بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴
رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: دولت در ۵ ماهه سال جاری در مجموع حدود ۴۱۲ هزار میلیارد تومان درآمد داشته که از این میزان حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از محل مالیات به‌دست‌آمده و رشد ۷۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد
کد خبر : ۲۶۳۲۳۷

رشد ۷۳ درصدی درآمد مالیاتی دولت

بورس نیوز: داود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه این میزان مالیات وصولی در تاریخ نظام مالیاتی کشور بی‌سابقه بوده اظهار کرد: با رویکرد تحول‌آفرینی نظام مالیاتی و اجرای برنامه‌هایی از قبیل هوشمندسازی، مبارزه با فرار مالیاتی و پیگیری معوقات مالیاتی، اجرای تبصره ماده ۱۰۰ و همچنین اهتمام بی‌دریغ کارکنان نظام مالیاتی و با رعایت تکریم مودی مداری و حرکت در مسیر عدالت مالیاتی، این امر محقق شده است.

وی با اشاره به اینکه دولت در ۵ ماه اول سال جاری در مجموع حدود ۴۱۲ هزار میلیارد تومان درآمد داشته که از این میزان حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از محل مالیات به‌دست‌آمده و رشد ۷۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد، تصریح کرد: در واقع طبق این ارقام، ۴۸.۵ درصد از کل درآمد‌های دولت در ۵ ماه اول امسال مالیات بوده که رکوردی بی‌نظیر در تاریخ بودجه‌ریزی کشور و عملکرد سازمان امور مالیاتی است.

رییس سازمان مالیاتی بیان کرد: نکته ارزشمند در این رابطه، بر اساس رویکرد عدالت مالیاتی تمرکز دریافت مالیات بر اصناف با درآمد‌های بالا و کاهش فشار و بعضاً بخشش مالیات اصناف کم‌درآمد بوده است؛ به‌طوری‌که از حدود چهار میلیون و چهارصد هزار مودی که اظهارنامه داده‌اند، تقریباً ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار اظهارنامه مالیات صفر و یک میلیون و یک‌صد هزار اظهارنامه مالیات زیر پنج میلیون تومان و در مقابل ۵ درصد مودیان که جزو اصناف پُردرآمد نظیر پزشکان، دندانپزشکان، طلافروشان، نمایشگاه‌داران اتومبیل و ... هستند، حدود ۵۰ درصد مالیات مشاغل را پرداخت می‌کنند. این حرکت به معنی عدالت مالیاتی و عدم اخذ مالیات از کم‌درآمد‌ها و دریافت مالیات منصفانه از پردرآمد‌ها است.

معاون وزیر اقتصادی رویکرد دیگر نظام مالیاتی را حرکت به سمت هوشمندسازی مالیاتی و چرخش از ممیز محوری به داده محوری و رسیدگی مبتنی بر اطلاعات واقعی و شفاف دانست و بیان کرد: امسال در بحث مالیات اصناف ۳ میلیون واحد صنفی که مالیات خود را به شکل مالیات مقطوع یا توافقی قطعی کردند، یک‌بار هم به ادارات مالیاتی مراجعه نکردند؛ بلکه از طریق سامانه و تنها در ۵ دقیقه مالیاتشان را تعیین و تقسیط نموده که پرونده غالب این مودیان، بدون رسیدگی و بر اساس مالیات مقطوع مورد پذیرش آن‏ها قطعی خواهد شد.

وی افزود: در بحث مالیات نقل‌وانتقال خودرو نیز امسال با همکاری پلیس راهور این امکان فراهم شد که کسی که برای تعویض پلاک مراجعه می‌کند، در همان درگاه پرداخت پلیس راهور، مالیات خود را در لحظه و بدون مراجعه به دستگاه مالیاتی پرداخت کند. این اقدامات و اقدامات دیگری که دولت در دست اجرا دارد، وابستگی کشور به درآمد‌های نفت را به‌مرور کاهش و مصرف درآمد‌های نفتی را به زیرساخت‌ها هدایت خواهد کرد.

منظور، یکی دیگر از عوامل موفقیت سازمان امور مالیاتی در افزایش درآمد‌های مالیاتی را تمرکز بر شناسایی مودیان جدید و مبارزه با فرار مالیاتی مطرح کرد و گفت: با مجموعه اقدامات صورت‌گرفته، بخش قابل‌توجهی از فراریان مالیاتی شناسایی شدند. به طور مثال، ۲ هزار و ۵۰۰ بدهکار مالیاتی ممنوع‌الخروج شدند که این امر منجر به واریز یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مالیات شد.

رییس کل سازمان امور مالیاتی ساماندهی کارتخوان‌ها را یکی دیگر از عوامل این موفقیت بیان کرد و افزود: سازمان امور مالیاتی با مشارکت بانک مرکزی از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تا پایان مردادماه امسال کارت‌خوان‌ها را ساماندهی کرد و ادامه داد: با این اقدام حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر سال گذشته و بیش از ۸۰۰ هزار نفر هم از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه به تعداد مودیان مالیاتی کشور افزوده شد که نتیجه این شناسایی‌ها منجر به افزایش وصول مالیات بر طبق قانون شده است.

وی گفت: همچنین تا پایان تیرماه امسال، تعداد اظهارنامه‌های ارائه شده صاحبان مشاغل از حدود سه میلیون اظهارنامه در سال ۱۴۰۰، به حدود ۴.۵ میلیون اظهارنامه رسید که رشد بیش از ۵۰ درصدی را در تعداد اظهارنامه‌های ارائه شده نشان می‌دهد و از طرف دیگر، میزان مالیات ابرازی مودیان مالیاتی صاحبان مشاغل در تیرماه امسال ۲۰۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

منظور خاطرنشان کرد: این رشد قابل‌توجه درآمد‌های مالیاتی در شرایطی است که شناسایی مودیان جدید با جدیت در دستور کار قرار دارد و تفکیک حساب‌های شخصی از حساب‌های تجاری هنوز عملیاتی نشده است. از طرف دیگر سامانه مودیان که بستر اصلی اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی است از مهرماه با فراخوان به‌صورت رسمی آغاز به کار می‌کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر