بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
حسن حسین‌نیا، کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد:

بورس از تورم و رشد کلیت اقتصاد جامانده است

بورس از تورم و رشد کلیت اقتصاد جامانده است
در صنعت خودروسازی اخباری خوبی منتشره شده است و با محقق شدن آن می‌تواند منجر به تحولی در گروه خودرو شود. اگر چنانچه قیمت‌گذاری دستوری از این صنعت حذف شود خودروسازی دچار تحول خوب و اساسی خواهد شد.
کد خبر : ۲۶۷۷۲۱

صنعت خودرو را در نظر بگیرید

بورس نیوز:

حسن حسین‌نیا، کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: با توجه به تورم حاکم بر اقتصاد و انتظار تورمی که همچنان بالا قرار دارد روند مثبت می‌تواند، ادامه پیدا کند. البته این موضوع تنها در شرایطی محقق می‌شود که قوانینی که وضع یا اجرا می‌شود، حاشیه سود شرکت‌ها را تهدید نکند تا بتوان انتظار داشت همچنان شاهد رشد بازار باشیم. عوامل بسیاری برای تعیین روند نیمه دوم اسفند باید بررسی شود؛ در معاملات روز قبل به‌جز سهام صادرات محور تا حدودی شاهد ریزش بودیم، افزایش عرضه را هم تجربه کردیم هم‌زمان باید در نظر داشت سیاست دولت و به‌طور خاص برنامه‌های وزارت صمت برای ثبت‌نام خودرویی خارجی و ثبت‌نام بدون قرعه‌کشی خودروسازان می‌تواند منجر به جذب نقدینگی باشد و بخشی از نقدینگی بازار احتمالاً خارج شود و به این سمت حرکت کند.

 

استقبال از دلار محورها


وی در پاسخ به موضوع رشد قیمتی سهام چنین گفت: بی‌شک در شرایط فعلی دلار محور‌ها و آن دسته از سهام که از افزایش نرخ دلار منتفع می‌شوند در اولویت برای بازدهی قرار دارند. البته امیدوارم با توجه به بحث ارزندگی، ارزش جایگزینی شرکت‌ها همچنین بالا رفتن بهای تمام‌شده و فروش شرکت‌ها شاهد رشد تدریجی کلیت بازار نیز باشیم.


صنعت خودرو را در نظر بگیرید


این فعال بازار سرمایه بیان کرد: درباره سال ۱۴۰۲ و به‌طور خاص نیمه اول آن باید گفت تنها انتظارات در حد همان رشد قیمتی است. بورس از تورم و رشد کلیت اقتصاد جامانده است، این عقب‌افتادگی بی‌شک در برهه زمانی مختلف و به‌ویژه در نیمه ابتدای ۱۴۰۲ تا حدودی جبران می‌شود. همواره در بلندمدت تعادل نسبی بین ارزش بازار‌ها رخ می‌دهد که این موضوع برای بورس هم رقم می‌خورد. کلیت بازار امکان رشد را دارد و این امکان میان صنایع مختلف حالت چرخشی به خود می‌گیرد. البته که اولویت با صنعت پتروشیمی، پالایشی، معدن و فلزات است به نظر اتفاقات خوبی برای این صنایع رخ می‌دهد. البته در صنعت خودروسازی هم اخباری خوبی منتشره شده است و با محقق شدن آن می‌تواند منجر به تحولی در گروه خودرو شود.


تحول بزرگ در صنعت خودرو رخ می‌دهد


حسین‌نیا با اشاره به واردات خودرو عنوان کرد: خودروسازان بزرگ هم با این موضوع درگیر هستند، ولی بیشترین تأثیرپذیری خارج از بحث واردات خودرو مربوط به قیمت‌گذاری دستوری است. اگر چنانچه قیمت‌گذاری دستوری از این صنعت حذف شود خودروسازی دچار تحول خوب و اساسی خواهد شد. البته که بحث واردات خودرو تا حدودی در سودآوری این گروه تأثیرگذار است، اما تأثیر شگفت و ادامه‌داری نخواهد بود. از طرفی برای خروج شمول خودروسازان از قیمت‌گذاری دستوری اختلافات میان نهاد‌های تصمیم گیر زیاد است؛ از سوی دیگر نظری قاطع (شورای رقابت بر تصمیم خود مصر است، شورای عالی بورس هم بر تصمیم خود مصمم هستند) شنیده نشده است همچنین هیئت‌مدیره خودروسازان بزرگ هم احتمالاً منفعل عمل کردند. یعنی اقدامی که باید از طرفیت سهامداران (ذینفعان اصلی هستند) انجام می‌دانند را انجام ندادند و بیشتر در انتظار تصمیم شورای عالی بورس و شورای رقابت بودند. گویا هیئت‌مدیره یا مدیران خودروسازان درزمینهٔ سودآوری و سود سازی شرکت‌ها احساس مسئولیت نکرده‌اند.


کلام آخر


وی در پایان به بورس نیوز گفت: برای سرمایه‌گذاری توصیه می‌شود که دور از هیجان این کار صورت گیرد، پرتفوی خود را جدای اینکه پر از سهام یا هر دارایی دیگری باشد نباید به‌صورت شتاب‌زده تبدیل به دیگر دارایی کنند. باید با تفکر بیشتر، به درو از تعصب و با کمترین ریسک عمل کنند. چراکه متناسب با بازدهی بازار‌ها ریسک هم به‌تبع آن افزایش پیدا می‌کند میان ریسک و بازدهی رابطه مستقیم وجود دارد. درنتیجه باید مدیرت ریسک هم صورت گیرد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کدام گروه ها پیشتازان این هفته خواهند بود؟
فعالان بازار سرمایه برای هفته جاری پیش‌بینی کردند:

کدام گروه ها پیشتازان این هفته خواهند بود؟

اقتصاد دستوری باعث کوچک شدن تولید ناخالص داخلی می‌شود
علیرضا توکلی کاشی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

اقتصاد دستوری باعث کوچک شدن تولید ناخالص داخلی می‌شود

ایران خودرو در سال آینده سودده میشود
با قیمت گذاری صحیح و عرضه در بورس کالا؛

ایران خودرو در سال آینده سودده میشود

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳
بنظرم بجای قیمت گذاری دستوری، باید به خودروسازان خارجی اجازه داده شود که وارد ایران شوند و محصولات خود را بدون واسطه و با نرخ یکسان جهانی در بازار ایران بفروش برسانند و خودروهای هیبرید و برقی را گسترش دهند و گرنه در اندک زمانی شاهد پراید یک میلیارد تومانی خواهیم بود که باعث افزایش خرید خودرو و افزایش نقدینگی و افزایش مصرف بنزین و آلودگی خواهیم بود که عوارض جدی برای کشور ایجاد می کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
این کارشناسنان صفا یک چیزی شنیدند که خودرو را از قیمت گذاری دستوری خارج کنیم بعدش و اثراتش و....چه می شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۱
سهام ما هنوز به فیمتهای 3 سال قبل نرسیده بسکه مسئولین و مدیران کشور همگی از دم دزدن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸
من سه سال است که سهام خودرو دارم. الان هم تو ضررم . اما یک نفر سه یا چهار ماه پیش سهام خودرو خریده ارزش پولش دو برابر شده است.
پس نتیجه : شما تر.وریست هستید و غرب و امریکایی ها راست میکگند که شما تر.وریست هستید.