بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱
نگاهی به نرخ‌ کارمزدها در بازارهای پررونق NFT
در سال ۲۰۲۱، با محبوبیت آواتار‌ها و خرید آن‌ها توسط سلبریتی‌ها، ان‌اف‌تی به یکی از محبوب‌ترین و فعال‌ترین دسته‌ها در صنعت بلاک‌چین تبدیل شد.
کد خبر : ۲۶۳۴۶۱

نگاهی به نرخ‌ کارمزدها در بازارهای پررونق NFT

بورس نیوز: در سال ۲۰۲۱، با محبوبیت آواتار‌ها و خرید آن‌ها توسط سلبریتی‌ها، ان‌اف‌تی به یکی از محبوب‌ترین و فعال‌ترین دسته‌ها در صنعت بلاک‌چین تبدیل شد. پس از توسعهٔ سریع طی سال گذشته، اکوسیستم‌های ان‌اف‌تی رشد خارق‌العاده‌ای را هم به ثبت رساندند. امسال، با هجوم شرکت‌های چندملیتی مانند استارباکس به این دسته، انواع مختلفی از پروژه‌های ان‌اف‌تی رونق گرفتند. اخیراً تمامی بلاک‌چین‌های عمومی شاهد آغاز به کار بازار ان‌اف‌تی بومی خودشان بوده‌اند، و اُپن‌سی دیگر به‌تن‌هایی بازار را زیر سلطه ندارد.

طبق بررسی‌های ان‌اف‌تی‌گَو، در تاریخ ۱۳ اکتبر حجم معاملات ۳۰ روزهٔ X۲Y۲ در بازار ان‌اف‌تی با ثبت ۳۵۰ میلیون دلار حدود ۲۰ میلیون دلار از اُوپن‌سی فراتر رفت و رتبهٔ ۱ را به خود اختصاص داد.

نگاهی به نرخ‌ کارمزدها در بازارهای پررونق NFT

مبتدی‌ها چطور باید بازار ان‌اف‌تی مناسب را پیدا کنند؟

با گسترش نفوذ ان‌اف‌تی در جامعهٔ علاقمندان به رمزارزها، بازار‌های ان‌اف‌تی بیشتری راه‌اندازی شده و خیل عظیمی از سرمایه‌گذاران مبتدی را به سمت خود جذب کرده‌اند. برای مقایسهٔ عینی‌تر هزینه‌های معاملهٔ بازار‌های پررونق مختلف ان‌اف‌تی، و کمک به انتخاب بازاری مناسب، بر کارمزد‌های پنج پلتفرم، یعنی OpenSea، X۲Y۲، Rarible، Binance NFT، و OneSwap NFT تمرکز کردیم.

نگاهی به نرخ‌ کارمزدها در بازارهای پررونق NFT

از طریق مقایسه، دریافتیم که بازار‌های ان‌اف‌تی از طرح‌های کارمزد مختلفی بهره می‌گیرند، که برخی از آن‌ها کاملاً متفاوت هستند. جدول بالا نشان می‌دهد که X۲Y۲، باینانس ان‌اف‌تی، و وان‌سوآپ ان‌اف‌تی کارمزد معاملاتی کمتری و برای کاربران خرد مناسب‌تر هستند. اکنون اجازه دهید نگاهی جداگانه به این پلتفرم‌ها بیاندازیم.


وبسایت رسمی: https://opensea.io/

پلتفرم اُپن‌سی، که در ۲۰۱۷ تأسیس شد، اکنون بزرگترین بازار ان‌اف‌تی دنیا از لحاظ تعداد دسته‌ها و کامودیتی‌های رمزارز در دسترس است. این پلتفرم همچنین یکی از بزرگترین برندگان رشد بی‌سابقهٔ ان‌اف‌تی است.

اُپن‌سی با تعداد کاربران خیلی زیادی که دارد برای خالقان آثار به‌شدت مناسب بوده و هیچ سقفی را در نظر نمی‌گیرد. این پلتفرم ۲.۵ درصد از قیمت فروش ان‌اف‌تی‌ها را به‌عنوان کارمزد خدمات دریافت می‌کند، و نرخ‌های حق‌امتیاز (royalty fees) را تیم یا خالق پروژهٔ ان‌اف‌تی معین می‌کنند (۰ تا ۱۰ درصد). علاوه بر این، کاربران هنگام خرید ان‌اف‌تی بر روی اُپن‌سی باید از اتریوم برای پرداخت کارمزد شبکه استفاده کنند.

نگاهی به نرخ‌ کارمزدها در بازارهای پررونق NFT

وبسایت رسمی: https://x۲y۲.io/

بازار ان‌اف‌تی جامع X۲Y۲ بر روی بلاک‌چین اتریوم ساخته شده است. علاوه بر قابلیت‌های معاملهٔ ان‌اف‌تی ابتدایی‌اش، X۲Y۲ از قابلیت‌های دیگری مثل فهرست‌گیری عمده، خرید دسته‌ای، تراکنش‌های نظیر به نظیر، و وام‌های ان‌اف‌تی برخوردار است. این بازار یکی از پلتفرم‌های معاملهٔ ان‌اف‌تی با متنوع‌ترین قابلیت‌ها است.

X۲Y۲

بازار X۲Y۲ کارمزد معاملهٔ ۰.۵ درصدی را دریافت می‌کند، که خیلی کاربرپسند است. در خصوص هزینهٔ حق‌امتیاز، این پلتفرم در تاریخ ۲۶ اوت اعلام کرد که برخلاف گذشته که خالق یا تیم پروژهٔ ان‌اف‌تی نرخ حق‌امتیاز را معین می‌کردند، از این پس خریداران این نرخ را معین می‌کنند.

به عبارت دیگر، بر روی پلتفرم X۲Y۲ از این پس خریداران می‌توانند نرخ حق‌امتیازی را که می‌خواهند برای کمک به پروژه‌ها اختصاص دهند خودشان انتخاب کنند. مانند اُپن‌سی، کاربران X۲Y۲ هم باید هزینهٔ دیگری را به‌عنوان کارمزد شبکه بپردازند.

نگاهی به نرخ‌ کارمزدها در بازارهای پررونق NFT

Rarible
وبسایت رسمی: https://rarible.com/

پلتفرم راریبل، که در سال ۲۰۱۹ تأسیس شد، به کاربران اجازه می‌دهد ان‌اف‌تی‌ها را بر روی این پلتفرم مینت کنند، بفروشند، مشاهده کنند و بخرند. این پلتفرم هم‌اکنون از چند بلاک‌چین، شامل اتریوم، فلو، تِزوس، سولانا، و چند بلاک‌چین دیگر پشتیبانی می‌کند.

راریبل ۲.۵ درصد از قیمت فروش را به‌عنوان کارمزد خدمات معاملهٔ ان‌اف‌تی دریافت می‌کند، که از این حیث مشابه اُپن‌سی است. این پلتفرم از لحاظ نرخ‌های حق‌امتیاز انعطاف‌پذیرتر است. خالقان ان‌اف‌تی‌ها می‌توانند تا ۵۰ درصد را به عنوان نرخ حق‌امتیاز تعیین کنند. پس از فروش مجدد، خالقان می‌توانند نرخ حق‌امتیاز را آزادانه تعیین کنند، که این انعطاف‌پذیری راریبل را به مناسب‌ترین بازار برای خالقان ان‌اف‌تی تبدیل می‌کنند.

نگاهی به نرخ‌ کارمزدها در بازارهای پررونق NFT

Binance NFT

وبسایت رسمی: https://www.binance.com/en/nft/home

باینانس ان‌اف‌تی، که در ۲۰۲۱ تأسیس شد، امکان مینت‌کردن و معامله‌کردن ان‌اف‌تی‌ها را برای کاربران فراهم می‌کند. باید اشاره کرد که فقط کاربرانی که اعتبارسنجی را انجام داده باشند و در پروفایل باینانس ان‌اف‌تی‌شان ۲ دنبال‌کننده داشته باشند می‌توانند ان‌اف‌تی‌ها را بر روی پلتفرم مینت کنند.

باینانس ان‌اف‌تی به دو بخش ان‌اف‌تی پرمیوم و ان‌اف‌تی مارکت‌پلیس تقسیم شده است که هر کدام کارمزد خدمات متفاوتی دارند. کارمزد معاملات ان‌اف‌تی در بخش ان‌اف‌تی پرمیوم ۱۰ درصد است، در حالی حداقل کارمزد معاملات در بخش ان‌اف‌تی مارکت‌پلیس یک درصد است. علاوه بر این، در بخش ان‌اف‌تی مارکت‌پلیس، برای فروش مجدد ان‌اف‌تی هم کارمزد ۱ درصدی معین شده است. از لحاظ هزینهٔ حق‌الامتیاز، در باینانس ان‌اف‌تی خالقان ان‌اف‌تی می‌توانند نرخی بین یک تا ۱۰ درصد را به‌عنوان نرخ حق‌امتیاز تعیین کنند.

نگاهی به نرخ‌ کارمزدها در بازارهای پررونق NFT

OneSwap NFT

وبسایت رسمی: https://www.oneswap.net/cet/nfts/

وان‌سواپ ان‌اف‌تی، که در ۲۰۲۲ راه‌اندازی شد، بازار ان‌اف‌تی رسمی کوینکس اسمارت چین است و قابلیت‌های متنوعی همچون مینت‌کردن و معامله‌کردن ان‌اف‌تی را برای هنرمندان و خالقان فراهم می‌کند. در عین حال، کوینکس با همکاری جام‌جهانی لیگ راگبی ان‌اف‌تی‌های «بازیکنان راگبی کوینکس» را بر روی وان‌سواپ ان‌اف‌تی معرفی کرده است که مورد استقبال ورزش‌دوستان قرار گرفته است. در حال حاضر، این پلتفرم پاداش‌هایی را معامله‌گران ان‌اف‌تی اهدا می‌کنند، و با شما نیز از طریق وبسایت رسمی این پلتفرم می‌توانید می‌توانید به این رویداد ملحق شده و جایزه ببرید.

در خصوص کارمزد معامله، پلتفرم وان‌سواپ ان‌اف‌تی ۲ درصد از قیمت فروش را به‌عنوان کارمزد دریافت می‌کند، که از اکثر بازار‌های ان‌اف‌تی پایین‌تر است. علاوه بر این، این پلتفرم به خالقان اصلی آثار اجازه می‌دهد نرخی بین ۰ تا ۱۰ درصد به عنوان حق‌امتیاز تعیین کنند.

نگاهی به نرخ‌ کارمزدها در بازارهای پررونق NFT

اشتراک گذاری :
ارسال نظر