بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
در آخرین هفته معاملاتی اسفندماه معامله شد؛

افزایش ۷۴ درصدی حجم دادوستد‌ها در فرابورس

افزایش ۷۴ درصدی حجم دادوستد‌ها در فرابورس
پرونده چهارمین هفته معاملاتی اسفندماه ۱۴۰۱ با ثبت رشد ۲۹.۴ درصدی ارزش معاملات فرابورس و افزایش ۷۴ درصدی حجم دادوستد‌ها بسته شد.
کد خبر : ۲۶۸۴۴۷

افزایش ۷۴ درصدی حجم دادوستد‌ها در فرابورس

به گزارش بورس نیوز، بازار‌های فرابورس در هفته منتهی به ۲۶ اسفندماه میزبان دادوستد‌هایی به ارزش ۳۹۲ هزار میلیارد تومان بودند که این معاملات در جریان تبادل ۵۱ میلیارد ورقه دارایی مالی رقم خورد. بدین ترتیب شاهد رشد ۷۴ درصدی حجم معاملات بودیم.

ارزش معاملات خرد سهام و اختیار سهام در هفته گذشته در حالی به ۱۰ هزار و ۳۵۴ میلیارد تومان افزون شد که این رقم نسبت به ارزش معاملات خرد هفته پیش از آن، بیش از ۲۰ درصد افزایش را نشان می‌داد.

از سوی دیگر شاخص کل فرابورس که در نیمه دوم اسفندماه حرکت صعودی خود را کلید زده بود در این هفته اگرچه با نوساناتی روبه‌رو شد، اما در نهایت توانست با ثبت رشد ۰.۲ درصدی، روی ارتفاع ۲۳ هزار و ۸۴ واحد قرار گیرد.

در واپسین هفته معاملاتی ۱۴۰۱، بازار دوم فرابورس در حالی با ۶۴ درصد افزایش در ارزش معاملات و رسیدن این متغیر به ۴ هزار و ۱۹۵ میلیارد تومان، بیشترین رشد را در بازار سهام فرابورس تجربه کرد که هفته‌ای که گذشت میزبان عرضه اولیه سهام شرکت سیم و کابل ابهر در نماد "بکابل" بود.

در این مدت همچنین بازار اول فرابورس میزبان مبادله سهام به ارزش ۴ هزار و ۲۶۶ میلیارد تومان بود که از رشد ۳۵ درصدی نسبت به هفته پیش از آن حکایت داشت.

گفتنی است، حجم معاملات در بازار‌های اول و دوم فرابورس نیز هر کدام با ۳۶ درصد و ۶۳ درصد رشد به ترتیب به ۶.۲ میلیارد و ۸.۴ میلیارد برگه رسید.

ارزش معاملات به تفکیک بازار‌ها نشان می‌دهد در مدت مورد بررسی بازار پایه با معاملاتی به ارزش ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان همراه بوده و با ثبت رشد ۵۳ درصدی بیشترین ارزش معاملات را در بین بازار‌های سهامی فرابورس به خود اختصاص داد.

بازار مشتقه فرابورس نیز در ادامه مسیر صعودی که پیشتر آغاز کرده بود، هفته معاملاتی منتهی به ۲۶ اسفند را با ۴۳ درصد رشد در ارزش معاملات و ثبت دادوستد‌هایی به رقم ۲۳ میلیارد تومان به پایان برد.

در بازار ابزار‌های نوین مالی فرابورس نیز در هفته گذشته معاملاتی به ارزش ۳۷۸ هزار میلیارد تومان در قالب مبادله ۲۱.۱ میلیارد برگه دارایی مالی رقم خورد که این ارقام به ترتیب بیانگر ۲۸ درصد و ۷۰ درصد رشد بودند.

در این بازار در ۵ روز معاملاتی هفته گذشته، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله رشد قابل توجه ۸۳ درصدی را تجربه کردند تا به این ترتیب و با معامله نزدیک به ۲۱ هزار میلیارد تومان دارایی در این بازار، ارزش معاملات ETF رشد ۲۱۲ درصدی نسبت به روز‌های پایانی ۱۴۰۰ را نشان دهد.

ارزش معاملات اوراق مالی اسلامی نیز در هفته منتهی به ۲۶ اسفند ماه به ۳۵۷ هزار میلیارد تومان رسید که از ۲۷ درصد رشد هفتگی و ۱۳۰ درصد رشد نسبت به سال گذشته حکایت داشت. در این بازار به دنبال از رونق افتادن معاملات مسکن در روز‌های پایانی سال، ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن نیز با ۲۷ درصد افت همراه شده و به ۵۷ میلیارد تومان رسید.

گفتنی است، در هفته‌ای که گذشت ارزش بازار فرابورس نیز با ۰.۵۹ درصد رشد به ۲.۱ میلیون میلیارد تومان بالغ شد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر