بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
آراد پورکار، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز پاسخ داد؛

منتظر دلار ۶۰ هزارتومانی باشیم؟

منتظر دلار ۶۰ هزارتومانی باشیم؟
انتظاری که شخصاً از چارت دلار دارم روند نزولی آن و نزدیکی به اعداد ۴۰ هزار تومان نزدیک است؛ بنابراین برای دلار دیدگاه اصلاحی دارم تا صعودی همچنین باید گفت که دلار امسال سقف ۶۰ هزار تومان را نمی‌زند.
کد خبر : ۲۶۸۸۸۶

منتظر دلار ۶۰ هزارتومانی باشیم؟

بورس نیوز: 

آراد پورکار، کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: زمانی که سال ۹۹ شاخص ارزش دلاری حدود ۴۰۰ میلیارد دلار را دارا بود، هم ساختار ارزشی را برای شخص من نداشت همچنین الان که شاخص ۲۳۰ میلیارد دلار ارزش می‌گیرد هم ازنظر من ارزش ساختاری ندارد. باید گفت که بازار از منظر ساختار دلاری خود پایین‌تر از ارزش واقعی است، ولی سال ۹۹ بسیار بیشتر از ارزش واقعی بود. نمی‌توان انتظار داشت که فقط بر مبنای شاخص دلاری بازار دو برابر شود که به ارزش دلاری خود برسد، البته که ازنظر شاخص دلاری بورس عقب‌ماندگی دارد و از این بابت هم می‌تواند ظرفیت رشدی را برای خود ایجاد کند. به نظر می‌رسد بازار در سال ۱۴۰۲ با توجه به مفروضات موجود (اگر مفروضات کلان اقتصادی که در بازار تأثیرگذار است، تغییر شدیدی پیدا نکند) پرظرفیت‌تر از دیگر بازار‌ها باشد و بیشتر از آن‌ها بازدهی دهد. نظر شخصی من هم بیشتر بر صنایع P/E محور است که EPS خوبی هم محقق می‌کنند.

دلار مهم‌ترین متغیردر بورس

وی افزود: دراین‌بین شاخص کل برآیند شرکت‌های بزرگ‌تر بورسی است که عمدتاً شرکت‌های فولادی، پتروشیمی، پالایشی و یکسری هلدینگ‌ها هستند و خودرو‌ها و بانکی با مقداری اختلاف در ساختار بعد قرار می‌گیرند. البته بیشتر شرکت‌ها بر مبنای مفروضات دلار تأثیر می‌گیرند، همان‌طور که سالیان گذشته هم رشد دلار باعث افزایش سودآوری در این شرکت‌ها شده است. در کل عمده نسبت انحراف متغیر‌های ارزش‌گذاری P/S و EPS نرخ دلار است. زمانی که دلار جابه‌جا می‌شود این متغیر‌ها تغییرات زیادی دارند، بنابراین دلار یک متغیر تأثیرگذار است و بی‌شک شاخص از آن تأثیر می‌پذیرد.

آینده را متلاطم نکنید

این فعال بورسی با اشاره به چالش‌های پیشروی بازار در سال ۱۴۰۲ بیان کرد: مهم‌ترین موضوع بحث شعار سال است، در این روز‌ها مسئله‌ای در بازار پیش آمد که فروش شرکت‌های پایین‌دست پتروشیمی که خوراک بالادست را تأمین می‌کند، بر مبنای دلار ۲۸۵۰۰ تومانی محاسبه می‌شود که در ظاهر خوب است. چراکه ماده اولیه شرکت بر مبنای دلار ۲۸۵۰۰ تومانی دریافت می‌کند و فروش را بر مبنای دلار رقابتی انجام می‌دهند. مهم‌ترین پارامتر در سال جدید نگرانی از سرکوب شدن نرخ فروش در کنار محاسبه نرخ خوراک با ارز ۲۸۵۰۰ تومان است که یعنی به دنباله آن باطل شدن معاملات شرکت‌های بزرگ نباشد. به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین ریسک در بازار باطل شدن برخی از معاملات در بورس کالا به بهانه جلوگیری از افزایش نرخ و مهار تورم است. معتقدم که این موضوع فشار بر شرکت‌ها به وجود می‌آورد و فنر دلار را در سال‌های آتی بیشتر فشرده کند.

منتظر دلار ۶۰ هزارتومانی باشیم؟

پورکار در پایان به بورس نیوز گفت: معتقدم که در شرایط فعلی بازار مسکن در ۱-۲ ماه آتی می‌تواند رقیب جدی برای بازار سرمایه باشد. باوجوداینکه سرمایه‌گذاری در مسکن نیاز به نقدینگی بالایی دارد، به نظر می‌رسد که بخشی از سرمایه سمت اطراف تهران و شهر‌های کوچک‌تر کوچ می‌کند؛ بنابراین مسکن می‌تواند رقیب بورس باشد چراکه آینده دلار را مقداری اصلاحی می‌بینم. ارزش ذاتی دلار بنا بر مفروضات فعلی در محدوده ۴۳-۴۴ هزار تومان حرکت می‌کند، سیاست‌های اتخاذی هم ممکن است به رشد آن کمک کند. البته انتظاری که شخصاً از چارت دلار دارم روند نزولی آن و نزدیکی به اعداد ۴۰ هزار تومان نزدیک است؛ بنابراین برای دلار دیدگاه اصلاحی دارم تا صعودی همچنین باید گفت که دلار امسال سقف ۶۰ هزار تومان را نمی‌زند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
نرخی که پایدار نمی‌ماند
مهدی رضایتی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

نرخی که پایدار نمی‌ماند

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
نقل قول:
چند ساله سود سهام طلب دارم نمیدن اینم نتیجه شکایت .وقتی اختیاری ندارند چرا اصلا قسمت شکایت تو بورس درست کردند؟
‏‏‏ ‏
‏‏سرمایه گذار محترم‏
‏‏با سلام و احترام‏‏؛‏
‏‏شکایت جنابعالی برای بررسی به مرجع مربوطه ارسال گردید ولی تاکنون پاسخی به این اداره ارسال نشده است. شکایت بایگانی می شود. در صورت تمایل میتوانید شکایت خود را مجددا ثبت نمائید یا شکایت خود را در مراجع ذی صلاح رسیدگی کننده مانند مراجع قضایی و مراجع بازار سرمایه (مانند کمیته سازش کانون کارگزاران و هیات داوری قانون بازار اوراق بهادار) طرح نمائید‏
‏‏ ‏‏‏ ‏‏‏اداره دعاوی و رسیدگی به شکایات ‏‏‏ شرکت بورس اوراق بهادار تهران‏