بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۳
جنگ میان روسیه و اوکراین خود عامل رشد نرخ دلار است
نمی‌توان برای التهاب در بازار ارز تنها عوامل اقتصادی را دخیل دانست و موضوع شایعات موضع‌گیری ایران در جنگ اروپا که کشورمان را در تقابل با اروپا و آمریکا قرار می‌دهد، نادیده گرفت. معتقدم که بخشی از التهاب و اختلاف قابل‌توجه نسبت به رشد حجم نقدینگی و یا شاخص برابری قدرت خرید فضای غیرمعمول سیاسی و نظامی را ایجاد کرده است.
کد خبر : ۲۶۷۹۰۴

جنگ میان روسیه و اوکراین خود عامل رشد نرخ دلار است

بورس نیوز:

 برجام شامل تعهدات ایران برای کاهش برنامه هسته‌ای خود (شامل محدود کردن تعداد سوخت هسته‌ای، تعلیق برخی فعالیت‌های هسته‌ای و مدیریت و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای) و تعهدات جهانیان برای رفع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران است.

اخبار مثبت برجامی یکطرفه است


فردین آقابزرگی، کارشناس ارشد بازار سرمایه تشریح کرد: با توجه به اخبار، شواهد موجود و سابقه تاریخی در مورد برجام بیشتر صحبت‌ها و رویکرد‌های مثبت صرفاً از داخل کشور شنیده می‌شود. معتقدم که این دست اظهارنظر‌ها بیشتر در راستای کنترل، مدیریت و بهبود انتظارات تورمی و نگاهی به کنترل بازار ارز بوده ابعاد و مفروضات آن البته گسترده است. این مفروضات را می‌توان به ۳ شکل توافق، عدم توافق و بلاتکلیفی دسته‌بندی کرد. محتمل‌ترین حالت شرایط بلاتکلیفی است چراکه هر دو طرف مذاکره‌کننده از مواضع یکدیگر مطلع هستند. طرف غربی به دنبال خنثی کردن بخشی از فعالیت‌های ایران که بیشتر مرتبط با اقدامات هسته‌ای است و ایران از طرف دیگر همان‌طور که مسئولان می‌گویند حاضر به عقب‌نشینی از مواضع و طرح‌ریزی‌های انجام‌شده، نیست.


آزادی منابع ارزی تا زمانی که متغییر‌های اقتصادی اصلاح نشود بی فایده است


وی ادامه داد: متأسفانه بیشتر فعالین بازار سرمایه ۱۰ سال است که درباره برجام تحقیق می‌کنند. تمام همکارانم بر این باورند که منابع ارزی حاصل از صادرات و دارایی‌های بلوکه‌شده آزاد می‌شود؛ اما تا زمانی که متغیر‌های اقتصادی (نرخ تورم، نرخ رشد اقتصادی و نرخ رشد حجم نقدینگی) اصلاح نشود، نباید انتظار کاهش نرخ ارز را داشت و فضای کسب‌وکار مستعد (سرمایه با این متغیر‌ها در حال فرار است) سرمایه‌گذاری شود؛ بنابراین حصول توافق در هر قالبی حتی برجام تنها جرقه کوتاه‌مدت و شک مثبتی در فضای اقتصادی است، اما اثرات میان و بلندمدت آن بستگی به سیاست‌های داخلی دارد که تا چه میزان با قوانین غربی‌ها مطابقت خواهد داشت.


اشتیاق به سفته بازی از دیگر دلایل التهاب بازار ارز


این فعال بورسی اظهار داشت: عمده دلیل التهاب و نوسان در بازار ارز مربوط به متغیر‌های کلان اقتصادی (نرخ تورم، نرخ رشد حجم نقدینگی، کسری بودجه دولت، ناتارازی دولت به‌عنوان بنگاه بزرگ اقتصادی در کشور) است. از فروردین ۱۳۹۰ تا دی ۱۴۰۱ شاخص برابری قدرت خرید درواقع شاخص قیمت ۱۲ برابر رشد داشته، حجم نقدینگی کشور ۱۸ برابر و قیمت دلار در بازار آزاد حدوداً ۴۵ برابر شده است. این رشد دلار با ساختار و متغیر‌های اقتصادی همخوانی ندارد حداکثر باید متناسب با حجم نقدینگی ۱۸ برابر رشد می‌کرد. اشتیاق به سفته‌بازی و خروج سرمایه به دلیل قیمت‌گذاری دستوری در بازار ارز، اختلاف قیمت میان ارز دستوری و ارزش واقعی ارز که منجر به تقاضای کاذب شده است. این تقاضای کاذب بخشی برای خروج سرمایه از کشور است چراکه محیط کسب‌وکار ایران مطلوب سرمایه‌گذاری نیست این محیط حتی برای افراد داخلی هم، در حد مورد انتظار نیست. باید گفت که قوانین و زیرساخت‌ها به‌قدری تغییر می‌کند و متناقض است که گا‌ها باعث ضرر و زیان شرکت‌ها و مدیران عامل آن‌ها می‌شود.


واقعیت را نباید منکر شد


آقابزرگی افزود: بنابراین این تقاضای فعلی منابعی است که برای خرید ملک به دیگر کشور‌ها می‌رود یا صرف تأمین ارز ورود کالا‌های غیرضروری می‌شود. دراین‌بین باید به شرایط نظامی (جنگ روسیه و اوکراین) و سیاسی هم اشاره کرد، هنگامی‌که به هر نوعی حمایتی از هر طرف حاضر در جنگ صورت گیرد، وضعیت غیرمعمول نظامی و سیاسی را رقم می‌زند. با فاجعه ۱۱ سپتامبر تمام بازار‌ها مالی سقوط کرد کامودیتی‌ها، قیمت نفت و نرخ ارز در بعضی از کشور‌ها بالا رفت. چطور باید انتظار داشت که با صحبت رئیس‌جمهور (تا چهار ماه قبل دلار صعودی نبود و الان در حال صعود است.) دلار به ثبات برسد، همین مناقشه در اروپا خود می‌تواند یکی از دلایل التهاب در بازار ارز باشد، نباید واقعیت را منکر شد و درباره آن صحبت نکرد.


جنگ میان روسیه و اوکراین خود عامل رشد نرخ دلار است


وی در پایان به بورس نیوز گفت: نمی‌توان برای التهاب در بازار ارز تنها عوامل اقتصادی را دخیل دانست و موضوع شایعات موضع‌گیری ایران در جنگ اروپا که کشورمان را در تقابل با اروپا و آمریکا قرار می‌دهد، نادیده گرفت. معتقدم که بخشی از التهاب و اختلاف قابل‌توجه نسبت به رشد حجم نقدینگی و یا شاخص برابری قدرت خرید فضای غیرمعمول سیاسی و نظامی را ایجاد کرده است. باید در شرایط آرامش و صلح صرفاً به مشخصه‌های اقتصادی تکیه کرد الان این شرایط مهیا نیست.

انتهای متن 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مشکل قیمت دلار با ایجاد بازار و سامانه حل نمی‌شود
پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

مشکل قیمت دلار با ایجاد بازار و سامانه حل نمی‌شود

انباشت رشد دلار شاخص کل را وادار به رکوردزنی کرد
محمد جواد عبدالهی، مدیر تحلیل کارگزاری بانک شهر به سوالات بورس نیوز پاسخ داد؛

انباشت رشد دلار شاخص کل را وادار به رکوردزنی کرد

ارسال نظر