بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶
در شرکت بورس تهران مطرح شد؛

رقم کسری بودجه واقعی نیست

رقم کسری بودجه واقعی نیست
۴۷۶ همت کسری بودجه در لایحه آمده است که به نظر کارشناسان عدد واقعی نیست. در کشور‌های فروشنده نفت باید کسری بودجه بدون میزان درآمد حاصله محاسبه شود. همچنین این کارشناسان معتقدند که با توجه به چند نرخی بودن قیمت ارز در کشور باید گفت که سیاست دولت بر این است که نرخ آن را به قیمت بازار آزاد نزدیک کند.
کد خبر : ۲۶۸۰۱۵

بورس نیوز:

رسول سعدی، دبیر کل کانون نهاد‌های سرمایه گذاری ایران در نشست تخصصی بررسی مصوبه کمیسیون تلفیق درباره بودجه بیان کرد: بودجه برنامه مالی یک ساله دولت است، به همین خاطر تحلیل و بررسی آن به فعالین بازار سرمایه برای پیش‌بینی هرچه بهتر بورس کمک می‌کند.


رقم کسری بودجه واقعی نیست

در ادامه این نشست محمد قاسمی، قائم مقام سابق مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: بودجه در ایران صرفاً سیاست مالی نیست. باید گفت که تغییرات کلان ارزی، تجاری، پولی و ... دلیل توجه به آن است. البته که همچنان فرایند بررسی لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی ادامه دارد و باید اشاره کرد که احتمال تغییر اعداد و ارقام ارائه شده وجود دارد. طبق مصوبه کمیسیون تلفیق حداقل نیم درصد از ارزش صادرات مواد خام و نیمه خام به عنوان عوارض صادراتی اخذ می‌شود. البته در صورت سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تحقیق و توسعه و تکمیل زنجیره ارزش با تایید دبیرخانه شورای راهبردی فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان موضوع ماده ۸ قانون جهش تولید دانش‌بنیان به عنوان اعتبار مالیاتی لحاظ می‌شود. 

رقم کسری بودجه واقعی نیست

رقم کسری بودجه واقعی نیست 

وی اظهار داشت: ۴۷۶ همت کسری بودجه برآورد شده است که عدد واقعی نیست. در کشور‌های فروشنده نفت باید کسری بودجه بدون میزان درآمد حاصله محاسبه شود. با توجه به چند نرخی بودن قیمت ارز در کشور باید گفت که سیاست دولت بر این است که نرخ آن را به قیمت بازار آزاد نزدیک کند. اما این که کدام مبنا قرار می‌گیرد هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. همچنین اگر دولت در سیاست ارزی خود موفق باشد و بتواند انتظارات تورمی را کاهش دهد، مشوق‌های صادراتی هم ایجاد خواهد شد. همچنین بر اساس اسناد لایحه بودجه سال آینده، انتشار اوراق در تیم سازمان برنامه و بودجه برای تامین مالی نامطلوب به نظر می رسد. تملک دارایی های مالی دولت نیز معادل ۴۹,۵ درصد رشد داشته که  چندان قابلیت تخقق ندارد. در  لایحه بودجه، نرخ ارز به قیمت تراز کننده بودجه تبدیل شده و آسیب ایجاد می کند. نرخ حقوق گمرکی و نرخ ارز حقوق گمرکی نیز دارای اشکال است و اثر گذار بر تورم بوده و با نرخ روز هماهنگی ندارد بنابراین نرخ ارز مبنا باید تغییر کند.


رقم کسری بودجه واقعی نیست

این پژوهشگر اقتصادی ادامه داد: نرخ صادرات برای هر محصولی متفاوت است، نمی‌توان تمام ارز حاصل از صادرات را با یک نرخ قیمت گذاری کرد. دولت در قیمت گذاری ارز ناشی از فروش نفت مختار است، اما باید نرخ دلار دیگر کسب و کار‌ها با ساز و کار مناسب اقتصادی قیمت گذاری شود. بی شک دولت به دنبال تک نرخی شدن ارز است، اما شرایط اقتصادی عادی نیست. درباره تراز بودجه نیز باید گفت که ۶۷ درصد از محل درآمدها، ۴۶ درصد از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و ۶ درصد از محل واگذاری دارایی‌های مالی برنامه ریزی شده است. البته که نرخ تراز کننده بودجه به‌طور دقیق محاسبه نمی‌شود و این موضوع به ساختار، منابع و مصارف مرتبط است. در ایران ۸۵ دلار برای هر بشکه نفت، نرخ بالایی بوده و این آسیب همچنان ۵ دهه است که در کشور دیده می‌شود. نرخ ارز در مرحله اجرای بودجه باید متغییر سیاست‌های بودجه‌ای باشد. 

انتظارات تورمی اشتیاق سفته بازی را افزایش داده است

قاسمی در پایان تبیین کرد: متغیر‌ها و سیاست‌گذاری‌های پولی رشد نقدینگی، تورم و انتظارات تورمی را بالا می‌برد که این عوامل اشتیاق به سفته‌بازی را افزایش می‌دهد. وی در پاسخ به سوالی درباره گرانی بنزین چنین بیان کرد که پیشنهادی برای گران شدن بنزین نه از جانب دولت و نه از جانب مجلس ارائه نشده است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
شفافیت در معاملات بورس مورد حمایت دولت و مجلس
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ گفت:

شفافیت در معاملات بورس مورد حمایت دولت و مجلس

اقتصاد دستوری باعث کوچک شدن تولید ناخالص داخلی می‌شود
علیرضا توکلی کاشی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

اقتصاد دستوری باعث کوچک شدن تولید ناخالص داخلی می‌شود

ارسال نظر