانول شود؛ اما موضوعات دیگری مانند قیمت جهانی رو به صعود و نوسان افزایش قیمت دلار مطرح است. یکی از دلایل علاقه‌مندی برای توافق برجامی هم، همین دست موضوعات بود که کمبود‌ها کشور‌های اروپایی مرتفع شود تا فشار‌ها را بر دیگر کشور‌ها بیافزایند. با وضعیت کنونی احتمال اثرگذاری مثبت تحریم فروش متانول روسیه بر شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی ایران وجود دارد.

روند بازار سهام مثبت خواهد بود

وی در پایان گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد: قیمت سهام به سود سال‌های آتی و DPS سهام بستگی مستقیم دارد. به طور مثال اگر ۵ فاکتور برای برآورد سود شناسایی شده شرکت نیاز است، با افزایش تعداد فاکتور‌ها و تداوم ابهامات ، برآورد قیمت سهام بسیار دشوار خواهد شد. باید قابلیت پیش‌بینی در بازار سهام وجود داشته باشد و عوامل ابهام زا کاهش پیدا کند ، چراکه اگر ابهامات زیاد باشد پیش‌بینی سخت‌تر می‌شود. با اطلاعات موجود بازار سهام قابلیت پیش‌بینی دارد و فاکتور‌های فعلی در بازار مثبت هستند.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
حسین خسرونژاد، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

بازار سهام به محرک جدی نیاز دارد

جهش درآمدی
نگاهی به عملکرد مالی پرداخت الکترونیک پاسارگاد

جهش درآمدی "پی‌پاد" در ۲ سال گذشته

بازار سهام همواره پس از رشد نرخ ارز صعودی می شود
حمزه قوچی‌فرد، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

بازار سهام همواره پس از رشد نرخ ارز صعودی می شود

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ننگ بر دزدان سرمایه مردم
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
ننگ بر دزدان سرمایه مردم