کد خبر : ۲۶۵۶۸۸
امیر حسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز پاسخ داد؛
۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵
این روزها حواشی زیادی پیرامون عرضه خودرو در بورس و واردات آن وجود دارد، در این بین اما ایران‌خودرو موفق به رکوردزنی در تیراژ تولید شده است باید دید در این فضای مه‌آلود صنت خودرو این امر ناشی از چه عواملی بوده و برای تدوام آن چه اقداماتی باید صورت گیرد. سوال اینجاست که عرضه خودروی وارداتی در بورس کالا عرصه را برای خودروسازان داخلی تنگ نمی‌کند؟

چه عواملی تیراژ را بالا برد؟/ زشت و زیبایی واردات خودرو

بورس نیوز:

امیر حسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز بیان کرد: سال قبل صنعت خودرو با کرونا و کمبود کیت الکترونیکی مواجه بود، امسال این مشکلات به‌تدریج در حال مرتفع شدن است. این موضوع می‌تواند به بهبود عملکرد ایران‌خودرو کمک کند. البته سال قبل سیاست تولید به هر قیمت وجود داشت که باعث افزایش تعداد خودرو‌های ناقص شده بود، تغییر استراتژی برای تولید خودرویی کامل هم بی‌تأثیر بر بهبود عملکرد و رکورد زنی نبوده است. البته باید نحوه‌ی تغییرات سبد محصولات را هم مدنظر قرارداد و باوجود تغییر در استراتژی باید به تلاش مضاعف هم اشاره داشت. مدیریت جدید در ایران‌خودرو هم‌فشار‌های برای بالابرند، تیراژ تولید داشته البته بخشی از این موضوع هم ناشی از دستورات وزارت صمت بوده است.


بیشتر بخوانید: بالاترین میزان درآمدی " خاور " از ابتدای سال جاری



وی افزود: عرضه در بورس کالا و تا حدودی آزادسازی قیمت‌ها پول نقد بهتری را در اختیار شرکت قرار داده است، سال قبل معضل نقدینگی چالش بزرگی بود و در سال جاری از فصل تابستان برخی خودرو‌ها اصلاح قیمت داشتند برخی در بورس کالا عرضه شدند، که منجر به افزایش نقدینگی در شرکت شد.
کاکایی تبیین کرد: سیاست فعلی دولت بالا بردن تیراژ خودرو‌های مونتاژی است و هر زمان که قطعه‌سازی دچار نقصان شود، به‌سرعت جایگزین چینی برای آن طرح‌ریزی می‌شود که خود نمایانگر کمی گشایش ارزی است. دولت هم اعلام کرده است که درآمد ارزی افزایش‌یافته است و به‌احتمال‌قوی ارز به واردات قطعه تخصیص‌یافته است؛ بنابراین گلوگاه تولید مرتفع شده و در حال رشد است، درنتیجه تصمیماتی استراتژیک در کنار تلاش و برنامه‌ریزی اجرایی مستمر منجر به رشد تیراژ تولید در ایران‌خودرو شده است. البته گلوگاه‌های متعددی در جلوی تولید وجود دارد که در ابتدا باید به قیمت‌گذاری دستوری اشاره کرد. قیمت‌گذاری دستوری از صنعت خودرو کم‌رنگ شده است چراکه برای شرکت سایپا دیگر وجود ندارد (اگر متولیان پشیمان نشوند) و در ایران‌خودرو نیمی از محصولات دچار آن نیستند.

مدیریت سبد محصولات کمک شایانی به بالا رفتن تیراژ کرد


این کارشناس خودرویی در ادامه تشریح کرد: در صنعت اتومبیل‌سازی ظرفیت تولید یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو محقق شده است، این موضوع با کمک زنجیره جهانی (خرید محصولات از گذرگاه‌های مختلف برای ایجاد قیمت و کیفیت رقابتی) دست‌یافتنی شده است. در دوران تحریم تک جانبه بسیاری از قطعه سازان حتی آن تعدادی که داخل ایران شریک تجاری داشته‌اند با کشورمان قطع همکاری کردند. در طول این ۴ سال برخی از قطعات داخلی سازی شد، اما همچنان بعضی از قطعات وابسته به خارج از کشور است. به‌طور مثال چیپی که در کل دنیا تایوان تامین کننده آن است، کشومان نمی‌تواند از این امر مستثنا باشد. در این سال‌ها یا به دلیل نبود سرمایه یا نداشتن صرف اقتصادی سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو صورت نگرفته است. خودروسازان سبد‌های خود را مدیریت کرده‌اند که این موضوع منجر به افزایش تولید شده است چراکه باید دید چه خودرویی (خودرو‌های جدیدتر قطعات به‌روزتری نیاز دارند و خودرو‌های قدیمی به قطعات فین تکی نیاز ندارند) تولید می‌شود.

سیاست‌گذاری فردای صنعت خودرو را مبهم می‌کند

وی با اشاره به دو سناریوی پیشروی صنعت خودرو بیان کرد: برای پیش‌بینی خدمات مدیریت و کادر تولید باید گفت به هر میزان که زحمت‌کشیده شود نتیجه بهتری حاصل می‌شود. اما دنیای سیاست‌گذاری بسیار برای صنعت خودرو خطرناک است. برخلاف زحمات خودروسازان سیاست‌گذاران بسیار بدعمل می‌کنند و که بسیاری از آنها خارج از صنعت خودرو هستند. بازهم سیاست‌های غلط در حال رخ دادن است و سعی می‌شود با جلوگیری از عرضه خودرو در بورس کالا بازار را به سمت واردات هدایت کنند. در شرایط فعلی برای بالا بردن تیراژ تمرکز بر واردات است، واردات منظور خودرویی کامل نیست، همین‌که طبق آمار وزارت صمت تولید خودرو بخش خصوصی ۲.۵ برابر شده یعنی مونتاژکاری در حال تقویت است. اگر صنعت خودرو با همین فرمان پیش روند و شرکت‌های دانش‌بنیان نقشی در آن نداشته باشند وضعیت بسیار خطرناک‌تر هم خواهد بود.

دولت باید بیشتر به صنعت خودرو بها دهد


کاکایی در پایان به بورس نیوز گفت: تأکید می‌شود در ۴ تا ۵ سال گذشته اقدامات بزرگی در توسعه فن‌آوری انجام‌شده، اما کمبود منابع و دانش مانع نمود تأثیرات آن شده است. دولت به‌جایی اینکه به این دست اقدامات کمک کند بر واردات (خودرویی مونتاژی، کامل و هم قطعات) مصر بوده که خطرناک است. تیراژ پایین باکیفیت بهتر از تیراژ بالای خودرویی خارجی بی‌کیفیت است تا منجر به مصرف شدن و بالا رفتن نرخ ارز شود. باوجود شنیده‌ها از مجلس آینده بسیار ابری و پر ابهامی در صنعت خودرو دیده می‌شود.

پایان مطلب

دیدگاه خود را بیان کنید
* نظر:
نام:
ایمیل:
گزارش مجامع
کدام شرکت‌ها تا پایان آبان‌ماه به مجمع می‌روند؟

کدام شرکت‌ها تا پایان آبان‌ماه به مجمع می‌روند؟

شرکت‌ها در این بازه زمانی گزارش عملکرد پایان سال مالی خود را برای سهامداران خود تشریح خواهند کرد و از همه مهم‌تر میزان سود تقسیمی هر سهم نیز در این مجامع به اطلاع سهامداران خواهد رسید.
مجامع این ۲۰ شرکت را زیر نظر داشته باشید!

مجامع این ۲۰ شرکت را زیر نظر داشته باشید!

شرکت‌ها در این تاریخ گزارش عملکرد پایان سال مالی خود را برای سهامداران خود تشریح خواهند کرد و از همه مهم‌تر میزان سود تقسیمی هر سهم نیز در این مجامع به اطلاع سهامداران خواهد رسید.
تقسیم سود ۵۰ تومانی در مجمع

تقسیم سود ۵۰ تومانی در مجمع "فارس"

این شرکت در پایان سال مالی خود میزان درآمدی که از خود بر جای گذاشته ۵۲ هزار و ۴۹۷ میلیارد تومان بود که در مقایسه با سال مالی گذشته با افزایش ۳۴ درصدی همراه بوده است.
مجامعی که در ۲ روز آینده برگزار می‌شوند

مجامعی که در ۲ روز آینده برگزار می‌شوند

شرکت‌ها در این تاریخ گزارش عملکرد پایان سال مالی خود را برای سهامداران خود تشریح خواهند کرد و از همه مهم‌تر میزان سود تقسیمی هر سهم نیز در این مجامع به اطلاع سهامداران خواهد رسید.
تا پایان هفته کدام شرکت ها به مجمع می روند؟

تا پایان هفته کدام شرکت ها به مجمع می روند؟

شرکت‌ها در این تاریخ‌ها گزارش عملکرد پایان سال مالی خود را برای سهامداران خود تشریح خواهند کرد و از همه مهمتر میزان سود تقسیمی هر سهم نیز در این مجامع به اطلاع سهامداران خواهد رسید.
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: