بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۸
زنگ معاملات اولین صندوق بخشی به صدا درآمد
با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیرعامل شرکت بورس تهران در محل این شرکت، زنگ آغاز معاملات اولین صندوق بخشی (Sector Fund) مختص به پتروشیمی به صدار درآمد.
کد خبر : ۲۶۷۶۹۵

زنگ معاملات اولین صندوق بخشی به صدا درآمد

بورس نیوز:

صندوق‌های بخشی (Sector Fund) سال‌ها است در دنیا فعالیت خود را شروع کرده‌اند. این صندوق‌ها عمده دارایی خود را به سرمایه‌گذاری در صنعت مشخصی از بازار اختصاص می‌دهند. کارگزاری آگاه با هدف شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در گروه محصولات شیمیایی، اقدام به تاسیس صندوق بخشی شیمیایی با نماد "پرتوآگاه" کرده است که می‌تواند راهکاری مطمئن برای علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در صنعت شیمیایی فراهم کند. طبق امیدنامه و اساسنامه صندوق، حداقل ۷۰ درصد از دارایی آن به سهام صنعت شیمیایی و حداکثر تا ۱۰ درصد از منابع به سایر صنایع اختصاص داده می‌شود. از این رو شرکت سبدگردان آگاه، پذیره‌نویسی اولین صندوق بخشی ایران را از تاریخ ۲۳ بهمن ماه آغاز کرده بود. صندوق بخشی پتروشیمی آگاه با نماد «پتروآگاه» از طریق سامانه معاملاتی تمامی کارگزاری‌ها معامله می‌شود و علاقمندان برای سرمایه‌گذاری در آن تنها باید به سامانه معاملاتی خود در کارگزاری مراجعه کنند. 

محمدرضا سرافراز، مدیرعامل شرکت کارگزاری آگاه در واکنش به این پرسش که چطور صنعت پتروشیمی برای "پتروآگاه" انتخاب شد، گفت: در بازار سرمایه معمولا بازده صنعت پتروشیمی از شاخص کل بازار بورس بالاتر بوده است. بنا بر همین موضوع و با توجه به نیاز بازار به صندوق های بخشی و همچنین توان تحلیلگری کارگزاری آگاه، ما تصمیم بر ایجاد یک صندوق در صنعت پتروشیمی گرفتیم تا علاقه مندان به سرمایه گذاری در این صنعت با خیال آسوده تری کسب سود کنند.

بیشتر بخوانید: زیرساختی برای توسعه صندوق در صندوق ها (FOF)


در همین راستا مهدی گودرزی، عضو هیئت مدیره کارگزاری آگاه در حاشیه مراسم آغاز معاملات اولین صندوق بخشی بازار سرمایه با نماد "پتروآگاه" بیان کرد: صندوق های بخشی نسبت به صندوق های سهامی که دارای ریسک بیشتری هستند گفته و توصیه می‌شود سرمایه گذاران با مدیریت ریسک مناسب اقدام به خرید سهام این صندوق ها کنند.
 

 

تا کنون پنج صندوق سرمایه‌گذاری معرفی شده است


مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم رونمایی از این صندوق با نماد "پتروآگاه" (سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی) در بورس تهران گفت: در راستای راهبردی که در بازار سرمایه برای توسعه کمی و کیفی نهاد‌های مالی داشتیم، از سال گذشته پیگیر تنوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری بودیم. 
او با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون پنج نوع صندوق جدید تأسیس کردیم، گفت: صندوق مختص اوراق دولتی، صندوق الگوریتم، صندوق تضمین اصل سرمایه، صندوق املاک و مستغلات و صندوق بخشی که آخرین نوع از پنج نوع صندوق عرضه شده است؛ ضمن آنکه هدف از معرفی این صندوق‌ها تناسب بورس با نیاز مشتریان و پاسخ به همه ذائقه‌های موجود در بازار است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: بسیاری از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در یک حوزه هستند و در عین حال نمی‌خواهند ریسک تک سهم بودن را تحمل کنند، بر این اساس امید است با تأسیس صندوق بخشی، این امکان برای آن‌ها فراهم شود و بتوانند با هرگونه سلیقه و هر میزان از ریسک در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری کنند. البته پیش از این ما صندوق پالایش را داشتیم، اما در اصل این صندوق تغییر ماهیت داده بود و از ابتدا کارکرد یک صندوق بخشی را نداشت.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: امید است صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی مختص سایر صنایع هم راه‌اندازی شود و سال آینده با کمک این ابزار مالی، صندوق‌های دیگری داشته باشیم. همچنین امید است این ابزار به تأمین مالی شرکت‌ها و کاهش ریسک معاملات به ویژه برای سهامدارانی که وقت و انرژی کافی یا سواد مالی برای خرید و فروش سهام ندارند، کمک کند.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
ارسال نظر