بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳
کامران صداقت، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

برای پایین آمدن تب ارز ۱۰ سال زمان نیاز است

برای پایین آمدن تب ارز ۱۰ سال زمان نیاز است
بازار ارز تب اقتصادی بوده و مهم‌ترین عاملی که غیرقابل‌کنترل به نظر می‌رسد، کاهش سرمایه‌گذاری صنعتی و تولیدی، نبودن مبادلات تجاری و فرار سرمایه است، که اصلاح و ترمیم آن حداقل ۱۰ سال زمان نیاز دارد.
کد خبر : ۲۶۵۹۳۹

برای پایین آمدن تب ارز ۱۰ سال زمان نیاز است

بورس نیوز:

کامران صداقت، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با بورس نیوز: بازار ارز تب اقتصادی بوده و مهم‌ترین عاملی که غیرقابل‌کنترل به نظر می‌رسد، کاهش سرمایه‌گذاری صنعتی و تولیدی، نبودن مبادلات تجاری و فرار سرمایه است، که اصلاح و ترمیم آن حداقل ۱۰ سال زمان نیاز دارد. ۳۰ هزار نفر در سال جاری، نیروی نخبه با سرمایه‌های بالغ‌بر ۳۰ میلیارد دلار خارج‌شده اند، همین رقم اگر از اقتصاد کشور خارج نمی‌شد به‌طور مثال دلار ۱۵ هزار تومان قیمت می‌خورد. اگر به فرض مثال تحریم‌ها مرتفع شود بازهم برای رسیدن به نقطه تعادل در سال ۱۳۹۴ بالغ‌بر ۱۰ سال زمان نیاز داریم. حتی اگر برجام هم مجدداً احیا شود در صورت نبود تولید کشور باید در عوض کالا‌های وارداتی دلار مصرف کند، که پشتوانه آن‌هم تبادلات تجاری است. در چنین حالتی باید پول بدون پشتوانه چاپ شود درنتیجه این دست موضوعات از هر منظر بازی کیش‌ومات است.


بیشتر بخوانید: اقتصاد روسیه مثال مناسبی نبود



وی ادامه داد: سیگنال‌های مثبتی از جانب برجام شنیده می‌شود، این موضوع هم کمک شایانی به بازار ارز نمی‌کند، چراکه اقتصاد بدون تولید توان پاسخگویی در این دست گشایش‌ها را ندارد.


با اظهارات بدون پایه و اساس مشکلات حل نمی‌شود


این اقتصاددان تشریح کرد: باید گفت دلار چاپ قدیم و جدید دارد، اما ین موضوع همانند سکه طلا تغییر چندانی در قیمت ندارد و هر دو نوع به همان میزان رشد، خواهند کرد. در جای وزیر صمت گرانی خودرو را به دلار مربوط کرد و اظهار داشت، پس از کاهش قیمت دلار خودرو ارزان می‌شود. با این دست اظهارات بدون پایه و اساس از جانب مسئولین جامعه اصلاح نمی‌شود، چراکه در شرایط فعلی کشور نیاز به نخبگان سیاسی اجتماعی دارد و این دست افراد هم داخل کشور باقی نمی‌مانند.


راه کار‌ها عملی نمی‌شود


صداقت در پایان به بورس نیوز گفت: برای این موضوع راه‌کار عاجل وجود دارد، اما اجرایی نمی‌شود. راه‌حل عاجل برای تب دلار دادن امنیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به نخبگان خارج از کشور است که بتوان از دانش و سرمایه این افراد استفاده کرد. همچنین دادن امتیاز به بخش خصوصی می‌تواند نجات‌دهنده باشد. زمانی بانک مرکزی با افزایش نرخ بهره به دنبال کم کردن سرمایه‌گذاری در بازار‌های موازی بود درحالی‌که اگر نرخ بهره ۴۰ درصد هم باشد، سوددهی پایینی دارد. به نظر می‌رسد در سال جدید خورشیدی قیمت زمین ۳۰۰ درصد رشد خواهد کرد که این دست موضوعات سرمایه‌گذاران را محتاط می‌کند.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
تحلیلگر اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲
تب پایین امدن ارز عقل اقتصادی میخواهد که مسئولان ندارند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
سلام بنزین وگازوئیل را له قبمت ترکیه بفروشید ببینید چکونه تب دلار پائین می ت
اید امان از ادمهای خائن که با یک شب جمعه همه راههای اصلاح مردمرا دفن کردند دربتن وفتوای بتون ریزی
اعتراض سهامدار
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۴
جهت اطلاع رسانه ها و مسئولان و تحلیلگران بورس:
تقسیم سود در مجمع ثشرق: 37 ریال سود هر سهم ثشرق برای سهامدارانش.
اما 120 میلیون تومان پاداش تقسیمی برای هیئت مدیره ثشرق.کجای دنیا اینجوری است؟
تازه سود سهامداران ثشرق را 7 ماه بعد تیرماه 1402 می دهند.اما سود هیئت مدیره فوری.
تازه سود سهامداران ثشرق از سجام واریز نمیشود.در کدال اعلام کرده شماره حساب خود را فکس کنید.بعد میگویند دولت الکترونیک بانکداری الکترونیک و بانکداری اسلامی.واقعا که.اینها را به کی بگوییم؟کی مسئول پیگیری نحوه توزیع سود سهامداران است؟
یک خط قانون تو دولت و مجلس نمیتوانید بنویسد ظرف یک هفته سود سهامداران باید واریز شود.اینقدر سخته یا قضیه چیز دیگه ای است؟
سهامدار خرد د
دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۳
همه شرکتها حق سهامدار خرد را میخورند. وقتی مسئولین جیب مردمو بزنن شرکتها هم میزنن.