بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
فعالان بازار سرمایه برای هفته جاری پیش‌بینی کردند:

کدام گروه ها پیشتازان این هفته خواهند بود؟

کدام گروه ها پیشتازان این هفته خواهند بود؟
برای پیش‌بینی هفته جاری، به سراغ کارشناسان رفته‌ایم تا نظر آن‌ها را در خصوص بازار سرمایه و وضعیت بورس تهران طی هفته جاری جویا شویم
کد خبر : ۲۶۸۶۳۷

بورس‌نیوز:

 

به گزارش بورس نیوز، در نظرسنجی این هفته از 11 فعال بازار سرمایه، غالبا امید به رشد بازار داشتند و امیدوار به آنکه بازار سرمایه هفته پیشرو را در وضعیت افزایشی به پایان رساند. بسیاری از کارشناسان عوامل تاثیر گذار بر بازار را افزایش قیمت دلار و افزایش قیمت نفت می‌دانند.

این کارشناسان صنایع پیشروی بازار را عمدتاً خودرویی ها، فلزات و شیمیایی ها عنوان کردند و باید دید که آیا تا پایان هفته نظر این کارشناسان، رنگ‌وبوی واقعیت را خواهد گرفت یا خیر!

 

کدام گروه ها پیشتازان این هفته خواهند بود؟

احسان خاتونی: رشد خوبی در هفته ابتدایی سال 1402 از بازار شاهد بودیم. انتشار گزارشات ماهانه شرکت‌ها و بهبود قیمت های جهانی در کنار تغییر مبنای محاسبه قیمت محصولات پتروپالایشی از ارز 28500 به مبادله ای از دلایل رشد بازار بودیم. انتظار تداوم این رشد وجود دارد اما فعلا انتشار خبر عقب نشینی دولت از تغییر نرخ مبنای محصولات پتروپالایشی به احتمال زیاد بازار را در محدوده های سقف تاریخی با اصلاح مواجه کند. این تصمیم اگرچه عملا به دلیل رقابت محصولات در بورس کالا تاثیر چندانی بر شرکت‌ها و قیمت های نهایی محصولات ندارد اما ممکن است بار روانی منفی به بازار وارد کند.

 

محمد باقر خادمی: با توجه به نیمه تعطیل بودن هفته جاری انتظار رشد زیادی از بازار وحود ندارد، اما این نکته که بازار در روند صعودی قرار گرفته است را نباید فراموش کرد. 

 

هلن عصمت پناه: توجه به روند دلار و روند قیمت های جهانی موثر بر سود عملیاتی ‌و‌سود خالص شرکت هاست، برآورد کلی مثبت از گزارشات ماه اسفند برخی از شرکت ها، محرک این روزهای بازار است، کلیه مولفه های اقتصادی و بنیادی، علایمی از افت یا اصلاح بازار نشان نمیدهد مگر شاخص به صورت کوتاه و جزیی در هر روند استراحت هایی داشته باشد، لذا فعلا هفته سبز و آرامی برای بازار متصورم 

هابیل خاوری: بازار سرمایه سال 1402 را صعودی آغاز نمود و همین امر نیز باعث شد تا تحلیلگران مختلف امسال را سالی خوب برای بازار سرمایه بدانند!! اما عمده تحلیل ها روندی بوده و در برهه های زمانی که بازار منفی شده است مقصر را دولت و وزیر و سازمان و .... مطرح کرده اند، از نظر بنده بازار خوب یا بد وجود ندارد، خوب یا بد بودن بازار را به شدت سبز یا قرمز بودن بازار ربط ندهیم، اگر تحلیلگر توان تحلیلی بالایی داشته باشد در هر شرایطی متحمل حداقل زیان خواهد شد و سعی در کسب حداکثر بازدهی خواهد داشت.

در هفته دوم فروردین ماه شاخص کل تا محدوده 2078000 واحد و حوالی سقف تاریخی خود رشد داشته است. از طرفی ارزش معاملات بالا ، ورود پول حقیقی به صورت تصاعدی، و از همه مهمتر تورم 46 درصدی و تورم نقطه به نقطه 63 درصدی و نرخ ارز حوالی 55 هزار تومان دست در دست هم می دهند تا بازار سرمایه همچنان صعودی باشد. اما
این نکته بسیار مهمی است که بازار از حالت لیدر محور بودن در این برهه فاصله گرفته است و با منفی شدن سهم‌های بزرگ سهم‌های دیگر تاثیر آنچنانی نمی‌پذیرند و هر سهمی مسیر خاص خود را با توجه به ارزنده بودن و اخبار و حواشی پیرامون گروه خود طی می‌کند و بازار هر سهمی را به هر قیمتی نمی‌خرد. پس لذا نمودار نماد ها در این برهه از نمودار شاخص کل اهمیت بیشتری دارد، ضمنا در این برهه باید بررسی کنیم که آیا سهم های موجود در پرتفوی ما توان باز پس گیری سقف های تاریخی خود را دارند یا خیر؟

از طرفی بنظرم نمایش عمق مظنه‌ها حرکت مثبتی بوده است که در سال گذشته اتفاق افتاد و از رفتار‌های هیجانی زیادی جلوگیری می کند و حقیقی‌ها درخصوص خرید و فروش‌های خود کمی معقول‌تر اقدام به معامله می‌کنند.

به هر حال بازار سرمایه تا به اینجای کار عملکرد رضایت بخشی را برای عموم سهامداران به ثبت رسانده است، اما به صورت کلی با توجه به نوسانات قیمت‌های جهانی و همچنین گزارش‌های شرکت‌ها و.... می‌توان همچنان به این بازار خوش بین بود، اما مهمترین موضوعی که سهامداران می‌بایست به آن دقت نمایند داشتن استراتژی معاملاتی به صورت علمی و پرهیز از اشتباهاتی است که در گذشته انجام داده اند چرا که پرتفوی زیان دیده آن‌ها آینه تمام نمای نداشتن استراتژی معاملاتی علمی و اصولی می‌باشد.

بنظرم در این برهه شاهد اثر ژانویه در بازار سرمایه هستیم هستیم؟

بنظر من می‌توانیم در این برهه این گونه نیز بیان کنیم که شاهد " اثر ژانویه " در بورس ایران هستیم به نحوی که تا به اینجای کار یک رشد خوب را در شاخص کل بورس تجربه کرده ایم، اتفاقی که اگر تا پایان فروردین ماه ادامه داشته باشد بیش از هر چیزی اثر ژانویه را در ذهن تداعی می‌کند، اما اثر ژانویه چیست؟ اثر ژانویه در ادبیات بازار‌های مالی فرضیه‌ای است که اولین بار توسط سیدنی واچتل در سال ۱۹۴۲ بیان شده است و مطرح می‌کند که بازار‌های مالی در ماه ژانویه (اولین ماه سال میلادی) بازدهی بیشتری نسبت به دیگر ماه‌های سال دارند، و طبیعتا ما هم در اولین ماه از سال هستیم و شاهد روندی صعودی در بازار با این تفاوت که این روند در حال شکستن سقف تاریخی شاخص کل است.

در انتها عرض می کنم که به این جمله ایمان دارم که هیچ هیجانی ماندگار نیست مگر اینکه دلیل بنیادی داشته باشد !



نوید سالک: با توجه به تعطیلات روزهای شنبه و یکشنبه و تعداد روزهای کم فعالیت بازار در هفته جاری به نظر می رسد تغییرات قیمت ارز و گزارشات ماهانه شرکت ها تنها عوامل تاثیرگذار بر سه روز کاری هفته باشند.

 

سهیلا نقی پور: با افزایش قیمت دلار و عبور شاخص از محدوده ۲ میلیون و افزایش تقاضا هفته ی پیش رو مثبت خواهد بود 

 

سمیه صفری: به نظر می رسد با توجه به افزایش انتظارات تورمی، افزایش قیمت نفت و پایین نیامدن قیمت دلار، سهام پالایشی و همچنین برخی سهام با پرتفوهای طلا محور بتوانند بازدهی خوبی را برای سرمایه گذارانشان داشته باشند

 

آیدین علایی: روند افزایش نرخ ارز و همچنین افزایش قیمت نفت نوید بخش شکست سقف تاریخی شاخص میباشند

 

ندا کریمی: بازار در اخرین روز کاری هفته قبل توانست تا سقف تاریخی را بعد از ۳۱ ماه بشکند. میتوان شاهد دو رویداد متناقض باشیم. اول عدضه های سنگین از گروهی که انتظار شکست قوی سقف تاریخی را ندارند. اما به دلیل رشد دلار و گزارش های ماهانه خوب در کنار ثبات قیمت های جهانی، باید انتظار مومنتوم صعودی شاخص را داشت.

 

سیاوش وکیلی: با بازگشت نرخ دلار به کانال صعودی پیش بینی رشد سهام دلار محور میرود

 

الناز جمالی: با توجه به نزدیک شدن شاخص کل به سقف تاریخی خود می توان انتظار یک اصلاح موقت در نمادهای شاخص ساز را داشته باشیم که البته با توجه به رشد قابل توجه دلار، می توان گفت با آغاز مثبت و پرتقاضا در روز ابتدایی هفته همراه خواهیم بود که در همان دقایق ابتدایی رشد شاخص رقم خواهد خورد ودر نیمه دوم معاملات کم کم عرضه ها در بازار صورت خواهد گرفت

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کدام گروه ها پیشتازان این هفته خواهند بود؟
فعالان بازار سرمایه برای هفته جاری پیش‌بینی کردند:

کدام گروه ها پیشتازان این هفته خواهند بود؟

کدام گروه ها پیشتازان این هفته خواهند بود؟
فعالان بازار سرمایه برای هفته جاری پیش‌بینی کردند:

کدام گروه ها پیشتازان این هفته خواهند بود؟

کدام گروه ها پیشتازان این هفته خواهند بود؟
فعالان بازار سرمایه برای هفته جاری پیش‌بینی کردند:

کدام گروه ها پیشتازان این هفته خواهند بود؟

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶
در مورخ ۲۱ آذر وساپا ۶۰۰ و شاخص کل ۱۴۰۰
در مورخ ۱۳ فروردین وساپا ۶۰۰ و شاخص کل ۲۰۸۰
شاخص ۵۰ درررررصد رشد کرده وساپا هنوز ۶۰۰ تومنه
زیباست. یه سهم اسم ببرین که تو این رشد ۵۰ درصدی شاخص رشد نکرده باشه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
در مورخ ۲۱ آذر وساپا ۶۰۰ و شاخص کل ۱۴۰۰
در مورخ ۱۳ فروردین وساپا ۶۰۰ و شاخص کل ۲۰۸۰
شاخص ۵۰ درررررصد رشد کرده وساپا هنوز ۶۰۰ تومنه
زیباست. یه سهم اسم ببرین که تو این رشد ۵۰ درصدی شاخص رشد نکرده ب . مدیرعامل سلیچااشه؟
لعنت بر هیات مدیره فشل وساپا و مدیرعامل ابله سایپا که اینارو گذاشته اونجا..سال 99 قیمتش 2600 تومن بوده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸
همشان نظر کارشناسی اشتباه داده اند
محمد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۱
ای کاش قیمت پایانی برداشته میشد