بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
اتصال شرکت های دولتی به دولت الکترونیک از اول دی ماه
رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: در نظام مالیاتی هدف ما این است که به طرف دولت هوشمند و الکترونیک حرکت کنیم. مالیات‌ها بر اساس داده‌ها و اطلاعات محاسبه و دریافت می‌شود و این موضوع نیازمند این است که اطلاعات به صورت منظم به دست ما برسد.
کد خبر : ۲۶۵۳۸۸

اتصال شرکت های دولتی به دولت الکترونیک از اول دی ماه

بورس نیوز: داود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی درخصوص شرکت‌هایی که به سامانه قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان متصل نشده اند، اظهار کرد: ۲۰۰ شرکت هنوز به سامانه مذکور وصل نشده و امیدوار هستیم در روز‌های آینده بخش بزرگی از این شرکت‌ها به سامانه متصل شوند.

وی افزود: لازم به ذکر است، ارسال صورتحساب الکترونیکی می‌تواند به دو صورت انجام شود. نخست اینکه مستقیم توسط مودیان ارسال شود که مودیان محترم می‌توانند به راحتی به سامانه ما وصل شوند و با نصب برنامه‌های رابط حسابداری روی صندوق‌های فروش صورت حساب‌ها را مستقمیم ارسال کنند.

رئیس سازمان امور مالیاتی همچنین ادامه داد: شرکت‌های PSP هستند که مودی می‌تواند از این طریق نسبت به ارسال صورتحساب‌های خود اقدام کند. از ۵۳۰ هزار صورت حسابی که برای ما ارسال شده حدود ۶۰ درصد توسط همین شرکت‌ها برای ما ارسال شده است. ۴۰ درصد باقی مانده نیز خود شرکت‌ها به تنهایی این برنامه را انجام دادند.

منظور خاطرنشان کرد: یکی از امتیازات اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی این است که اگر این فروش توسط یک شخص تجاری انجام شود صورتحسابی که ارسال می‌شود باید حتما در کارپوشه خریدار ثبت شود. اهمیت این موضوع این است که ما بعدا در رسیدگی‌های مالیاتی به این اطلاعات استناد می‌کنیم و به ما کمک می‌کند که به عدالت نزدیکتر شویم.

وی بیان کرد: یکی از گلایه‌هایی که مودیان همیشه داشتند، این بود که ممیزی‌های مالیاتی سلیقه‌ای رفتار می‌کنند؛ لذا همیشه این دعوا بین مودی و ممیز وجود داشت. با قانون پایانه‌های فروشگاهی جایی برای این گلایه‌ها باقی نمی‌ماند. با اجرای این قانون شفافیت ایجاد می‌شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی عنوان کرد: گام دوم را با شرکت‌های دولتی آغاز می‌کنیم که این اقدام از اول دی ماه اجرایی خواهد شد و از اول دی ماه همه شرکت‌های دولتی مکلف به اجرای قانون خواهند شد. در همایشی که از ۴۸۲ شرکت دعوت کردیمبه این دستورالعمل‌ها تاکید کردیم.

وی درباره اینکه در آغاز اجرای این قانون از شرکت‌های بورسی شروع کردیم، توضیح داد: ما در این که با چه شرکت‌هایی شروع کنیم بررسی زیادی انجام دادیم. جمع بندی ما این بود که از بخشی از اقتصاد شروع کنیم که همین حالا نیز شفافیت کامل دارند و با اجرای این قانون تنها یک زحمت اضافی برای آن‌ها ایجاد می‌کنیم. اجرای قانون را با شرکت‌های بورسی آغاز کردیم، چون شفاف بودند.

منظور بیان کرد: برای شرکت‌های دولتی همه زیرساخت‌ها آماده است. ما در سامانه مودیان برای تمام فعالان اقتصادی که اطلاعاتی ثبت شده‌ای از آن‌ها وجود داشت، کار پوشه ایجاد کردیم و بالغ بر ۱۰ میلیون کارپوشه ایجاد شد. هرکسی که حتی یک فعالیت اقتصادی انجام داده باشد و اطلاعات آن به سازمان مالیاتی ارسال شده باشد ما برای آن شرکت کارپوشه انجام دادیم.

وی عنوان کرد: شرکت‌های دولتی باید از اول دی ماه به این سامانه متصل شوند. اگر نیایند همه ضمانتنامه‌های اجرایی یعنی ۱۰ درصد جریمه فروش به آن‌ها تعلق می‌گیرد. شرکت‌های دولتی شرکت‌هایی هستند که با مسئولیت اجتماعی فعالیت می‌کنند. مانند شرکت‌های آب و برق. شرکت‌های دولتی چندان سودده نیسند، زیرا مسئولیت اجتماعی دارند. از مجموع مالیات‌هایی که سازمان امور مالیاتی دریافت می‌کند، ۵۰ درصد مالیات مستقیم و ۵۰ درصد مالیات غیرمستقیم است. سهم شرکت‌های دولتی از مالیات حدود ۱۰ درصد است.

منظور خاطرنشان کرد: در نظام مالیاتی هدف ما این است که به طرف دولت هوشمند و الکترونیک حرکت کنیم. مالیات‌ها بر اساس داده‌ها و اطلاعات محاسبه و دریافت می‌شود و این موضوع نیازمند این است که اطلاعات به صورت منظم به دست ما برسد. اگر به دنبال شفافیت مالیاتی هستیم حتما باید به اطلاعات ریز معاملات خریدوفروش دست پیدا کنیم. این قانون مهمترین ابزار استقرار دولت الکترونیک و هوشمندسازی است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر