بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸
عرضه دو پالایشگاه شازند و ستاره خلیج فارس در بورس
رئیس سازمان بورس گفت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس از نظر ابعادی، شرکت بزرگی محسوب می‌شود که هنوز به بازار سرمایه ورود نکرده، پالایشگاه شازند نیز هنوز وارد بورس نشده و در آینده این دو شرکت عرضه خواهند شد.
کد خبر : ۲۶۸۲۷۹

عرضه دو پالایشگاه شازند و ستاره خلیج فارس در بورس

به گزارش بورس نیوز، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره اختلاف با مناطق آزاد مبنی بر راه اندازی بورس بین الملل اظهار کرد: بورس‌ها شرکت‌های سهامی عام هستند و اداره شرکت‌های بورس با هیئت مدیره آنهاست.

عشقی ادامه داد: با مناطق آزاد اختلافی نداریم و در شورای عالی بورس با راه اندازی آن موافقت کردیم، اما شروط ۶ گانه‌ای برای صدور مجوز تاسیس قرار دادیم که به محض اینکه شروط مطرح شده را فراهم کنند، بورس بین الملل راه اندازی خواهد شد و به مناطق آزاد برای راه اندازی سریع‌تر این بورس کمک خواهیم کرد.

وی در خصوص دو طرفه شدن بازار اظهار کرد: یکی از نیاز‌های ضروری بازار دو طرفه شدن بازار است؛ که اسفند سال ۱۴۰۰ در خصوص این موضوع صحبت کردیم. این اقدام نیازمند یک سری زیرساخت‌های قوی است که امسال اقدامات مناسبی در شرکت‌های فناوری انجام شد. هم اکنون دو طرفه شدن بازار به مراحل نهایی خود رسیده و سال آینده یکی از برنامه‌های جدی ما عملیاتی کردن این موضوع خواهد بود.

رئیس سازمان بورس درخصوص عمق بخشی به بازار سهام، گفت: عمده شرکت‌هایی که در آستانه ورود به بازار قرار داشتند را پذیرش کردیم و تعداد کمی پذیرش نشده باقی مانده است.

وی افزود: پالایشگاه ستاره خلیج فارس از نظر ابعادی، شرکت بزرگی محسوب می‌شود که هنوز به بازار سرمایه ورود نکرده، پالایشگاه شازند نیز هنوز وارد بورس نشده و در آینده این دو شرکت عرضه خواهند شد.

وی درخصوص پول‌های پارک شده در بازار سرمایه، توضیح داد: سرمایه‌گذاران متناسب با روند بازارها، دارایی و سرمایه خود را حرکت خواهند داد، اما به‌طور کلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت و سهامی نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشته است و نمی‌توان مقدار و مبلغ مشخصی درمورد پول‌های پارک شده، داشت.

عشقی ادامه داد: میزان پول‌های پارک شده مفهوم دقیقی نیست، اما به‌طور کلی با همه فراز و نشیب‌ها، ورودی نقدینگی به شرکت‌های کارگزاری مثبت بوده است. به‌طور معمول زمانی که بازار مثبت بوده، نقدینگی از صندوق‌ها به سوی بازار سهام حرکت خواهد کرد و زمانی که بازار منفی است، به سوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری حرکت خواهد کرد. در این بین نوسان‌گیران حرکت‌های تندتری دارند و نمی‌توان به طور دقیق بگویم میزان پول‌های پارک شده چقدر است.

وی در‌خصوص عرضه خوردو در بورس توضیح داد: در بحث خودرو به‌دنبال افزایش قیمت پایه در حد معقولی هستیم تا به این واسطه تولیدکننده بتواند افزایش کیفیت و رشد تولید داشته باشد. اگر قیمت پایه منطقی باشد، نیازی به فروش در بورس نیست، اما اگر خودروساز‌ها به رویه سابقه ادامه می‌دادند دیگر خوردوسازی باقی نمی‌ماند. قول‌هایی در خصوص اصلاح قیمت کارخانه داده شده است تا تولیدکنندگان بتوانند بدون زیان بفروشند.

رئیس سازمان بورس خاطرنشان کرد: تاکنون حجم بسیار کمی در بورس کالا فروخته شده و نمی‌توان گفت که این سازوکار اثر مثبت و یا منفی در قیمت‌ها داشته است، اما آنچه که بدیهیست هیچگاه بیشتر از نرخ‌های بازار معامله نشده است. اگر عرضه‌ها منظم بشود، قیمت‌ها طی چند ماه می‌تواند نزولی بشود، اما اگر حدود ۲ الی ۳ درصد از تولید در بورس کالا عرضه بشود، نمی‌توانیم انتظار تاثیرگذاری آن در بازار آزاد را داشته باشیم.
عشقی درباره عرضه موفق اولین استارت آپ ایرانی گفت: به بسیاری از این‌ها نمی‌توان گفت “استارآپ”. شرکت‌های مبتنی بر اقتصاد دیجیتال هستند. معتقدیم که سهم بازار سرمایه از این شرکت‌ها باید بسیار افزایش پیدا کند و این به معنای حمایت ما از آن‌ها نیست؛ بلکه باید نقش این شرکت‌ها در بازار افزایش یابد و پررنگ شود.

وی بیان کرد: شرکت‌های دیگر مبتنی بر اقتصاد دیجیتال در حال تکمیل مدارک هستند. خوشبختانه در یک سال گذشته، با بعضی شرکت‌ها گفتگو کردیم؛ به‌عنوان مثال «دیجی کالا» در حال انجام کار‌های پذیرش است. به محض تکمیل پرونده سایر مراحل انجام خواهد شد.

رئیس ازمان بورس ادامه داد: از طرف دیگر در حال تسهیل و ساده‌سازی شیوه نامه‌های پذیرش شرکت‌های دانش بنیان هستیم. یکی از شرکت‌ها که اخیرا می‌خواست بورسی شود، قسم می‌خورد و می‌گفت مرا دانش بنیان فرض نگیرید! این یعنی سخت‌گیری مضاعفی نسبت به دانش‌بنیان‌ها وجود داشته، که باید تسهیل شود. در عین حال باید دقت کرد که این شرکت‌ها ریسک‌های خاص خودشان را دارند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر