بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:

بازدهی منطقی بازار سرمایه در روزهای پایانی سال

بازدهی منطقی بازار سرمایه در روزهای پایانی سال
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: طبق برآورد‌های انجام شده، بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ و در روز‌های پایانی سال بازدهی معقول و منطقی را در اختیار سهامداران قرار خواهد داد.
کد خبر : ۲۶۷۶۷۵

بازدهی منطقی بازار سرمایه در روزهای پایانی سال

به گزارش بورس نیوز، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص معاملات پُر نوسان بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: به طور طبیعی بازار سرمایه و شاخص‌های بورسی تاثیرپذیر از عوامل متعدد هستند.

وی افزود: اگر پس از ریزش بازار، سایر عوامل تاثیرگذار بر معاملات بورس با تغییر همراه نمی‌شدند، به طور حتم شاهد روند رو به رشد و ایجاد ثبات در معاملات بازار سهام بودیم.

عشقی ادامه‌داد: در سال ۱۴۰۱ عوامل بنیادین تاثیرگذار بر بازار سرمایه نه فقط در ایران، بلکه در دنیا دچار فراز و نشیب‌های زیادی شدند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه این موضوع یکی از دلایلی بود که در سال ۱۴۰۱ باعث ایجاد نوسانات شدید در معاملات بازار شد، خاطرنشان کرد: در این زمینه قیمت‌های جهانی رشد سریعی را در ابتدای سال داشتند و بعد از آن ریزش را تجربه کردند.

وی بیان کرد: همچنین در حوزه داخلی، نرخ بهره نوسان داشت و تصمیمات متعددی در این زمینه اتخاذ شد که همه این عوامل در کنار یکدیگر باعث شد تا بازار به آن ثبات واقعی که به دنبال آن بودیم دست پیدا نکند.

عشقی با تاکید بر اینکه همه تلاش ما ایجاد ثبات در بازار و عوامل تاثیرگذار برآن بود، گفت: این ثبات در بازار ایجاد شد، اما اینکه شاخص بورس به صورت ممتد رشد کند ناشی از عوامل بنیادینی است که این عامل نوسانات زیادی را تجربه کرده بودند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه‌داد: طبق برآورد‌های انجام شده، بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ و در روز‌های پایانی سال بازدهی معقول و منطقی را در اختیار سهامداران قرار خواهد داد.

وی معتقد است که بازار سهام از ابتدای سال تاکنون بازدهی منطقی داشته است.

عشقی تاکید کرد: شاخص بورس در روز‌های نخست سال جاری تاکنون که در محدوده یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحدی قرار دارد، با وجود همه فراز و نشیب‌ها به بازدهی حدود ۳۰ درصدی دست پیدا کرده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به علت عقب ماندگی بازار سهام نسبت به سایر بازار‌های سرمایه‌گذاری و نیز عدم تاثیرپذیری شاخص بورس از رشد نرخ دلار اشاره و اعلام کرد: این موضوع باید توسط تحلیگران بررسی شود و افراد تحلیلگر دیدگاه‌های مختلفی درباره عوامل تاثیرگذار بر بازار دارند.

وی اضافه‌کرد: متغیر‌های مختلفی بر معاملات بازار اثرگذار هستند. گاهی حرکت بازارسرمایه همسو و همزمان با حرکت سایر بازار‌ها نیست و دارای تقدم و تاخری خواهد بود.

عشقی ادامه داد: علاوه بر متغیر نرخ دلار که در چند وقت گذشته با رشد همراه بوده، متغیر‌های دیگری هم بر بازار تاثیرگذار هستند، در این راستا به صورت همزمان نرخ جهانی و نرخ بهره نوساناتی را تجربه کرد که برآیند این مسایل تاثیر خود را بر بازار سرمایه می‌گذارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر