بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶
در بازارهای جهانی؛

نفت در قیمت ۹۶ دلار بسته شد

بهای معاملات نفت برنت یک دلار و ۵۱ سنت معادل ۱.۶ درصد افزایش یافت و در ۹۶ دلار و ۱۶ سنت در هر بشکه بسته شد.
کد خبر : ۲۶۳۸۲۹

نفت

بورس نیوز: بهای معاملات نفت برنت یک دلار و ۵۱ سنت معادل ۱.۶ درصد افزایش یافت و در ۹۶ دلار و ۱۶ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا، با یک دلار و ۶۳ سنت معادل ۱.۸ درصد افزایش، در ۹۰ دلار در هر بشکه بسته شد.

فدرال رزرو آمریکا، نرخ‌های بهره را به میزان ۷۵ واحد افزایش داد تا به مقابله با تورم بالا ادامه داد. با این حال، بانک مرکزی آمریکا این سیگنال را مخابره کرد که میزان افزایش نرخ‌های بهره آتی ممکن است کوچکتر باشد. افزایش نرخ‌های بهره برای مبارزه با تورم که به بالاترین رکورد چهار دهه اخیر صعود کرده است، انجام می‌گیرد.

کاهش ذخایر نفت آمریکا با افزایش فعالیت پالایشگاهی، از بازار نفت حمایت کرد. طبق آمار فدرال، ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته، حدود ۳.۱ میلیون بشکه کاهش یافت. ذخایر بنزین هم کاهش داشت، اما ذخایر سوخت‌های دیگر شامل دیزل و نفت کوره افزایش داشت.

ذخایر اکثر فرآورده‌های نفتی آمریکا، اندک مانده و مایه نگرانی تحلیلگرانی شده است که معتقدند آزادسازی نفت از ذخایر نفت استراتژیک آمریکا، یک منبع تامین را از بین برده و بازار را دچار محدودیت بیشتری می‌کند. اندرو لیپو، رئیس انجمن لیپو اویل در هیوستون در این باره گفت: هر هفته که می‌گذرد، آمریکا از ذخایر هیدروکربن برداشت می‌کند و این سوال ایجاد می‌شود که وقتی آزادسازی بیشتری از ذخایر نفت استراتژیک انجام نشود، بازار به کجا روی ببرد؟ به همین دلیل است که قیمت نفت پشتیبانی شده است.

طبق نظرسنجی رویترز، تولید نفت اوپک در اکتبر، برای نخستین بار از ژوئن کاهش پیدا کرده است و این گروه ۱.۳۶ میلیون بشکه در روز پایینتر از سهمیه تعیین شده، نفت تولید کرده است.

احتمال اختلال عرضه به دلیل اجرایی شدن تحریم اتحادیه اروپا علیه واردات نفت روسیه در پنجم دسامبر، ممکن است قیمت‌ها را بالاتر ببرد. این ممنوعیت واکنشی به حمله نظامی روسیه به اوکراین است و با ممنوعیت واردات فرآورده‌های نفتی روسیه در فوریه، دنبال می‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، سیاست کووید صفر چین، عامل بازدارنده مهمی در رشد قیمت نفت به شمار می‌رود، زیرا قرنطینه‌های مکرر، رشد اقتصادی را آهسته کرده و تقاضا برای نفت در دومین اقتصاد بزرگ جهان را ضعیف کرده است. اخبار تایید نشده در فضای شبکه اجتماعی مبنی بر تصمیم دولت چین برای تسهیل سیاست کرونا صفر از مارس آینده، روز چهارشنبه باعث خوش بینی بازار و قدرت گرفتن روند افزایشی قیمت‌ها شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر