بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۲
ثبت ۷۶۶ میلیون گواهی سپرده کالا در بورس کالا
بازار گواهی سپرده در بهمن امسال و دست به دست شدن نزدیک ۶۲.۹ میلیون گواهی سپرده کالایی به ارزش ۳.۴ همت را ثبت کرد.
کد خبر : ۲۶۷۴۵۶

ثبت ۷۶۶ میلیون گواهی سپرده کالا در بورس کالا

به گزارش بورس نیوز، بازار گواهی سپرده در بهمن امسال و دست به دست شدن نزدیک ۶۲.۹ میلیون گواهی سپرده کالایی به ارزش ۳.۴ همت را ثبت کرد. در مجموع از ابتدای فروردین تا پایان بهمن، ۷۶۶ میلیون و ۸۱۰ هزار گواهی سپرده به ارزش بیش از ۲۴.۷۶ همت در بورس کالا میان معامله گران دست به دست شد. در ۱۱ ماه نخست سال گذشته، بیش از ۲۳۲ میلیون و ۲۴ هزار و ۶۳۷ گواهی سپرده کالایی به ارزش نزدیک ۸.۶ همت دست به دست شد. بررسی‌ها در ۱۱ ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته از لحاظ حجم، افزایش ۲۳۰.۵ درصدی و از لحاظ ارزش، افزایش ۱۸۸ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش کالاخبر، حجم معاملات ماهانه بازار گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران در بهمن سال ۱۴۰۱ به ۶۲ میلیون و ۸۹۲ هزار و ۹۴۹ ورقه بهادار مبتنی بر کالا بر پایه دارایی‌های ربع سکه و تمام سکه طلا، زعفران، شیشه، سیمان، برنج، زیره سبز و نخود به ارزش نزدیک ۳ هزار و ۴۰۴ میلیارد و ۷۰۵ میلیون تومان رسید.

در معاملات ماهانه، عنوان برتر معاملات به لحاظ حجم به سیمان و به لحاظ ارزش به سکه طلا تعلق گرفت. به عبارت دیگر، ۲۵ میلیون و ۴۲۳ هزار گواهی سپرده سیمان در حالی دست به دست شد که این دارایی پایه با ثبت ارزش بیش از ۲۰.۶۶ میلیارد تومان به لحاظ حجم صدرنشین شد، اما از نظر ارزش معاملات در جایگاه پنجم و پس از ربع سکه، تمام سکه، شیشه و زعفران ایستاد. این دارایی ۴۱ درصد از حجم کل معاملات این ماه را به ثبت رساند.

بعد از سیمان، ربع سکه به لحاظ حجمی با جا به جایی ۱۵ میلیون و ۲۳۱ هزار و ۸۰۰ گواهی سپرده و کسب سهم ۲۴ درصدی از حجم کل معاملات، در جایگاه دوم قرار گرفت و ارزش معاملات این دارایی به بیش از هزار و ۲۵۸ میلیارد تومان رسید. سهم ربع سکه از ارزش معاملات ۳۷ درصد بوده و این دارایی به لحاظ ارزش در جایگاه اول قرار گرفت.

۴ میلیون و ۸۹۱ هزار و ۸۰۰ گواهی سپرده تمام سکه طلا نیز به ارزش نزدیک ۱.۲۱ همت (هزار میلیارد تومان) مورد معامله قرار گرفت و دارایی پایه مذکور در یازدهمین ماه از سال جاری از نظر حجم رتبه چهارم و از نظر ارزش رتبه دوم معاملات را کسب کند. این دارایی پایه ۸ درصد از حجم معاملات و ۳۶ درصد از ارزش معاملات را در بهمن از آن خود کرده بود.

معامله ۱۳ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۵۶۴ گواهی سپرده زعفران ارزشی بیش از ۴۴۹ میلیارد تومان را رقم زد و این دارایی با سهم ۲۱ درصدی از کل حجم معاملات بعد از سیمان و ربع سکه در جایگاه سوم قرار است و از نظر ارزشی با کسب سهم ۱۳ درصدی ازارزش کل جایگاه چهارم را از آن خود کرد.

ارزش معامله ۳ میلیون و ۹۶۳ هزار و ۶۲۸ گواهی سپرده شیشه نیز از رقم ۴۶۰ میلیارد تومان فراتر رفت. همانگونه که ذکر شد این دارایی از نظر ارزش معاملات با کسب سهم ۱۳ درصدی جایگاه سوم را از آن خود کرد.

در ماه مورد بررسی در نماد معاملاتی برنج نیز ۷۴ هزار و ۵۷۸ گواهی سپرده میان معامله گران دست به دست شد و ارزش بیش از ۵.۸ میلیارد تومان را در پی داشت.

در نماد معاملات زیره سبز نیز در مجموع ۵۶۵ ورقه بهادار مبتنی بر کالا دست به دست شد و ارزش بیش از ۹۴ میلیون تومان را رقم زد.

در بهمن ۱۴۰۱ و بر پایه دارایی نخود نیز در مجموع ۱۴ گواهی سپرده معامله شد و ارزش نزدیک ۴۵۰ هزار تومانی را به ثبت رساند.

آمار‌ها همچنین گویای آن است که در مجموع ۱۱ ماهه نخست امسال ۷۶۶ میلیون و ۸۱۰ هزار و ۲۲۸ گواهی سپرده کالایی به ارزش بیش از ۲۴ هزار و ۷۶۴ میلیارد تومان میان معامله گران دست به دست شد. در ۱۱ ماه نخست سال گذشته، ۲۳۲ میلیون و ۲۴ هزار و ۶۳۷ گواهی سپرده کالایی به ارزش نزدیک ۸ هزار و ۵۸۷ میلیارد تومان دست به دست شده بود. بررسی‌ها در ۱۱ ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته از لحاظ حجم، افزایش ۲۳۰.۵ درصدی و از لحاظ ارزش، افزایش ۱۸۸ درصدی را نشان می‌دهد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر