بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت:

طرح تعرفه گذاری پلکانی برای گاز مصرفی خانوار‌ها

طرح تعرفه گذاری پلکانی برای گاز مصرفی خانوار‌ها
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح تعرفه گذاری پلکانی برای گاز مصرفی خانوار‌ها روش خوبی است که بتوانیم به وسیله آن مصرف انرژی را کنترل کنیم و اگر این طرح عملیاتی نشود، مصرف انرژی هم قابل کنترل نیست.
کد خبر : ۲۶۳۳۹۴

طرح تعرفه گذاری پلکانی برای گاز مصرفی خانوار‌ها

بورس نیوز: غلامرضا منتظری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره راهکار اجرای طرح تعرفه گذاری پلکانی برای مدیریت مصرف گازخانگی اظهار کرد: طرح تعرفه گذاری پلکانی برای گاز مصرفی خانوار‌ها روش خوبی است که بتوانیم به وسیله آن مصرف انرژی را کنترل کنیم و اگر این طرح عملیاتی نشود، مصرف انرژی هم قابل کنترل نیست.

وی درباره راهکار کنترل مصرف بیش از اندازه گاز خانگی در کشور بیان کرد: در هر حوزه‌ای ما نیازمند به یک الگو و مدل مصرف هستیم، از جمله در حوزه مصرف انرژی، در غیر این صورت معیار مشخصی برای ارزیابی و تعیین قیمت بدون در دست داشتن الگوی مصرف نخواهیم داشت.

منتظری در ادامه افزود: اگر مقداری سرمان را بالا بیاوریم و به آینده کشور بیاندیشیم قطع به یقین در نوع مصرف ما تأثیرگذار خواهد بود. اما این یک نگاه فرهنگی است و قطع به یقین به تنهایی در کاهش مصرف تأثیر گذار نخواهد بود.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: باید در کنار اقدامات فرهنگی و اجتماعی برای کنترل مصرف انرژی اقدامات پیشگیرانه نیز اعمال کنیم، تا عدالت در مصرف انرژی ساری و جاری شود. با اجرای طرح تعرفه گذاری پلکانی برای گاز مصرفی خانوار‌ها موافق هستم و معتقدم اگر این اقدام عملیاتی نشود دچار تبعیض در حوزه مصرف انرژی خواهیم شد.

منتظری درباره تأثیر قیمت انرژی بر بهینه مصرف نکردن آن توضیح داد: ارزان بودن انرژی هم در این نوع مصرف بی رویه تأثیر گذار است، به همین دلیل باید الزامات قانونی را هم برای کنترل مصرف اجرا کنیم.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: باید مشوق‌هایی هم پیش‌بینی کنیم تا افرادی که به الگوی مصرف انرژی گاز خانگی پایبند هستند، تشویق شوند تا این اندیشه زیبا را تکثیر کنند. زیرا افرادی که ثروتمند هستند، هر چقدر هم هزینه برای گاز خانگی بپردازند بازهم برایشان اهمیتی ندارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: البته نکته‌ای که در اجرای تعرفه گذاری پلکانی و افزایش هزینه گاز برای پر مصرف‌ها باید رعایت شود این است که این اقدامات باید بلندمدت باشد نه اینکه مدت اجرای آن برای بازه زمانی کوتاه مدتی باشد.

منتظری در ادامه افزود: مصرف انرژی ما در کشور نه تنها در زمینه گاز خانگی بلکه در تمامی زمینه‌ها فوق‌العاده بالا است و مقایسه‌ای که بین کشور ما و سایر کشور‌ها انجام شده، نشان داده که ما وضعیت نگران کننده‌ای در زمینه مصرف انرژی داریم.

منتظری توضیح داد: البته در اجرای تعرفه گذاری پلکانی باید تمام جزئیات این طرح در اختیار مردم قرار بگیرد و از طریق رسانه‌ها مردم اقناع شوند که چرا هزینه بالایی برای گازخانگی می‌پردازند طبیعتاً وقتی دلیل آن را بدانند دیگر به تعرفه‌ها اعتراضی نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه انرژی نقش تعیین‌کننده‌ای در تحول اقتصادی ماه دارد، ادامه داد: ما باید به سمت اعتدال در مصرف انرژی حرکت کنیم و به الگو‌های مصرف پایبند باشیم، تا به تحول اقتصادی برسیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه بیان کرد: باید بپذیریم که این انرژی فقط به متعلق به ما نیست، بلکه متعلق به نسل‌های آینده نیز است. پس ما در قبال مصرف آن مسئولیت داریم، باید علاوه بر حفظ درست استفاده مناسبی هم از آن‌ها داشته باشیم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر