بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۴
مهدی رضایتی کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد؛

عدم واکنش بازار سهام به گزارش‌های خوب ۶ ماهه/ معرفی گروه‌های پرپتانسیل برای صعود

از نظر بنیادی وضعیت خوشبینانه است اما ریسک‌های سیستماتیک با زمان اثرگذاری نامعلوم در بازار سهام وجود دارد. از طرفی بحث برجام هم آینده را با ابهام مواجه کرده است و این ابهام پیش‌بینی را سخت می‌کند. به نظر می‌رسد بازار سهام به کف‌های بنیادی رسیده است ولی برای رشد به عواملی بسیاری نیاز دارد، که فعلا درگیر ابهامات هستند و زمانی را برای آنها نمی‌توان مشخص کرد.
کد خبر : ۲۶۳۴۰۰

روند نزولی بازار تا کی ادامه دارد؟

عدم واکنش بازار سهام به گزارش های خوب ۶ ماهه / قیمت سهام در حداقل های ممکن

مهدی رضایتی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز عنوان کرد: روند نزولی به صورت بلند مدت بر بازار سرمایه حکم فرما است و در شرایط فعلی نشانه ای مبنی بر افزایش در حجم معاملات دیده نمی‌شود؛ همچنین نشانه رفتاری و روانشناسی در علائم برگشتی بازار سرمایه مشاهده نمی‌شود. از گزارش‌های۶ ماهه انتظارات خوبی می‌رفت و محقق هم شد، با وجود این موضوع واکنش چندان خوبی نسبت به آن در بورس دیده نشد. با دید بنیادی یکی از کمترین P/E ها چند سال گذشته در بورس رقم خورده است. از سوی دیگر اختلاف دلار نیما و آزاد زیاد است و سهام با دلار ۲۷ هزار تومانی قیمت‌گذاری می‌شود ولی  نرخ ارز در دیگر بازارها با مبالغ بیشتری قیمت می‌خورد.

وی افزود: از نظر بنیادی وضعیت خوشبینانه است اما ریسک‌های سیستماتیک با زمان اثرگذاری نامعلوم در بازار سهام وجود دارد. از طرفی بحث برجام هم آینده را با ابهام مواجه کرده است و این ابهام پیش‌بینی را سخت می‌کند. به نظر می‌رسد بازار سهام به کف‌های بنیادی رسیده است ولی برای رشد به عواملی بسیاری نیاز دارد، که فعلا درگیر ابهامات هستند و زمانی را برای آنها نمی‌توان مشخص کرد.

بازار سهام بهترین گزینه برای سرمایه گذاری

این فعال بازار سرمایه درباره عوامل رشد بازار سهام چنین گفت: مهمترین عامل تاثیرگذار می‌تواند شفافیت باشد، یعنی چشم‌انداز تمام متغییرها ( مشخص بودن محدوده نرخ دلار، تعیین تکلیف تحریم‌ها، ریسک‌های حوزه سیاست خارجی ) برای فعالان اقتصادی قابل پیش‌بینی باشد، در چنین شرایطی بازار سهام نیز می‌تواند رونق را شاهد باشد. در این بین اگر دلار از رقم ۲۷ هزار تومان جهشی را داشته باشد، ممکن است در آینده رشد قیمت سهام را تجربه کنیم اما این رشد اسمی خواهد بود و حقیقی نیست.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد کف بنیادی بازار سهام در همین محدوده فعلی باشد اما رشد پر شتاب هم برای آن نمی‌توان متصور بود، با این وضعیت به صورت آرام رشد می کند تا تعیین تکلیف متغییرها به پیش می‌رود. عدد شاخص کل نیز با نزدیک ۲۰ درصد تغییر و کمک سود مجامع به یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد می‌رسد. بازار سهام با ریسک‌های موجود می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد، مگراینکه اتفاق نادری رخ دهد که در قیمت‌ها پیش‌بینی نشده است.

صنایع پر پتانسیل برای رشد

رضایتی تشریح کرد: دلیل استقبال نشدن از گروه پالایشی و پتروشیمی ها تصمیم سرمایه‌گذاران بر تاخیر در معامله بوده است، تا اینکه شرایط کمی روشن‌تر شود و از ابهام بازار ها کاسته گردد. در غیر اینصورت با عملکرد و چشم‌انداز این گروه‌ها باید استقبال خوبی را از آنها تجربه می‌کردیم اما کم رمق بودن، رکود حاکم بر بازار سهام و نبود نقدینگی در آن از دیگر عواملی بود که منجر به این بی محلی شده است. با این حال این گروه‌ها به علاوه سیمان و دامپروری می‌توانند تا انتهای سال از صنایع با ظرفیت رشد باشند.

 

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
علی عصاری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

افزایش احتمال صعود بازار سهام از ابتدای آبان ماه

اقتصاد نسبی، ارزندگی بورس را لرزان کرد
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد:

اقتصاد نسبی، ارزندگی بورس را لرزان کرد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
تحلیلگر اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
باید سهام را رشد دهند انهم چندصددرصد تا هم ملت زیان دیده از زیان حارج شوند و هم عده ای سود کنند تا برای بازار بورس تبلیغ شود و مردم به بورس بیان..وگرنه بورسی که حتی اندازه بانک هم سود ندارد بدرد دشمن میخورد.
الیاس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۵:۵۵
آقای ریس جمهور محترم،ترا به هر کی می پرستی،تیم اقتصادی دولت یه خونه تکونی بکن،به حضرت عباس اینا این کاره نیستن و از محبوبیت شما کم می کنن.استیضاح خاندوزی،استعفای عشقی،برکناری محسن رضایی
جواد
Germany
سه‌شنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
دزد های سهام ایران بدانند که با سرمایه مردم بازی کردن عاقبت خوبی نخواهد داشت انشاالله روزی برسد که مردم حق وحقوق قانونی خود را از گلوی ظالمین مفتخور ها بیرون بکشند
ننگ بر این دولت
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶
ننگ بر این دولت