بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۲
آیا ممکن است شبکه اتریوم (Ethereum) هک شود؟
همان‌طور که می‌دانید یکی از به‌روزرسانی‌های بسیار مهم در دنیای کریپتو، انتقال اتریوم از پروتکل اثبات کار (PoW) به پروتکل اثبات سهام (PoS) بوده است.
کد خبر : ۲۶۴۰۷۸

آیا ممکن است شبکه اتریوم (Ethereum) هک شود؟

بورس نیوز: همان‌طور که می‌دانید یکی از به‌روزرسانی‌های بسیار مهم در دنیای کریپتو، انتقال اتریوم از پروتکل اثبات کار (PoW) به پروتکل اثبات سهام (PoS) بوده است. سرمایه گذاران دنیای کریپتو از آن جهت که این انتقال، به کاهش مصرف انرژی کمک می‌کند، این اتفاق را تحسین می‌کنند و طرف‌دار آن هستند؛ اما یک نگرانی جدی وجود دارد و آن این است که آیا این به‌روزرسانی، امنیت شبکه اتریوم را به خطر نمی‌اندازد؟

بنابراین، بسیاری از فعالان حوزه کریپتو نگران این مسئله هستند که نکند هکر‌ها بعد از این به‌روزرسانی بتوانند به شبکه اتریوم نفوذ کنند. در ضمن باید توجه داشته باشیم که این موضوع پیامی برای آن دسته افرادی دارد که گاه می‌اندیشند تمام نگرانی فعالان حوزه کریپتو مربوط به مسائلی مانند قیمت دوج کوین، یا ترند‌های دیگری مانند خرید بیبی دوج است. این پیام گواهی بر این است که علاوه بر ترند‌هایی که عامه مردم را سرگرم می‌کند، به مسائل به مراتب جدی‌تری نیز در حوزه کریپتو پرداخته می‌شود. البته تیم توسعه دهنده این شبکه اعلام کرده است که در این نسخه جدید از شبکه اتریوم، راهکار‌های متعددی برای افزایش امنیت، در کنار افزایش سرعت و مقیاس پذیری پیاده سازی شده است.

در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که آیا احتمال هک شدن شبکه اتریوم وجود دارد؟ برای پاسخ به این سؤال، به بررسی تاریخچه حملات شبکه اتریوم و نظرات محققان پرداخته‌ایم؛ پس همراه ما باشید.

آیا ممکن است شبکه اتریوم (Ethereum) هک شود؟

تاریخچه هک شدن شبکه اتریوم

در تاریخ ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲، یک تحلیلگر امنیتی ناشناس متوجه شد که یک هکر، توانسته ۳.۳ میلیون دلار از چندین آدرس اتریوم سرقت کند. بر اساس داده‌هایی که آنچین اتر سنتر منتشر کرده است، این هک با استفاده از ابزاری به نام Profanity انجام شده است. با استفاده از این ابزار، هکر توانسته بود آدرس‌هایی بسازد که به نام Vanity معروف‌اند. این آدرس‌ها در واقع نوعی کیف پول سفارشی و ویژه هستند که نام‌ها و اعداد درون آن‌ها قابل شناسایی‌اند.

پیش از این نیز در سال ۲۰۲۱، یک گروه هکری در کره شمالی توانسته بودند ۳۹۵ میلیون دلار ارز دیجیتال سرقت کنند که از کل این مقدار، حدود ۵۸ درصد اتریوم و حدود ۲۰ درصد آن، بیت کوین بود. همچنین، ۱۱ درصد از دارایی‌های به سرقت رفته نیز از توکن‌های مبتنی بر اتریوم بودند.

یکی دیگر از حملاتی که شبکه اتریوم تا کنون تجربه کرده است، از طریق قرارداد هوشمند در فورک اثبات کار اتریوم بوده است. طی این حمله، هکر ۲۰۰ واحد اتر که در حال حاضر ارزشی معادل ۲۶۰ هزار دلار دارد را از طریق پروتکل OmniBridge به شبکه Gnosis منتقل کرد. این موضوع محققان این حوزه را به سوی این ایده سوق داده است که چنین حمله‌ای ممکن است در دیگر قرارداد‌های هوشمند اتریوم نیز رخ دهد. این در حالی است که تیم توسعه اتریوم اعلام کرده که این حمله اخیر نه در سطح زنجیره اتریوم، بلکه مربوط به آسیب پذیری یک قرارداد هوشمند خاص بوده است. درواقع هیچ یک از Gnosis یا ETHW هک نشده‌اند، بلکه قرارداد هوشمند OmniBridge به دلیل آسیب پذیری‌اش مورد حمله قرار گرفته است.

احتمال هک شدن اتریوم پس از مرج چقدر است؟

مرج یا همان ادغام اتریوم که به انتقال اتریوم از پروتکل اثبات کار (PoW) به پروتکل اثبات سهام (PoS) اطلاق می‌شود، اتریوم را وارد دوره جدیدی از اعتبارسنجی کرده و به حیات ماینر‌های آن پایان داده است.

این روش اعتبارسنجی، مصرف انرژی بسیار کمتری دارد و این موضوع، در جهان ما که درگیر بحران انرژی است، خبر بسیار خوبی به شمار می‌رود. به علاوه برخی از سرمایه گذاران و فعالان حوزه کریپتو، مانند رِی براون (Ray Brown) معتقدند که نگرانی‌ها در رابطه با کاهش امنیت شبکه اتریوم اهمیتی ندارد. براون حتی پیش‌تر می‌رود و می‌گوید این ادغام، می‌تواند حتی زنجیره اتریوم را ایمن‌تر کند.

در حال حاضر، نسخه مبتنی بر پروتکل PoW اتریوم در حال خاموش شدن است و هم‌زمان نسخه جدید مبتنی بر پروتکل اثبات سهام در مرحله آزمایش‌های گسترده است. پس از به پایان رسیدن این مرحله، به جای دو زنجیره، تمام تراکنش‌ها بر روی یک زنجیره انجام خواهد شد و این موضوع امکان هک شدن اتریوم را به حداقل می‌رساند.

آیا ممکن است شبکه اتریوم (Ethereum) هک شود؟

مرج اتریوم چه تأثیری بر ارزش NFT‌ها می‌گذارد؟

دارندگان توکن‌های غیرقابل‌تعویض، نیز به نوبه خود در رابطه با مرج اتریوم نگرانی‌هایی دارند. نگرانی آن‌ها مربوط به این مسئله است که اگر ماینر‌های اتریوم در نسخه دیگری از اتریوم که کماکان از پروتکل اثبات کار استفاده می‌کند یک هارد فورک انجام دهند، این مسئله می‌تواند ارزش کلکسیون‌های دیجیتالی آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

در اینجا، باز هم رِی براون، معتقد است که این نگرانی‌ها بی مورد است. این نگرانی‌ها از این فرض قوت می‌گیرند که سرمایه گذاران، نسخه اثبات کار اتریوم را بازهم به رسمیت می‌شناسند، این در حالی است که پلتفرم‌های NFT پیش از این گفته‌اند که در ادامه، فقط آن دسته تراکنش‌هایی که در بلاک چین اثبات سهام انجام می‌شود را به رسمیت می‌شناسند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر