بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶
مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت گفت: تا صدهزار دستگاه خودرو در بازار عرضه خواهد شد. سازوکار عرضه در بورس پیش بینی شده است.
کد خبر : ۲۶۶۰۹۶

عرضه ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال/تعرفه‌های واردات تغییر نمی‌کند

بورس نیوز: عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت درخصوص واردات خودرو اظهار کرد: همان طور که اشاره شد هدف وزارت صمت از صنعت خودرو بر دو محور اصلی استوار بود. افزایش تولید و واردات خودرو و حاصل این دو محور، رقابتی کردن بازار خودروی کشور است.

وی افزود: با قانون ساماندهی خودرو که در خردادماه ابلاغ شد و سپس مصوبه هیات دولت در شهریور ماه که در آبان ماه نیز این مصوبه اصلاح شد، با همکاری واردکنندگان مخلتف بحث واردات اجرا شد.

مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت در این باره ادامه داد: واردات خودرو از سال ۹۷ ممنوع بود. هم اکنون موانع برداشته شد و بستر‌های اجرایی با همکاری سایر ارگان‌ها انجام شد.

توکلی خاطرنشان کرد: تاکنون ۴۴ هزار خودرو ثبت سفارش شد. ۲۹ واردکننده آمدند و پیش بینی می‌شود که ظرف یک سال ۲۰۰ هزار خودرو بازار را به سمت رقابتی شدن ببرد.

وی بیان کرد: وقتی از هدف گذاری صحبت می‌کنیم باید توجه کنیم که ظرفیت بازار خودرو کشور در بخش‌هایی به بالای ۴۰۰ میلیون تومان محدود است. هدف گذاری اصلی این است که می‌خواهیم بازار خودروی کشور را به سمت رقابتی شدن پیش ببریم تا از طریق آن خودروسازان در گردونه رقابت قرار بگیرند.

مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت در این باره خاطرنشان کرد: شرکت‌های مختلفی اقدام به ثبت سفارش خودرو کردند و بحث ارزش گذاری خودرو اتفاق می‌افتد. ظرف یکی دو هفته آینده شاهد عرضه اولیه خودرو‌های وارداتی خواهیم بود.

توکلی درخصوص تعداد واردات خودرو تا پایان سال توضیح داد: تا صدهزار دستگاه خودرو در بازار عرضه خواهد شد. سازوکار عرضه در بورس پیش بینی شده است. به عنوان مثال تعرفه یک خودروی ۸ هزار دلاری با موتور هزار سی سی، ۱۰ درصد است. چون موتور‌های کم حجم با محیط زیست سازگار هستند و بازار به آن احتیاج دارد. وقتی فرایندی ممنوع می‌شود ممکن است در گام‌های اول رانت‌های زیادی را نصیب بازیگران کند. از سازوکار بورس به بهترین وجه استفاده شده است؛ بنابراین ۱۵ درصد سود منصفانه را خواهند گرفت. اگر افزایش قیمت نیز به آن تخصیص یابد آن مبلغ به خزانه منتقل خواهد شد. سازوکار دقیقا به این صورت است که می‌تواند بر اساس تعرفه‌ها واردات اتفاق بیفتد. تعرفه‌ها به هیچ وجه تغییر نمی‌کند.

در ادامه این نشست، عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس درباره روند واردات خودرو گفت: یکی از مشکلات اساسی در حوزه خودرو که نگرانی‌هایی به دنبال داشته بحث افزایش قیمت خودرو و کاهش کیفیت آن بود. قانونگذار به این نتیجه رسید که اگربخواهد هم ارتقای کیفیت و هم کاهش قیمت داشته باشیم باید واردات صورت بگیرد. مجلس در این خصوص ورود کرد و در سال جاری مصوب کرد در شهریور ماه باید واردات خودرو اتفاق بیفتد. واقعیت مطلب این است که نظر مجلس این بود که تا شهریورماه واردات صورت بگیرد. اما در حاضر در دی ماه انجام این موضوع را همراه با تاخیر می‌دانیم. اگر واقعیت مطلب را درنظر بگیریم کمیسیون صنایع ملجس نسبت به زمان واردات خودرو رضایت کافی ندارد. برای این که این موضوع با تاخیر انجام شد. مردم را نباید در اسارت خودروسازان قرار بدهیم. اما توقع مجلس بر این است که این واردات خیلی گران به دست مردم نرسد تا بتواند تاثیر خود را داشته باشد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر