بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷
نایب رئیس دوم کمیسیون برنامه و بودجه گفت:

شفاف سازی، شاخص اصلی اصلاح ساختار بودجه

شفاف سازی، شاخص اصلی اصلاح ساختار بودجه
نایب رئیس دوم کمیسیون برنامه و بودجه گفت: یکی از شاخص‌های اصلی اصلاح ساختار بودجه شفافیت و شفاف سازی است که باید مورد توجه ویژه باشد.
کد خبر : ۲۶۳۲۷۵

شفاف سازی، شاخص اصلی اصلاح ساختار بودجه

بورس نیوز: محمدرضا میرتاج الدینی، نایب رئیس دوم کمیسیون برنامه و بودجه درباره تغییر ارتباط مالی شرکت ملی نفت و دولت اظهار کرد: در مجلس شورای اسلامی از جهات مختلف نظارت‌هایی نسبت به عملکرد مالی شرکت ملی نفت انجام می‌شود، این شرکت به صورت رسمی گزارش‌هایی را به مجلس ارسال می‌کند و رئیس مجلس و همچنین رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و اعضا در جلساتی به بررسی آن‌ها می‌پردازند.

 نماینده مردم آذرشهر، اسکو و تبریز در خانه ملت افزود: در دیوان محاسبات طی هفته‌های گذشته گزارش عملکرد و درآمد‌های مربوط به وزارت نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی مورد بررسی قرار گرفت، این دیوان گزارش‌هایی نیز در این باره آماده کرده است؛ یعنی نظارت‌های اینچنینی بر عملکرد مالی و هزینه‌های این شرکت توسط مجلس و سایر نهاد‌ها صورت می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: آنچه که برای شفاف سازی عملکرد مالی شرکت ملی نفت و سهم مالی این شرکت از فروش نفت اهمیت دارد، همان مبلغ ۱۴.۵ درصدی است که از سهم فروش نفت برای هزینه توسعه، اکتشاف، نگهداری و به طور کلی هزینه‌های عمومی این شرکت است که بر اساس این مبلغ بودجه نیز تدوین می‌شود.

میرتاج الدینی سپس بیان کرد: همچنین هزینه‌های جاری و عمرانی شرکت‌های تابع وزارت نفت که اعم از شرکت نفت و گاز هم در این رقم لحاظ می‌شود و در نهایت کل دریافتی‌های شرکت ملی نفت به خزانه و در آمد‌های ارزی آن به بانک مرکزی واریز و گزارش می‌شود.

نماینده‌ مردم تبریز در ادامه اشاره کرد: در همه‌ دولت‌ها رابطه‌ مالی دولت و نفت یکی از بحث‌های پیچیده و مهم محسوب می‌شود، به همین جهت همیشه در بخشی از قانون بودجه در این خصوص چالش وجود دارد؛ رویکرد سال‌های گذشته بر این بوده که این احکام به شفاف سازی عملکرد و درآمد‌های شرکت ملی نفت کمک کند، یکی از شاخص‌های اصلی اصلاح ساختار بودجه شفافیت و شفاف سازی است که باید مورد توجه ویژه باشد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: در عین حال شرکت نفت برای هزینه‌های استخراج، نگهداری و سایر هزینه‌های اینچنین به پول نیاز دارد، بنابراین باید حتماً این مبلغ در اختیار این شرکت برای این مساله قرار بگیرد، اما این تخصیص باید با نظارت انجام شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر