بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۲
کد خبر : ۲۶۸۴۶۶

در بخش بازار سرمایه اما سال ۱۴۰۱ را می‌توان سال رکوردها برای غول بازار سرمایه ایران نامید، سالی که برای نخستین بار در تاریخ بازار سرمایه ایران، ارزش بازار هزار هزار میلیارد تومان برای یک هلدینگ به ثبت رسید و البته این سال را هلدینگ خلیج فارس با ارزش بازار ۱۲۰۰ همت به پایان رساند.

ارزش بازار نماد «فارس» به عنوان ارزشمندترین شرکت بازار سرمایه ایران از ۳۲۵ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۴۰۰ به بیش از ۵۳۸ هزار میلیارد تومان رسید و این یعنی بازدهی ۶۶ درصدی این شرکت پیشرو ارزش‌آفرین که توانست در رده‌بندی IMI۱۰۰ با کسب رتبه نخست در سه شاخص «مقدار فروش»، «صادرات» و «بالاترین ارزش بازار»، عنوان شرکت برتر ایران را از آن خود کند.

در بررسی عملکرد این گروه بزرگ در بازار سرمایه که با ۱۵ نماد و ارزش بازاری که به آن اشاره شد، سهمی بیش از ۱۳ درصدی از بازار سرمایه را به خود اختصاص داده، بازدهی «بوعلی» با ۱۶۸ درصد، «شاروم» با ۱۰۹ درصد و «بفجر» با ۱۰۳ درصد خیره‌کننده بوده است.

نکته قابل توجه آنکه، هلدینگ خلیج فارس که بیش از ۴۰ میلیون سهامدار به صورت مستقیم و غیرمستقیم از آحاد مختلف مردم دارد در مجموع بیش از ۹۱ هزار میلیارد تومان سود، در سال ۱۴۰۱ میان سهامداران شرکت مادر و شرکت‌های تابعه تقسیم کرد.

گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس که توسعه صنایع پایین دست در کنار حضور در توسعه بالادست با هدف تأمین و پایداری خوراک را جزو راهبردهای اصلی خود قرار داده است، در سال ۱۴۰۱ برنامه احداث ۱۳ پارک پایین دستی سودآور، ارزش‌آفرین و اشتغال‌آفرین در نوار ساحلی جنوب کشور را آغاز کرد.

از دیگر سو، گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس که برای رسیدن به اهداف مورد نظر خود در تولید و سودآوری، تمرکزی ویژه‌ بر تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام اعم از ابرپروژه‌ها، طرح‌ها و طرح‌های درون مجتمعی کرده است توانست پنج پروژه مهم را در پایان این سال آماده بهره‌برداری رسمی کند که روبان افتتاح این طرح‌ها در هفته‌های آغازین ۱۴۰۲ از سوی مسئولان بریده خواهد شد.

هلدینگ خلیج فارس همچنین در سال ۱۴۰۱ بیش از ۴ میلیارد و ۷۳۷ میلیون دلار ارز حاصل از فروش محصولات را خود را به سامانه نیما و همچنین بازار متشکل ارز ایران عرضه کرد که نسبت به سال قبل از آن افزایشی حدود ۱۰ درصد داشته است.

ناگفته نماند که هلدینگ خلیج فارس در واپسین روزهای سال ۱۴۰۱ موفق شد برای نخستین بار در تاریخ تأسیس این هلدینگ گزارش حسابرسی مقبول و بدون بند و نکات حسابرسی را در کدال منتشر کند، بر اساس این گزارش عملکرد ۶ ماهه منتهی به پایان آذر ۱۴۰۱، سود شرکت اصلی ۲۶۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه و سود تلفیقی بیش از ۲۰ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه داشته است که نشان از عملکرد درخشان حوزه مالی و تولید است.

برگزاری موفق چهارمین نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل و دانش بنیـان در صنعت پتروشیمی، پالایش و پتروپالایشی از سوی گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیش از ۲۰۰ تفاهم‌نامه، موافقت‌نامه و قرارداد به ارزش بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان، برگزاری موفق رویداد پتروفن و حضور موفق و تقدیر شده در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست نیز از دیگر دستاوردهای این هلدینگ بزرگ پتروشیمی در سال ۱۴۰۱ بود.

منبع: شانا

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
غلامحسین
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۴
لعنت خدا بر بورس نیوز