بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲
بر اساس آمار رسمی منتشر شده در روز چهارشنبه، تورم سالانه در فنلاند در ماه نوامبر افزایش یافت و به ۹.۱ درصد رسید.
کد خبر : ۲۶۵۲۹۵

فنلاند

بورس نیوز: بر اساس آمار رسمی منتشر شده در روز چهارشنبه، تورم سالانه در فنلاند در ماه نوامبر افزایش یافت و به ۹.۱ درصد رسید.

اداره آمار فنلاند در گزارش خود اعلام کرد که این رقم نشان دهنده بالاترین سطح رشد قیمت از زمان ثبت رقم ۹.۲ درصد در سال ۱۹۸۳ بوده است.

قیمت مصرف کننده در این کشور نسبت به ماه قبل ۱.۲ درصد افزایش یافته که به گفته این اداره بیشتر به دلیل افزایش قیمت برق و افزایش متوسط نرخ بهره وام مسکن بوده است.
هزینه‌های برق بر اساس محاسبات ماه به ماه، ۱۸ درصد و نسبت به سال گذشته ۶۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. در همین حال، متوسط نرخ بهره وام مسکن به میزان خیره کننده ۹۶ درصد افزایش یافت و عملاً نسبت به سال ۲۰۲۱ دو برابر شده است.

افزایش قیمت گازوئیل و افزایش نرخ سود وام‌های مصرفی نیز به این تورم کمک کرده است. مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی نسبت به نوامبر سال گذشته به طور میانگین حدود ۱۶ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

جوکا آپلکویست، اقتصاددان ارشد اتاق بازرگانی مرکزی فنلاند، در این باره هشدار داد که ارقام منتشر شده نگران کننده هستند.

وی گفت: ارقام بسیار بالا. در فنلاند، تورم در ماه نوامبر نه تنها مانند میانگین منطقه یورو کاهش نیافته است بلکه افزایش یافته و به ۹.۱ درصد رسیده است. افزایش سریع ۱.۲ درصدی در قیمت‌ها وجود داشت که ناشی از افزایش هزینه‌های برق و نرخ بهره بود.

در اوایل ماه جاری میلادی، اداره آمار فنلاند گزارش داد که تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه سوم ۰.۳ درصد کاهش یافته است و به پنج فصل متوالی رشد پایان داده است.

اقتصاددانان پیش بینی می‌کنند که این انقباض در سه ماهه چهارم ادامه یابد، که از نظر فنی به معنای رکود اقتصادی برای اقتصاد فنلاند است. تحلیلگران همچنین پیش بینی می‌کنند که این رکود تا سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر