بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۱
نگاهی بر تأمین سرمایه سپهر
اخبار منتشره مبنی بر خرید 20 درصد از تامین سرمایه سپهر توسط گروه توسعه مالی مهرآیندگان، سبب شد تا به بررسی وضعیت این تأمین سرمایه غیر بورسی و جایگاه آن در میان همتایان بپردازیم.
کد خبر : ۲۶۳۷۷۵

شرکت تأمین سرمایه سپهر (سهامی خاص) فعالیت خود را از روز 5 بهمن 1390 با اخذ مجوز از سازمان بورس آغاز نمود. سرمایه ثبت و پرداخت شده آن مبلغ پانزده هزار میلیارد ریال منقسم به پانزده میلیارد سهم عادی یک هزارریالی است. این مجموعه در حال حاضر با در دست داشتن مجوز مشاور عرضه، مشاور پذیرش و سبدگردانی در کنار ارائه دیگر خدمات مالی مشغول به فعالیت می‌باشد.

نگاهی بر تأمین سرمایه سپهر

 

شرکت‌ تأمین سرمایه سپهر عمده درآمد خود را از محل فروش سرمایه‌گذاری‌ها، درآمد بازارگردانی اوراق و درآمد قبولی سمت اوراق به دست آورده است.

نگاهی بر تأمین سرمایه سپهر

 

 

شرکت در سال مالی منتهی به آذر 1400 موفق به کسب درآمد 9،979،382 میلیون ریال درآمد شد که از این مبلغ 5،343،315 میلیون ریال مربوط به فروش سرمایه‌گذاری‌ها، 2،490،605 میلیون ریال ناشی از درآمد بازارگردانی و 1،440،122 میلیون ریال نیز از محل قبولی سمت صندوق‌ها است. درنهایت فعالیت مذکور شرکت موفق به کسب سود خالص 8،099،134 میلیون‌ریالی شده است.

از جمله پارامترهای تأثیرگذار بر درآمد شرکت‌های تأمین سرمایه به خالص ارزش دارایی‌های صندوق‌های تحت مدیریت آن‌ها بستگی دارد؛ لذا مطابق آخرین اطلاعات موجود مقایسه زیر میان تأمین سرمایه‌های فعال داخل کشور صورت پذیرفته است.

نگاهی بر تأمین سرمایه سپهر

 

خالص ارزش دارایی صندوق‌های تحت مدیریت تأمین سرمایه سپهر در 8 آبان‌ماه 1401 در حدود 370 هزار میلیارد ریال است که این موضوع سودآوری شرکت را در دوره‌های آتی تضمین می‌نماید.

نگاهی بر تأمین سرمایه سپهر

 

 

 

بررسی ساختار درآمدی تأمین سرمایه سپهر نشان از استمرار آن در سال‌های آتی دارد چرا که عمده آن‌ها از محل بازارگردانی اوراق و قبولی سمت در صندوق‌ها است که در بازه زمانی اخیر با رشد بسیار مطلوبی همراه شده است.

 موضوعی که لازم است سهامداران گروه توسعه مالی مهرآیندگان به آن توجه نمایند آینده روشن سودآوری تامین سرمایه سپهر و تاثیر مستقیم آن در سودسازی مهرآیندگان است. خرید سهام تامین سرمایه سپهر توسط گروه توسعه مالی مهرآیندگان از جوانب گوناگونی می‌تواند منافع همراه داشته باشد؛ از جمله اینکه خرید بلوک 20 درصدی تأمین سرمایه سپهر توسط گروه توسعه مالی مهر آیندگان سبب افزایش سهم از مجموعه تا 51 درصد می‌شود. در این حالت مدیریت تأمین سرمایه سپهر به مجموعه مهر آیندگان منتقل شده و ضریب کنترل مدیریتی بر دارایی فعلی مجموعه نیز افزوده خواهد شد که این گام بلندی در راستای ارتقای شرکت به گروه مالی فعال با ارائه انواع خدمات مالی می‌شود.

از سوی دیگر تا پیش از این، شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان سهام‌دار ۳۱ درصدی شرکت تأمین سرمایه سپهر بوده که این موضوع مانع دریافت مجوزهای لازم برای ثبت گروه مالی مجزا توسط مجموعه می‌شد که با خرید بلوک این مانع برداشته شد. همچنین ثبت و تأسیس یک شرکت تأمین سرمایه و دریافت مجوزهای لازم، زمان‌بر و پرهزینه خواهد بود، در مقایسه با آن شرکت تأمین سرمایه سپهر شرکتی فعال و باسابقه در صنعت خود می‌باشد.

با خرید بلوک تأمین سرمایه سپهر و مدیریت بر آن، فرصتی فراهم می‌شود تا منابع مجموعه نفت در صندوق‌های تأمین سرمایه سپهر سرمایه‌گذاری شود و ازاین‌حیث سود تامین سرمایه مذکور با رشد چشمگیری روبه رو خواهد شد. با انتقال معاملات تأمین سرمایه سپهر و صندوق‌های آن به کارگزاری خبرگان سهام (که مالکیت آن در اختیار گروه توسعه مالی مهرآیندگان است) سودآوری کارگزاری افزایش یافته و امکان ارتقا آن به سطح ده کارگزار برتر خواهد بود.

به نظر می‌رسد گروه توسعه مالی مهرآیندگان با سنجش جوانب متعددی پا به خرید سهام تأمین سرمایه مذکور گذاشته که ما تنها برخی از آن‌ها را بررسی نمودیم؛ لذا به نظر می‌رسد اقدامات انجام شده تماماً در جهت منافع مجموعه مهرآیندگان و سهام‌داران این شرکت بوده موجب افزایش باکیفیت درآمد گروه توسعه مالی مهرآیندگان در سال‌های آتی خواهد شد.

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
موج جدیدی از خروج نقدینگی از بازار سهام در راه است؟
پول خرید ۲۰ درصد از سهام شرکت تامین سرمایه سپهر چگونه تامین می‌شود؟

موج جدیدی از خروج نقدینگی از بازار سهام در راه است؟

تغییر هیات مدیره
شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان اعلام کرد؛

تغییر هیات مدیره "ومهان" با مصوبه مجمع

ارسال نظر