بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵
پیش بینی درآمد ۶۵۰ هزار میلیارد تومانی مالیات
رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: بر روی سهم ۶۵۰ هزار میلیارد تومانی مالیات در بودجه سال ۱۴۰۲ توافق کردیم.
کد خبر : ۲۶۳۳۸۶

پیش بینی درآمد مالیاتی ۶۵۰ هزار میلیارد تومانی مالیات

بورس نیوز: داوود منظور، رییس سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: در اوایل سال جاری جلسه مشترکی با سازمان بازرسی برگزار و در این جلسه مواردی از جمله اولویت‌های سازمان در سال ۱۴۰۱ صحبت شد. نگاه ما در سال جاری این است که بتوانیم مالیات را به منبع اصلی تامین مالی دولت تبدیل کنیم و در آبنده نزدیک بتوانیم کل بودجه جاری کشور را از طریق مالیات تامین کنیم.

وی افزود: تلاش ما بر این است که تا پایان دولت بخش عمده بودجه جاری دولت را با مالیات تامین کنیم در سال ۹۹ متوسط درآمد ماهانه ۱۵ هزار میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۰، ۲۵ هزار میلیارد تومان و امسال به ۴۰ هزار میلیارد تومان نزدیک شده‌ایم. امیدواریم علاوه بر رقم تعیین شده در بودجه رقم بیشتری را وصول کنیم. در ۶ماهه اول امثال ۵۱ درصد از کل تکلیف بودجه‌ای خود را عمل کردیم که به معنا وصول ۲۳۱ هزار میلیارد تومان مالیات است. امروز نیز که در پایان مهر ماه قرار داریم، توانستیم به رقم تعیین شده که حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است.

رییس سازمان امور مالیاتی با اشاره به توافق با سازمان برنامه و بودجه گفت: بر این اساس بر روی سهم ۶۵۰ هزار میلیارد تومانی مالیات در بودجه سال ۱۴۰۲ توافق کردیم. به این معنا که ماهانه ۵۴ هزار میلیارد تومان در ماه تامین مالی انجام دهیم. برای رشد مالیات‌ها بر مبارزه با فرار مالیاتی تمرکز کردیم و تا امروز کمتر از یک میلیون مودی جدید شناسایی شده است.

وی تاکید کرد: دسترسی به سامانه‌های اطلاعاتی و تجمیع آن‌ها این امکان را فراهم کرده تا در مرحله شناسایی و وصول دست پرتری داشته باشیم. استفاده از اطلاعات ابزار‌های پرداخت تحول بزرگی در حوزه مالیات‌ستانی ایجاد کرده است. امسال و پس از مرداد ماه، رسیدگی را آغاز کردیم. تحول دیگری که در پیش داریم این است که تعداد ۲۰۰ پرونده بزرگ که ۸۰ درصد ارزش مالیات اشخاص حقوقی را تشکیل می‌دهند مورد رسیدگی ویژه قرار بگیرند. خبره‌ترین ممیزین کار رسیدگی بر آن‌ها را انجام خواهند داد.

مجموع این تدابیر به ما کمک خواهد کرد تا مالیات‌ها را عادلانه‌تر وصول کنیم. قانون پایانه‌های فروشگاهی که مرحله اول آن از فردا آغاز خواهد شد یک تحول مهم است. امیدوار هستیم تا پایان سال آینده که این قانون به صورت مرحله‌ای اجرا خواهد شد، شاهد افزایش شفافیت باشیم. مبنای برخورد ما با مودیان باید براساس اطلاعات دریافتی از پایانه‌های فروشگاهی باشد. تلاش بر این است که سطح تماس بین مودیان و ممیزین مالیاتی را به حداقل برسانیم و بخش عمده این موارد را در چارچوب پنجره واحد خدمات مالیاتی پاسخگو باشیم.

منظور با اشاره به اینکه در حال حاضر برخی خدمات الکترونیکی شده و در آستانه الکترونیکی کردن ثبت شکایات هستیم، گفت: تلاش می‌کنیم در استقرار دولت الکترونیک جزو دستگاه‌های پیشرو دولت باشیم. وظیفه هوشمند سازی یا دیجیتالی کردن مالیات را باید در عمل پیاده‌سازی کنیم. البته عقب‌ماندگی‌های تاریخی در این حوزه داریم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر