بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۶
با مصوبه هیات مدیره سازمان بورس انجام شد؛

اصلاحات در برخی از دستورالعمل پذیرش و معاملات "اوراق گام"

با مصوبه هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در تاریخ ۱۶ آذر ۱۴۰۱، برخی از مواد «دستورالعمل پذیرش و معاملات اوراق گواهی اعتبار مولد (گام)» اصلاح شد.
کد خبر : ۲۶۵۶۱۲

دستورالعمل پذیرش و معاملات «اوراق گام» اصلاح شد

بورس نیوز: بنابر اعلام مرکز تدوین، تنقیح و تطبیق قوانین و مقررات بازار سرمایه، با توجه به اصلاحات جدید "دستورالعمل گواهی اعتبار مولد (گام) " مصوب شورای پول و اعتبار، ضرورت بازنگری در "دستورالعمل پذیرش و معاملات اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) " مصوب ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، در راستای ارتقاء و شفافیت فرایند انتقال این اوراق از بازار پول به بازار سرمایه محرز شد و با درخواست بانک مرکزی، پیشنهاد بورس اوراق بهادار تهران و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، متعاقب بررسی و ارسال پیشنهادات اصلاحی از جانب مدیریت نظارت بر بازار اولیه، اصلاح مقررات مربوط در دستور کار مرکز تدوین، تنقیح و تطبیق قوانین و مقررات بازار سرمایه قرار گرفت.

پیرو برگزاری جلسات متعدد کمیته تدوین مقررات و اخذ نظرات تخصصی و ملاحظات ذی‌نفعان، مقررات اصلاحی توسط مرکز تدوین، تنقیح و تطبیق قوانین و مقررات بازار سرمایه به هیات مدیره ارائه شد و اصلاحات پیشنهادی در تاریخ ۱۶ آذر ۱۴۰۱ به تصویب هیات مدیره سازمان رسید.

از مهمترین تغییرات اعمال شده در این دستورالعمل، می‌توان به یکسان‌سازی تعاریف اصلاحات کلیدی دستورالعمل از جمله "بنگاه متعهد" و "متقاضی" با تعاریف مصوب شورای پول و اعتبار، تعیین محدودیت زمانی متناسب با سررسید اوراق جهت پذیرش اوراق گام در بازار سرمایه، افزایش میزان جرائم تأخیر در پرداخت وجه اوراق گام در سررسید براساس نرخ‌های جدید مصوب شورای پول و اعتبار و تقویت ضمانت اجرا‌های بازار سرمایه برای جلوگیری از نکول اوراق گام در سرسید، تعیین ضوابط ناظر بر افزایش سقف هر نماد اوراق گام و الزامی کردن عملیات بازارگردانی در معاملات اوراق گام اشاره کرد.

همچنین مطابق اصلاحات جدید، ایجاد نماد جدید برای اوراق گام و تخصیص اوراق گام به دارنده جدید برای بانک/مؤسسه اعتباری عامل منوط به احراز تعهد مربوط به معرفی بازارگردان و انجام عملیات بازارگردانی نسبت به اوراق سررسید نشده خواهد بود.

وجود مشاور پذیرش در فرایند پذیرش اوراق گام نیز اختیاری است و شرایط فعالیت آن حسب مورد تابع مقررات بورس مربوط (بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران) است.

از دیگر تغییرات جدید دستورالعمل این است که هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، سقف انتشار مبلغ اوراق گام توسط هر بانک را بر مبنای سقف اعلام شده از جانب بانک مرکزی برای تضمین اوراق مالی توسط آن بانک، تعیین کرده که در جای خود باعث کاهش ریسک نکول در سررسید و ایجاد موازنه میان انتشار اوراق گام در مقایسه با سایر اوراق بهادار در بازار سرمایه می‌شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر