بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۱
محمد جواد عبدالهی، مدیر تحلیل کارگزاری بانک شهر به سوالات بورس نیوز پاسخ داد؛

انباشت رشد دلار شاخص کل را وادار به رکوردزنی کرد

انباشت رشد دلار شاخص کل را وادار به رکوردزنی کرد
امروز ۶ اسفند ۱۴۰۱ شاخص کل بورس بیشترین رشد درصدی تاریخ خود را رقم زد، اما به گقته بعضی از کارشناسان در حقیقت اتفاق خاصی نبود و نباید خیلی هیجان زده شد.
کد خبر : ۲۶۷۶۴۰

انباشت رشد دلار شاخص کل را وادار به رکوردزنی کرد

۱. بیشترین رشد شاخص کل در سال را چطور ارزیابی می‌کنید؟

امروز شاخص کل بورس بیشترین رشد درصدی تاریخ خود را رقم زد، اما در حقیقت اتفاق خاصی نبود و نباید خیلی هیجان زده شد. دلار در تعطیلات آخر هفته بیش از ۱۰درصد رشد کرد و بعد از راه اندازی بازار مبادله طلا و ارز و تقویت وابستگی چشم انداز سودآوری صنایع به دلار بازار آزاد در حقیقت رشد نزدیک به ۵درصد شاخص کل در روز جاری تاثیر انباشت رشد دلار در دو روز تعطیلی بازار بوده است و این رشد کاملا طبیعی بود.


۲. برای سه ماه ابتدای سال آتی بازار را چطور می‌بینید؟


بعد از شکست زودهنگام سیاست دلار دستوری ۲۸۵۰۰ تومانی و فروش ارز صنایع بورسی در بازار مبادله ارز که در واقع نرخ شناور دارد یک سد بزرگ در راه رشد بورس برداشته شد. علی رغم اختلاف نرخ بالای سامانه مبادله ارز و نرخ دلار آزاد و عقب ماندن رشد روزانه این نرخ از دلار بازار آزاد، غیر دستوری بودن کشف نرخ در این سامانه چشم انداز بازار را مثبت کرده است. سرعت رشد نرخ دلار بازار آزاد در روز‌های گذشته بسیار بالا بوده و بعد از تثبیت در یک محدوده مشخص می‌توان انتظار نزدیکتر شدن نرخ بازار مبادله ارز به دلار آزاد را داشت. با چشم انداز دلار ۴۵ تا ۵۰ هزارتومانی صنایع در سال آینده سودآوری برآوردی صنایع مختلف نشان از فاصله زیاد قیمت‌های فعلی در بازار سهام با ارزش ذاتی آن‌ها دارد که البته بازار برای رشد نیازمند به دیده شدن اثرات نرخ دلار در گزارش‌های ماهیانه و فصلی می‌باشد که تا سه ماه ابتدای سال آینده با انتشار این گزارشات و رشد نرخ‌های فروش، چشم انداز بازار همچنان صعودی خواهد بود و به نظر می‌رسد شاخص به محدوده سقف تاریخی خود برسد. البته تعیین تکلیف نرخ گاز خوراک و سوخت و ریسک‌ها و اتفاقات سیاسی نیز در طی این مسیر تاثیرگذار خواهد بود.


۳. کدام صنایع بهترین گزینه برای سرمایه گذای در فصل بهار سال آینده هستند؟

با چشم انداز دلار ۴۵ تا ۵۰ هزار تومانی در واقع می‌توان گفت عمده صنایع بورسی ارزنده بوده و پتانسیل رشد دارند، اما بحث تقدم و تاخر این رشد است. با توجه به سرکوب دلار نیما در یکسال گذشته طبیعتا صنایع دلاری مثل فلزات اساسی، پتروشیمی و سایر صنایعی که مستقیما نرخ فروش یا ارئه خدمات دلاری دارند در رشد بازار پیشتاز خواهند بود و با یک تاخیر زمانی این رشد سراغ صنایع ریالی بدون قیمت گذاری دستوری و در آخر صنایع مشمول قیمت گذاری دستوری خواهد رفت. چرا که با رشد هزینه‌های تولید ناشی از رشد نرخ ارز و تورم، با افزایش بهای تمام شده در صنایع ریالی، این شرکت‌ها نیز به سراغ افزایش نرخ محصولات خواهند رفت.

۴. برخی معتقدند که بازار در اردیبهشت ماه سقف تاریخی خود را می‌شکند نظر شما چیست؟


با محاسبه سودآوری سال آینده عمده شرکت‌های بورسی با چشم انداز دلار مبادله ایی ۵۰ هزار تومانی می‌توان متوجه شد که با توجه به نسبت‌های قیمت به سود تعادلی، کلیت بازار پتانسیل یک رشد ۳۰% را خواهد داشت که در محدوده سقف قبلی شاخص یا کمی بالاتر از آن قرار می‌گیرد. در زمان رسیدن به سقف قبلی، انتظارات از نرخ ارز، تورم، نقدینگی و شرایط سیاسی، شکست یا عدم شکست سقف تاریخی شاخص کل را مشخص می‌کند، اما بهرحال درگیر شدن با اعداد و مقاومت‌های ذهنی شاخص کل در شرایطی که بازار‌های موازی با دلار بالای ۸۰ هزار تومانی قیمت گذاری شده اند عقلانی نبوده و با وجود انتظارات تورمی قوی در اقتصاد کشور، بازار سهام نیز دیر یا زود خود را با انتظارات شکل گرفته در بازار‌های دیگر تطابق خواهد داد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کدام گروه ها پیشتازان این هفته خواهند بود؟
فعالان بازار سرمایه برای هفته جاری پیش‌بینی کردند:

کدام گروه ها پیشتازان این هفته خواهند بود؟

کدام صنایع گزینه های مناسب سرمایه گذاری هستند؟
میلاد موسوی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

کدام صنایع گزینه های مناسب سرمایه گذاری هستند؟

دلار ۵۰ هزارتومانی در بازار چه می‌کند؟
سلمان نصیر زاده، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

دلار ۵۰ هزارتومانی در بازار چه می‌کند؟

ارسال نظر
نظرات بینندگان
م
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۲
وقتی روحانی اعتماد را از بورس گرفت دیگر مردم به این بازار اعتماد نمی کنند...بازار دوباره ریزش خواهد کرد
ننگ بر این دولت دزد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
شاخص میتونه 3-4 روزه قله 2/100 رو بزنه ولی خیلی از سهام هنوز در 50 تا 90 درصد ضرر نسبت به قله قبلشون خواهند بود. شاخص مثل مدیران و مسئولین قلابیه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
یکی هم از مسئولین .. رانتزدایی کنه. به اسم واگذاری سهام خودروسازان سهام را در قیمتهای بالا به مردم فروختند و بعد نزول دادند ..همش میگن تا اخر سال واگزاری انجام میشه ولی معلوم نیست کدوم سال منظورشونه.