بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
پاییز برای " کاما "خونین تمام شد؛

هرماه بدتر از ماه قبل؟

هرماه بدتر از ماه قبل؟
شرکت باما در ادامه روند نامنظم فروش خود در سال جاری تا به امروز بدترین گزارش ماهانه‌ی سال ۱۴۰۱ را ثبت کرد. شرکت فروش نامنظمی را در فصول گذشته داشته است. این شرکت به کمترین میزان درآمدی در سال جاری رسیده است.
کد خبر : ۲۶۵۸۵۸

هرماه بدتر از ماه قبل/ شرکت باما دچار بحران شده است؟

با توجه به رویه پایگاه خبری بورس نیوز در بررسی گزارشات ماهانه شرکت‌ها از طریق کدال، این پایگاه خبری در دی‌ماه و پس گذشت پنج روز از انتشار گزارش فعالیت یک‌ماهه منتهی به ۱۴۰۱/۰۹/۳۰ شرکت باما به سراغ گزارش فعالیت آن در آذرماه رفته و گزارش فعالیت این شرکت را موردبررسی قرار داده است.

هرماه بدتر از ماه قبل/ شرکت باما دچار بحران شده است؟

گفتنی است که بیش از ۷۰۰ شرکت در سامانه کدال اطلاعیه منتشر می‌کنند و اینکه ذره‌بین بورس نیوز همه‌ی شرکت‌ها را برابر می‌داند، اما اولویت بررسی با شرکت‌هایی خواهد بود که سهامداران آن‌ها و مخاطبین این پایگاه خبری درخواست دارند.

پایگاه خبری بورس نیوز در تاریخ ۲۸ آذر ۱۴۰۱ خبری درباره گزارش فعالیت آبان ماه شرکت باما منتشر کرد، که این شرکت پاسخی ارسال کرد و در همین راستا برای شفاف شدن وضعیت این شرکت، جوابیه این شرکت بدون هیچ‌گونه دخل و تصرفی به نظر مخاطبان محترم بورس‌نیوز رسید.

هرماه بدتر از ماه قبل/ شرکت باما دچار بحران شده است؟

اکنون نیز در ماه جاری و با درخواست تعدادی از سهامداران این شرکت، اینک پس از چهار روز از گذشت اطلاعیه این شرکت، بورس نیوز به سراغ " کاما " رفته است تا وضعیت این شرکت را مجددا در آذرماه موردبررسی قرار دهد.

 

 

مطابق با گزارشی که شرکت باما از فعالیت ماهانه‌ی خود در آذرماه سال جاری منتشر کرد، میزان درآمدی که از فروش محصولات خود به دست آورد برابر با مبلغ تنها ۳ میلیارد تومان بود، همچنین درآمد‌های تجمیعی "کاما" در ۹ ماه سپری‌شده از ابتدای سال مالی نیز تاکنون ۸۹۸ میلیارد تومان اعلام‌شده است.

هرماه بدتر از ماه قبل/ شرکت باما دچار بحران شده است؟


ریزش بیش از ۹۰ درصدی در درآمد ماهیانه

شرکت باما در آذرماه میزان درآمدی که از خود بر جای گذاشت تنها ۳ میلیارد تومان بود، این مبلغ در مقایسه با میانگین درآمدی که در ۸ ماه گذشته به ثبت رسید ۹۸ درصد کاهش داشت و همچنین نسبت به ماه گذشته نیز ۹۶ درصد ریزش درآمد حاصل‌شده است.

همان‌گونه که در نمودار مشاهده می‌کنید، میزان درآمد ماهانه‌ی که "کاما" شناسایی کرد، از ابتدای سال جاری به کمترین مقدار درآمدی خود رسید و همچنین نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش ۹۷ درصدی درآمد داشته و نکته حائز اهمیت درآمد نامنظم و نوسانی شدید این شرکت است.

هرماه بدتر از ماه قبل/ شرکت باما دچار بحران شده است؟

شرکت باما از ابتدای سال مالی (منتهی به اسفندماه ۱۴۰۱) تا پایان آذرماه، میزان درآمد تجمیعی که از فروش محصولات خود به دست آورد را برابر با ۸۹۸ میلیارد تومان اعلام کرد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۲۹ درصد رشد داشته است، "کاما" پس از روند صعودی شارپی که در خردادماه نسبت به اردیبهشت و مهرماه نسبت به شهریور داشت، با عقب گردی بیش از ۹۵ درصد روبه‌رو شده و شاید حتی می‌توان گفت این روند ادامه‌دار هم است.

هرماه بدتر از ماه قبل/ شرکت باما دچار بحران شده است؟

همانطور که در خبر منتشره ماه گذشته گفته شد که باید دید که فعالیت شرکت باما به چه صورت است و اثرات مالی و مدیریتی این توقف چه خواهد بود؛ دیدیم که این شرکت در آذر ماه به درآمد ۳ میلیارد تومانی رسید و نسبت به ماه‌های اخیر کاهش چشمگیری داشت.

کربنات روی که باد کرد

شرکت باما در آذرماه تنها موفق به کسب درآمد از «سایر تولیدات» خود، در بازار داخل کشور شد. این شرکت در آذرماه سال جاری نتوانست محصولات «کربنات روی و شمش روی» بفروش برساند، این در حالی است که در ماه گذشته در حدود ۴ هزارتن کربنات روی با نرخ ۴۶۵ هزارتومانی به ازای هر تن بفروش رسیده و درآمد ۲ میلیارد تومانی تنها از این محصول عاید شرکت کرده بود.

هرماه بدتر از ماه قبل/ شرکت باما دچار بحران شده است؟

همان‌گونه که در جدول فوق آمده است، " کاما " در آذرماه، ۱۰۰ درصد فروش خود را از سایر تولیدات و در بازار داخل با نرخ ۲۳۶ هزار تومان به ازای هر تن به دست آورد. این شرکت در آذرماه ۱۱ هزارتن سایر تولیدات داشت که در همین ماه هر ۱۱ هزارتن را بفروش رساند.

ثبت بالاترین رکورد نزولی

" کاما " در آذرماه به کمترین مقدار تولیدی خود در سال جاری رسید و درروند چشمگیر نزولی تولید و فروش نیز قرارگرفته است.

هرماه بدتر از ماه قبل/ شرکت باما دچار بحران شده است؟

شرکت باما در گزارش آذرماه خود به تولید ۱۴ هزار و ۱۴۶ تن محصول اشاره کرد که در مقایسه با ماه گذشته ۱۴ درصد کاهش تولید داشته است و از طرفی این شرکت تنها توانست ۱۱ هزارتن از ۱۴ هزارتن محصولات تولیدی خود را به فروش برساند.

"کاما" در ۹ ماه گذشته نیز ۱۶۵ هزارتن محصول تولید کرد، بیشترین مقدار تولید "کاما" مربوط به سایر تولیدات با ۱۱۰ هزارتن بود.

پاییزی خونین برای باما

شرکت باما از ابتدای سال مالی تا انتهای آذرماه ۱۴۰۱ درمجموع ۱۴۲ هزار و ۵۲۰ تن فروش داشت، این شرکت در آذرماه ۱۱ هزارتن محصول از محصولات خود را به فروش رساند که در مقایسه با ماه گذشته با کاهش ۳۲ درصدی روبه‌رو شده است.

هرماه بدتر از ماه قبل/ شرکت باما دچار بحران شده است؟

مقدار فروش آذرماه " کاما " یکی از ضعیف‌ترین فروش‌های ماهانه را ثبت کرد و پس از مردادماه که تنها توانسته بود ۶ هزار و ۵۷۹ تن محصول بفروش برساند، ماه آذر تا به این لحظه به‌عنوان دومین ماه ضعیف این شرکت نام گرفت.

هرماه بدتر از ماه قبل/ شرکت باما دچار بحران شده است؟

از دیگر نکات حائز اهمیت گزارش فعالیت ماهانه این شرکت مقدار فروش صادراتی و میزان درآمد صادراتی آن است که در آذرماه همانند ماه گذشته هیچ فروش صادراتی نداشته و به‌تبع آن هیچ درآمد صادراتی هم محقق نکرده است.

گفتنی است که این شرکت در تاریخ ۱۰ دی‌ماه اطلاعیه‌ای تحت عنوان زمان‌بندی پرداخت سود دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰ در سامانه کدال منتشر کرد و به اطلاع سهامداران حقوقی خود رساند که سود سهام مصوب سال ۱۴۰۰ در دی و بهمن‌ماه پرداخت خواهد شد؛ با توجه به عملکرد ضعیف این شرکت و قرار گرفتن درروند نزولی، باید دید که چگونه می‌تواند سود‌های سهام سال گذشته را به سهامداران خود پرداخت کند!

با توجه به اتفاقات اخیر در کارخانه و عملکرد ضعیف شرکت، باید دید این روند در "کاما" تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و نگرانی سهامداران این شرکت معدنی در چه فصلی از فصول پیشرو به پایان می‌رسد...

پایگاه خبری بورس نیوز با کمال احترام و بدور از هرگونه جهت گیری خاصی، همیشه صدای سهام‌داران بوده و خواهد بود، و برای شفاف سازی هر چه بیشتر مطالب منتشر شده و انتشار پاسخ به این مطالب، همچنان جوابیه‌ها را منتشر خواهد کرد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
از کاهش درآمد بیش از ۷۰ درصدی تا شورش!

پاسخ "کاما" در پی انتشار یک خبر

مزایده پروژه
در پی مزایده برگزاری شرکت باما؛

مزایده پروژه "کاما" نتیجه نداشت

ارسال نظر