بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴
آنچه در بازار امروز اتفاق افتاد؛

گام رو به جلو و با احتیاط

گام رو به جلو و با احتیاط
قدم‌های صعودی آرام بازار سهام حس می‌شود. در پایان معاملات امروز سرانه خرید حقیقی با ۱۵.۹ میلیون تومان کمتر از سرانه فروش حقیقی با ۱۷.۲ میلیون تومان بود.
کد خبر : ۲۶۴۴۵۵

گام روبه جلو و با احتیاط

بورس نیوز:

بازار سهام در روز جاری، به مانند روز گذشته گام در مسیر سبز گذاشت. شاخص کل بورس با افزایش ۴ هزار و ۴۴۱ واحدی (معادل ۰.۳۲ درصد) تغییر محسوسی را همراه داشت و به یک میلیون ۴۰۹ هزار و ۶۸ واحد ترقی پیدا کرد. شاخص هم وزن، نماینده نماد‌های کوچکتر بازار سهام با افزایش ۰.۴۲ درصدی به ۴۰۴ هزار و ۵۴۱ واحد رسید. همچنین شاخص فرابورس با افزایش ۴۲ واحدی، به ۱۸ هزار و ۵۱۰ واحد رسید.

گام روبه جلو و با احتیاط

ارزش کل معاملات امروز بازار ۶ هزار و ۴۶۶ میلیارد تومان بود که حدود ۳ هزار و ۷۶۶ میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد است و در بین صنایع، گروه‌های خودرویی، محصولات غذایی، فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی و در بین نماد‌ها "خگستر"، "خساپا"و "وبانک" بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

در پایان معاملات امروز سرانه خرید حقیقی با ۱۵.۹ میلیون تومان کمتر از سرانه فروش حقیقی با ۱۷.۲ میلیون تومان بود.

گام روبه جلو و با احتیاط

نماد‌های "خودرو"، "ومعادن"، "شستا"، "وبانک"، "شپنا"و "شپدیس" با نوسان مثبت بیشترین تاثیر را بر افزایش شاخص داشتند؛ همچنین نماد‌های "خگستر"، "شپنا"، "شستا"، "کالا"، "شتران"، "خودرو"و "خساپا" جزو نماد‌های پر تراکنش بازار بودند.

در پایان معاملات امروز بازار سهام، ۲۰۹ میلیارد تومان خروج پول حقیقی از بازار صورت گرفت؛ همچنین بیشترین ورود پول حقیقی به گروه‌های چند رشته‌ای صنعتی، خرده فروشی، پیمانکاری، عرضه برق و زغال سنگ و بیشترین خروج پول حقیقی از گروه‌های نفتی، خودرویی، فلزات اساسی، بیمه و بانک‌ها بود.

گام روبه جلو و با احتیاط

از دیگر اتفاقات مهم امروز بازار، بازگشت سهام فروشگاه رفاه پس از ۴۴ ماه توقف به کوران معاملات بود. "رفاه" که اواخر بهمن سال ۹۷ در قیمت ۱۱۴۹ تومانی متوقف شده بود در قیمت ۲۱ هزار و ۵۲۷ تومانی باز شد و معاملات هیجانی را تجربه کرد. در فاصله ۳۰ آبان ۹۷ تا ۳۰ ام آبان ۱۴۰۱ بانک رفاه در فاصله ۴ سال به بازدهی ۸۱۸ درصدی (با احتساب قیمت پایانی ۱۵ هزار و ۵۴۷ تومانی) رسید. به عبارتی با درنظر گرفتن ۴ سال توقف، سهامداران "رفاه" سود ۷۴ درصدی به ازای هر سال را به دست آوردند. (البته با در نظر گرفتن قیمت آخرین معامله، سود سهامداران فروشگاه رفاه بیش از ۷۴ درصد خواهد شد)

در بورس کالا شاهد عرضه خودرو ۲۰۷ بودیم؛ قیمت ۲۰۷ در نرخ ۳۴۲ میلیون تومان مچ شد که نسبت به قیمت قرعه کشی فروش قبل که ۱۸۷ میلیون تومان بود رشد داشته است، در همین راستا می‌توان گفت امروز حدود ۱۵۵ میلیارد تومان از جیب دلالان به شرکت رسید. کمترین قیمت مچ شده ۳۴۲ میلیون تومان و میانگین قیمت ۳۴۲ میلیون ۸۰۰ هزار تومان شد. این خودرو در بازار آزاد قیمتی بین ۴۲۰ تا ۴۵۵ میلیون تومان دارد؛ خریداران با توجه به مدت زمان سه ماه و همچنین هزینه مالیات و پلاک از این خرید منتفع شدند. بهای تمام شده پژو ۲۰۷ برای مصرف کننده با احتساب ۱۳ درصد مالیات و هزینه‌های جانبی ۳۹۱.۷۸۳.۰۰۰ تومان و با موعد تحویل ۱۴۰۱/۱۱/۳۰ است. خریداران از خرید این خودرو در بورس کالا چیزی در حدود ۳۰ تا ۷۰ میلیون تومان سود (بدون در نظر گرفتن خواب ۳ ماهه سرمایه) کسب می‌کنند.

گام روبه جلو و با احتیاط

در جلسه امروز شورای عالی بورس، دکتر عشقی طبق دستورجلسه پس از ارائه گزارشی از وضعیت بازار سرمایه، استعفای مکتوب خود را تقدیم شورای عالی بورس کرد. اما اکثریت اعضا از پذیرش استعفای ایشان امتناع نموده و با احصاء برخی اقدامات کلیدی سازمان بورس در دوران مدیریت ایشان نظیر شکستن انحصار در زمینه صدور مجوز‌های مالی، انسجام و اصلاح ریزساختار‌های بازار، ورود خودرو به بورس کالا، ارتقای شفافیت بازار با نمایش عمق مظنه و ... خاطرنشان کردند انجام چنین امور بنیادی ظرف یکسال، در ادوار سازمان بورس کم سابقه بوده است. اعضای شورا همچنین ضمن حمایت قاطع از دکتر عشقی، خواستار ابقای ایشان در این مسئولیت شدند و اعلام آمادگی کردند تا سازمان بورس را در پیگیری مطالبات اهالی بازار سرمایه از دستگاه‌های اجرایی و تقنینی یاری و موانع پیش روی سازمان را برطرف نمایند.

امیرمحمد آبیار

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
فرشید جهانی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز عنوان کرد:

روند بازار سهام مثبت خواهد بود/ برای انتخاب شرکت به تقسیم سود نقدی توجه کنید

ارسال نظر
نظرات بینندگان
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۷
دولتیهای دزد دست از جیب ما در بیارید