بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
در چهاردهمین نشست خبری سازمان بورس مطرح شد؛

دستورالعملی در جهت حمایت از سهامداران خرد

دستورالعملی در جهت حمایت از سهامداران خرد
صبح امروز دوشنبه ۵ دی در محل سازمان بورس و اوراق بهادار، نشست خبری تبیین اصلاحات جدید حاکمیت شرکتی با حضور رضا عیوض‌لو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران، ولی‌اله جعفری، سرپرست مدیریت نظارت بر بورس‌ها و مصطفی علوی، رئیس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری مالی و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.
کد خبر : ۲۶۵۶۵۲

بورس نیوز: 

در طول این نشست رضا عیوض‌لو، عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: هدف از دستورالعمل حاکمیت شرکتی، حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران به ویژه سرمایه‌گذاران اقلیت است. این اصلاحات در ۶ فصل (تعاریف، اصول حاکمیت شرکتی، هیات مدیره و مدیرعامل، مجامع عمومی صاحبان سهام، پاسخگویی و افشای اطلاعات و گزارش پایداری) صورت گرفته است. از طرفی اصول حاکمیت شرکتی خود بخش‌های مختلفی را در برمی‌گیرد که در فایل تصویری ارائه شده به تشریح آن می‌پردازیم.
 
دستورالعملی در جهت حمایت از سهامداران خرددستورالعملی در جهت حمایت از سهامداران خرد
 
حقوق سهامداران خرد و کلان یکسان سازی شود
 
وی درباره رعایت یکسان حقوق سهامداران چنین گفت: هیات مدیره، مدیرعامل و مدیران ارشد باید به هنگام اخذ هرگونه تصمیم برای ناشر، با حداکثر حسن نیت منافع تمامی سهامداران ازجمله سهامداران اقلیت را بصورت یکسان در نظر گیرند و نمی‌توانند منفعت برخی سهامداران، از جمله سهامدار/سهامدارانی که ایشان را بصورت مستقیم یا غیرمستقیم، به نمایندگی در هیات مدیره منصوب کرده است، بر منافع ناشر ترجیح دهند. از طرفی برای حسن انجام نظارت کمیته‌های ترتیب داده شده است وعضویت در آن با محدودیت‌های از قبیل محدودیت در تعداد عضویت در هیات مدیره شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان و محدودیت در تعداد عضویت در کمیتۀ هیات مدیره شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان که هر کدام تنها ۳ شرکت ثبت شده است. 
 
 
دستورالعملی در جهت حمایت از سهامداران خرد
 
 

 

جلوگیری از ایجاد تضاد منافع 
 
عیوض‌لو در بخش دیگر سخنان خود تشریح کرد: معاملات با اشخاص وابسته باید به شکلی تایید و اجرا شود که از کنترل مناسب تضاد منافع و متعارف و منصفانه بودن معامله اطمینان حاصل شود و از منافع شرکت و سهامداران حفاظت شود. همچنین الزام به استفاده از گزارش کارشناس رسمی منتخب از سوی مراجع ذیصالح قانونی در معاملات بااهمیت با اشخاص وابسته مربوط به دارایی‌های ثابت مشهود، نامشهود و سرمایهگذاری‌ها وجود دارد. الزام دیگر افشای عمومی معاملات بااهمیت با اشخاص وابسته از قبیل موضوع معامله، قیمت معامله، فرآیند تعیین قیمت و دلایل عدم انجام معامله با اشخاص غیروابسته است. اظهار نظر کمیته حسابرسی نسبت به معاملات اشخاص وابسته از جنبه‌های منصفانه بودن، افشای کامل و عدم شرکت مدیر ذینفع در رای گیری با در نظر گرفتن کلیه مقررات و استاندارد‌های حاکم بر انجام معاملات بااشخاص وابسته باید وجود داشته باشد. 
 
دستورالعملی در جهت حمایت از سهامداران خرد
 
 
صیانت از مطالبه‌گری سهامداران اقلیت
 
معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران تبیین کرد: تخصیص یک بخش جداگانه در گزارش فعالیت هیئت مدیره و ارائه موارد به سهامداران در مجمع عمومی عادی، مشروح اقدامات انجام شده در خصوص محقق شدن اصول حاکمیت شرکتی و برقراری سازوکار‌های اثربخش جهت کسب حصول اطمینان از این موضوع، اظهارنظر کمیته حسابرسی در خصوص معامالت با اشخاص وابسته، ارزیابی اثربخشی هیات مدیره و مدیرعامل، کمیته‌های تخصصی هیات مدیره و همچنین اعضای هیات مدیره ذیربط در شرکت‌های فرعی و وابسته، ارزیابی میزان تحقق برنامه‌های راهبردی، گزارش اقدامات شرکت در رابطه با رعایت مفاد و اصول حاکمیت شرکتی و افشای مخارج صورت گرفته در خصوص کمک‌های عام المنفعه شرکت تحت عنوان گزارش پایداری از آن دست اقداماتی است که باید در مطالبه گری سهامداران اقلیت انجام شود.
 
پایان مطلب
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷
حمایت تو سرتون بخو.ره دزدای کثیف..سهم من قیمتش 3000 تومن بود و دلار 7000 تومن الان سهام من قیمتش 500 تومنه و دلار 41000 تومن.حرومز...!!!!!!!!!!!!!
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷
حمایت تو سرتون بخو.ره دزدای کثیف..سهم من قیمتش 3000 تومن بود و دلار 7000 تومن الان سهام من قیمتش 500 تومنه و دلار 41000 تومن.حرومز...!!!!!!!!!!!!!